1 939 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Bäst och sämst
Sida 1 av 2
Vilken av de stora tillverkarnas produkter eller produktkategorier tycker ni är bäst och vad är sämst.
Tex. Bosch tillverkar väldigt bra sticksågar men mindre bra cirkelsågar. Kanske till och med festtool tillverkar något som hör till marknadens bottenskikt...
Tex. Bosch tillverkar väldigt bra sticksågar men mindre bra cirkelsågar. Kanske till och med festtool tillverkar något som hör till marknadens bottenskikt...
Jag tror inte att de har något som är sämst på marknaden. Däremot har de en del grejer som är helt osannolikt oprisvärda. Kanske mest oprisvärda på marknaden. Kanske i hela galaxens historia. Jag har bland annat en dammsugarslang med rör och munstycke för flera tusen.
Edit 2080 SEK + moms. Snacka om grundlurad.
Edit 2080 SEK + moms. Snacka om grundlurad.
Redigerat:
Hehe. Minst.
Hitachi har bra cirkelsågar. Boschs små dragare är skitbra. Milwaukee tigersågar är också bra.
Flex giraff/okapi är dunderbra medans Festools planex suger.
Nu får jag ytterligare fyra år på svarta listan.
Hitachi har bra cirkelsågar. Boschs små dragare är skitbra. Milwaukee tigersågar är också bra.
Flex giraff/okapi är dunderbra medans Festools planex suger.
Nu får jag ytterligare fyra år på svarta listan.
Bäst är ett svårdefinierat ord.
En Hilti borrhammare må vara bäst i hållbarhet men frågan är om den är dubbelt så bra som en blå bosch om den är dubbelt så dyr.
Om en hilti håller låt säga 20 år i daglig användning och boschen håller i femton år
daglig användning så anser jag att boschen är bättre förutsatt att de är likvärdiga i ergonomi,vikt och annat som också spelar in.
Prisvärdast för daglig användning skulle jag tycka vara en intressantare frågeställning.
För då sorteras flertalet rusta,harald nyborg och jula maskiner bort sig själv och alla dess förespråkare.
Sen är ju frågan vem den är bäst för.
Hobbyhantverkaren som gör lite fågelholkar och annat kanske lovordar julas maskiner medan
de som arbetar med dem dagligen inte vill ta ordet meec och bruksbo i sin mun.
Där finns ett flertal trådar om detta redan och det brukar bara sluta med att alla håller på sitt utifrån sitt eget behov.Så därför känns det lite hopplöst att komma fram till någon gemensam parameter för vad som verkligen är bäst.
En Hilti borrhammare må vara bäst i hållbarhet men frågan är om den är dubbelt så bra som en blå bosch om den är dubbelt så dyr.
Om en hilti håller låt säga 20 år i daglig användning och boschen håller i femton år
daglig användning så anser jag att boschen är bättre förutsatt att de är likvärdiga i ergonomi,vikt och annat som också spelar in.
Prisvärdast för daglig användning skulle jag tycka vara en intressantare frågeställning.
För då sorteras flertalet rusta,harald nyborg och jula maskiner bort sig själv och alla dess förespråkare.
Sen är ju frågan vem den är bäst för.
Hobbyhantverkaren som gör lite fågelholkar och annat kanske lovordar julas maskiner medan
de som arbetar med dem dagligen inte vill ta ordet meec och bruksbo i sin mun.
Där finns ett flertal trådar om detta redan och det brukar bara sluta med att alla håller på sitt utifrån sitt eget behov.Så därför känns det lite hopplöst att komma fram till någon gemensam parameter för vad som verkligen är bäst.
Redigerat:
Jag har mördat spindellåset på två festoolfräsar och svurit svavelosande över maskinerna. Inte populärt i vissa kretsar. (Fast annars har de varit/är de bra...) Inte värt många dagar i skamvrån. Min gamla bosch-sticksåg(gst 85, aka Bettan) kräver också att bli nämnd, på bästalistan.
Hur har spindellåsen gått sönder?bigsnucke skrev:
On topic: För att det ska bli någon mening med tråden som måste vi nog börja med att definiera "bäst" och "sämst". Bäst på vad? Spelar priset någon roll? Eller är den starkaste maskinen automatiskt bäst? Eller den lättaste? Eller vad menar TS mer exakt med bäst?
Det var nog lite felformulerat... Spindellåsen är fortfarande hela, men de söta gröna(?!) plastplupparna är trasiga/borta. Har inte kommit mig för att ordna nya utan det blir till att trycka in stiftet med fingerspetskraft eller använda lämplig skruvmejsel el dyl. (Nästan ett ilandsproblem, men det var det största jag kunde komma på..)
Sticksågen är där för 1) den har sågat många meter för varje krona jag lade ut
2) den gjort trogen tjänst i vått och torrt utan att bråka
3) dess styrka
Den kommer inte långt upp på listan för lätta och nätta verktyg...
Sticksågen är där för 1) den har sågat många meter för varje krona jag lade ut
2) den gjort trogen tjänst i vått och torrt utan att bråka
3) dess styrka
Den kommer inte långt upp på listan för lätta och nätta verktyg...
Redigerat:
Tanken är väl närmast att det inte finns någon tillverkare som är bäst på allt ( förutom de svart-gröna
) och det kan vara intressant att höra vad folk tycker är bra och mindre bra från olika märken.
Men hur har de fallit av? När du spännde/lossade eller vid något annat tillfälle? Jag har två festool fräsar, och har inte haft problem med att någon av dem har tappat plastplupparna, men så har jag ju alltid silkesvantarna på ocksåbigsnucke skrev:Det var nog lite felformulerat... Spindellåsen är fortfarande hela, men de söta gröna(?!) plastplupparna är trasiga/borta. Har inte kommit mig för att ordna nya utan det blir till att trycka in stiftet med fingerspetskraft eller använda lämplig skruvmejsel el dyl. (Nästan ett ilandsproblem, men det var det största jag kunde komma på..)
On Topic: Kanske skulle "bäst" kunna vara en helt subjektiv uppfattning om maskinen utifrån hur väl den har fungerat på det stora hela vid användning, helt bortsett från pris och "augmented product", dvs vi bortser också från kringservice, garanti, tillgänglighet på reservdelar, support osv?
Den ena är bara...borta..Nummer två trillade av efter omild behandling. Jag anklagar inte fräsarna, de får stå ut med mycket varje dag. (Jag kör utan silkesvantar, stoppar heller inte ner dem i lådorna mellan gångerna...)
På sämstalistan sätter jag kexmaskinen från Classe(den första varianten de hade) som jag fick av välmenande släkting. Strömknappen lossnade första (1:a) gången jag skulle starta den. ( Hade inte silkesvantar då heller)Klingan snurrade till några varv medans knappen pluppade ner på golvet. Som de säger; man får bara en chans att göra ett gott intryck...
På sämstalistan sätter jag kexmaskinen från Classe(den första varianten de hade) som jag fick av välmenande släkting. Strömknappen lossnade första (1:a) gången jag skulle starta den. ( Hade inte silkesvantar då heller)Klingan snurrade till några varv medans knappen pluppade ner på golvet. Som de säger; man får bara en chans att göra ett gott intryck...
Redigerat:
Den gröna "ploppen" till spindellåset har lossnat flera gånger på min 1010, och jag vill inte påstå att jag har varit direkt stygg mot den. Det trista är att den brukar fara iväg en bit eftersom den är fjädrad, så ibland är det inte helt enkelt att hitta den igen... Med tanke på att den kostar typ en tia som reservdel borde man nog köpa några stycken att parkera i systainern. (Sorry, lite OT).bigsnucke skrev:
BLÅ skåpet? Gör Bosch skåp också? :wow:bigsnucke skrev:
Det är egentligen fantastiskt, här finns hur många verktygstrådar som helst och ändå kommer det upp nya och vi är många som känner osäkra på vad som är bra, bättre, bäst och vad vi ska köpa.
Jag är själv på jakt efter liten dragare, en stickis till, en ny cirkel, överhandsfräs, grovdammsugare, borrhammare... Blått är min favorit men det känns inte optimalt när man vill ha klyvkniv på cirkeln, när man ofta läser att Makitas smådragare är snäppet bättre, att Hiltis borrhammare är stråt vassare än det mesta osv.
Tänk vad enkelt det hade varit utan Internet och detta eminenta forum. Eller? Det hade förstås blivit dyrt om man själv skulle behöva köpa prcis alla maskiner för att jämföra
