Vi valde att ha en höjdskillnad ner till vårt vardagsrum på 17cm. Hm, ja vi tyckte det var snyggt men det kan ju oxå vara helt livsfarligt för både stora och små om man inte är observant på kanten/nivåskillnaden. Nu är detta en "trendgrej" så övertygad om att det är fler än vi som har det så... någon som har några tankar kring hur man kan göra för att göra den här lösningen något säkrare?

Tacksamt för alla tips!

Staket, eller något mjukt på golvet nedanför trappsteget?
Fårskinn kanske?

En mjuk fäll rekommenderas starkt. alternativt en välplacerad soffa

ok, staket eller soffa för att hindra fall och pläd för att göra fallet lite mjukare. jag e oxå lite orolig för själva kanten. Ska man försöka hitta på någon lösning för att kanten inte ska bli så vass... eller e jag för nojjig? En annan idé är att markera kanten på nåt sätt så den blir extra synlig... men hur göra snygga sådana lösningar? (märks det att nedsänkningen inte var min idé;)?)

En bit ljusslinga kanske precis vid kanten? Sätter man den med en mild kontrastfärg så skulle det nog kunna bli rätt snyggt

Jag har en nivåskillnad på c:a 15 cm mellan matrum och vardagsrum med stengolv och en (då vi flyttade in) 1 åring som precis lärt sig gå. De första gångerna hon skulle byta rum fick jag hjälpa henne över kanten men efter någon vecka och några vurpor så lärde hon sig att sätta sig på kanten och säkert ta sig över den. Med större barn är det säkert lättare. Barn lär sig snabbt. Var lite pedagogisk och visa hur man ska göra så är det säkert inget problem. Det finns en fara med att bygga bort allt som gör ont med...

Sitt eget hus lär man sig ganska fort, både barn och vuxna. De jag tror kommer få problem är i så fall gäster i huset. Då var väl en ljusslang en jättebra idé (när det är mörkt i alla fall :) )!

Jag håller med Ella, ovana vuxna gäster som av gammal vana förväntar sig att golkv är plana är nog största risken. Jag hade säkert brutit ett ben om jag hade hälsat på dig. :)

Ella skrev:
Sitt eget hus lär man sig ganska fort, både barn och vuxna. De jag tror kommer få problem är i så fall gäster i huset. Då var väl en ljusslang en jättebra idé (när det är mörkt i alla fall :) )!
Det tror jag oxå. I mitt barndomshem hade vi i början av 70-talet en konstig men trendig trapp och det slutade med att en besökande kusin spräckte skallen! Det läkte fint o ingen permanent skada men ändå! Det minnet har fått mig att vara försiktig när det gäller trendiga inredningslösningar (flytande trappsteg föreslog min sambo men där gick gränsen!:))

Det blir nog en ljusslinga och kanske t.o.m. grind i början innan vi sett hur det funkar. Är det någon som sett snygg lösning på "rundad" kant? Funderar på rundad stållist. Kan det bli snyggt tror ni? Vi har i övrigt ganska "avskalad" och ren stil med raka linjer

Mikael_L
Barn tål rätt mycket mer än man tror och lär sig snabbt, mycket snabbt t.o.m, om det gör ont. ;)

Säger en pappa till en snart 3-åring och en drygt 1-åring, som inte blivit det minsta inlindade i bomull.

Jag tror också att ni troligare får någon äldre gäst med stukad handled eller benbrott än att era barn kommer råka speciellt illa ut.

Men en matta under trappsteget precis under krypperioden och ett par-fyra månader efter att det börjas gå skulle jag nog lätt kunna offra mig på.
En lyslist skulle kunna bli supersnyggt, samtidigt som det minskar risken att en vuxen missar avsatsen, så varför inte. Välj isåfall någon lösning som matas med lågspänning, för lysande lampor i perfekt höjd är nog annars lite farofyllt för di små.

Varför inte markera med växter! En obruten rad med låga blomlådor borde funka fint.

Och NEJ! Varför skulle barn nödvändigtvis ÄTA en växt bara för att båda organismerna (barn och växt) råkar hamna i samma höjdskikt ... ;)

plantera spenat. Garanterat barnsäker :)

nja, tänk om de gillar spenaten. Den innehåller ju mycket tungmetaller. känns inte bra. Majs däremot är ju högt och bra så funkar ju även som staket... många bra tips att fundera över...

Mikael_L
Välvuxen bambu kommer dom inte heller förbi, om dom inte har motorsåg. Men då är faran med trappsteget det mindre problemet ... :D

Om vilka fallhöjder resonerar vi? Och vilka olycksscenarier är troliga? Vanligaste olyckan vållas av att någon som rör sig över golvet överraskas av av nivåskillnaden. Exempelvis ett barn på trehjuling behöver bara tappa koncentration ett ögonblick för att i full fart rulla över kanten. Hur allvarliga följderna av en sådan olycka blir beror förstås på fallhöjden.

Följer man gällande säkerhetsregler när man utformar bostaden finns det ändå alltid risker kvar att förebygga, även om man nöjer sig med en sansad fantasi. Kanske man kan låta barnen leka i den nedsänkta delen av rummet istället för ovanför nivåskillnaden?

På sätt och vis blir jag lite förvånad över att detta forum saknar en särskild avdelning för diskussion om "risk och säkerhet".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.