Byggahus.se

Barnen på förskolan när man är hemma och bygger

Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

1. Ja

824 röster
    49,6%
  2. Nej

838 röster
    50,4%
  1. P
    Medlem Nivå 2
    Det här har säkert diskuterats förut, men det var svårt att söka efter...

Jag har sett bland mina bekanta, här på forumet och till och med i Husdrömmar på TV härromsistens fenomenet att lämna barnen på förskolan när man är hemma och bygger (och är ledig från sitt ordinarie jobb). Är det helt accepterat och oproblematiskt? Jag skulle inte göra det för jag anser att vill man ha barnpassning på sin fritid får man fixa det själv.

Vad tycker ni andra?

2. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Det är ju inte så svart eller vitt som "Ja" eller "Nej" ...

Å ena sidan så betalar man för en plats, och förskolan i Sverige är just "skola", inte barnförvaring. De små telningarna ska ju skolas till lydiga arbetare. Man kan ju också argumentera att ledighet från arbete (dvs. ledighet utan lön) för att bygga är en form av arbete, även om lönen kommer när man säljer huset, och faktiskt betalar skatt på vinsten. Man kan också argumentera för att semester är inarbetad lön.

Å andra sidan så har man bara rätt till 15 timmar lagstadgade i veckan för personer som inte arbetar. Kommunernas tolkning av detta brukar ju vara rätt hård.

Jag tycker nog att det är skillnad på att ta en semesterdag, skicka ungarna till förskolan 8 timmar, och tapetsera om ett rum, än att ta tjänstledigt i ett halvår, ha barnen heltid på förskola och bygga ett hus ....

3. H
    Verktygstokig · Nivå 9
    Jag är ledig varje fredag.
    Då får min lilla välja sälja vad han vill.
    Han går då oftast 8-14 på dagis för han vill dit och leka med kompisarna.
    Men vill han va hemma en fredag så har jag inga problem med det.

4. A
    Medlem Nivå 7
    Jag tycker inte förskolan främst är barnpassning, utan ett socialt sammanhang för barnen där de lär sig grejer. Utifrån det så tycker jag det är ok. Men det kan vara för att jag nu är föräldraledig och irriterar mig på att den stora bara får vara 15 timmar i veckan på förskolan :)

5. F
    Medlem · Nivå 11
    Är det viktigt för dig att veta vad andra tycker? Är det emot lagen, varför bryr du dig om det är accepterat? Man ska såklart utnyttja de förmåner som sossen kastar på en, allt annat vore korkat.

6. S
    Medlem · Nivå 13
    om förskola är lika med dagis så har man normalt inte rätt att ha barnen där om man är ledig. De flesta talar dock inte om att de är lediga...........

7. ullet
    Hobbyelektriker · Nivå 6
    Regeln i kommunen där jag bor är att det inte är ok, det är väldigt tydligt. Är man ledig från jobbet (oavsett för att snickra, jaga, åka på semesterresa osv), då är barnen lediga med dig (bortsett från hel föräldraledighet då de större barnen får vara 15 h/vecka på förskolan).

Jag vet att den reglerna skiljer mellan kommuner, men jag personligen tycker det är rimligt att skattebetalarna inte ska betala för "barnpassning" för att föräldrarna "roar" sig med jakt, snickeri eller dylikt. Har man privat barnvakt är det ju ett helt annat läge, då får man ju själv betala för platsen.

8. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Om du är född -72 är du årsbarn med "Barnstugeutredningen" som samma år lanserade ordet förskola. "Dagis" har alltså hetat förskola sedan 1972. Och ja, min mamma är förskolelärare. :crysmile:

• Laddar…
  9. S
    Medlem · Nivå 13
    jo jag vet hur det är men det kändes lite luddigt med de som skrev ovan.............Förskoleklass kan ju också heta förskola ibland också men den är ju å andra sidan obiligatorisk numera så nä jag vet inte hur jag tänkte..........:rolleyes:

10. engs
    Medlem Nivå 7
    I vår kommun är det inte tillåtet i vilket fall, men kan säkert variera. (Har för mig sthlm var väldigt generösa?) Enda gången det hänt för mig, är under inskolningen. Dvs då man får lämna de pö om pö längre och längre tid, kändes väldigt märkligt vara hemma själv utan barn samtidigt som frugan jobbade. Men visst fick man mycket gjort.

Tycker det är rimliga regler sålänge man inte betalar 100% av verkliga kostnaden direkt utan delvis av oss alla genom skatten, dvs att det är begränsat för då man verkligen jobbar. Annars får man anlita en privat, au pair eller så.

Tror det är bra att barnen får vara med på renoveringar och liknande så mycket det går säkerhetsmässigt, att de tidigt får se på arbete som något naturligt och positivt. Att allt sen tar minst 10ggr så lång tid när de är små, får man bara acceptera.
    Bättre få 10% av arbetet gjort och en gemensam aktivitet med barnen, än att undvika jobba med barnen i närheten, få 0% utfört och "bara" leka. Bästa är när man kan sätta de på någon enkel uppgift också, de brukar bli väldigt stolta.

Redigerat 27 feb 11:35
  11. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Bortsett från inskolning och 15h placeringar för barn med lediga föräldrar är det inte okej. Det gäller även att handla och andra ärenden.

12. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Förskolan är en form av förberedande verksamhet där barnet lär sig delar av det sociala samspelet och kunna verka i en grupp (Det är i alla fall tänkt så), men samtidigt är det inte ett substitut för uppfostran och barnpassning. Skaffar man barn så är det föräldraansvar hela vägen.

13. M
    Medlem · Nivå 4
    Tänkte faktiskt precis samma tanke. Det är givetvis inte okej att lämna barnen på förskola när man själv är ledig, oavsett om man är ledig för att bygga sitt hus, finna sig själv eller helt enkelt vill ha lugn och ro när man ser på netflix.

Sen kan man väl rent tekniskt lösa det genom att öppna egen firma och jobba hemma så man inte bryter mot lagen?

14. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Det finns mer gråzoner än du anar. Min granne har en son med autism. Det är uppföljningsmöten 2 ggr i månaden där sonen inte kan närvara samtidigt föräldern som är ensamstående måste ta ledigt från jobbet för att kunna vara på dessa möten.

• Laddar…
  15. T
    Medlem Nivå 2
    Nej det är inte ok och det är inte heller tillåtet.

Lediga föräldrar lediga barn.