12 128 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Bärlina och grund friggebod
Jag har beställt en frigga via Beijer.
http://www.beijerbygg.se/upload/Web...gorBodar/Munkahus_ritning_byggbeskrivning.pdf
Golvramen och bärlina är i obehandlat 95x35 mm. Det skall vara 15 plintar under(!)
Dvs jag måste behandla och göra massor av plintar för att få upp en billig liten bod.
Min fundering är att göra ramen i 195x45 tryckat virke och ha en plint i varje hörna.
Det blir billigare än att köpa/gjuta massor av plintar.
Vad tror ni, kan det funka?
(vet att man kan bygga själv billigt men jag har valt att köpa en färdig pga tidsbrist)
http://www.beijerbygg.se/upload/Web...gorBodar/Munkahus_ritning_byggbeskrivning.pdf
Golvramen och bärlina är i obehandlat 95x35 mm. Det skall vara 15 plintar under(!)
Dvs jag måste behandla och göra massor av plintar för att få upp en billig liten bod.
Min fundering är att göra ramen i 195x45 tryckat virke och ha en plint i varje hörna.
Det blir billigare än att köpa/gjuta massor av plintar.
Vad tror ni, kan det funka?
(vet att man kan bygga själv billigt men jag har valt att köpa en färdig pga tidsbrist)
Det är över 4,5m spännvidd mellan plintarna, vilket är ganska långt. Tror tyvärr det kommer att hänga rätt bra i mitten. Men jag håller med om att 15 plintar låter mycket!!
Du kanske kan ha infällda bärlinor (balkskor?) en halvmeter in från kortsidorna, så blir spannet bara 3,5m och sedan golvbjälkar 45x195 mellan bärlinorna med cc 60? Observera att jag varken är konstruktör eller byggare utan bara spånar fritt på det du skriver!
Du kanske kan ha infällda bärlinor (balkskor?) en halvmeter in från kortsidorna, så blir spannet bara 3,5m och sedan golvbjälkar 45x195 mellan bärlinorna med cc 60? Observera att jag varken är konstruktör eller byggare utan bara spånar fritt på det du skriver!
Man kanske kan sätta en på mitten av varje långsida och en under bärlinan. Då blir det 8 plintar istället för 16?
Tack för ett jättebra svar som verkligen redde ut min fråga. Tror du inte att det är ännu bättre att ringa en byggforma som kommer ut och bygger en stomme på plats i lösvirke? Eller gjuter en platta så man slipper plinta?
Jag byggde friggan själv, i vanliga regeldimensioner.
Jag var i början lite i valet och kvalet ang färdiga byggsatser och eget i lösvirke. Kalkylen visade på att de lite billigare byggsatserna blev högst marginellt dyrare.
Jag gjorde ingen direkt reserach av bodarna innan. Men nu, när jag tittar i en frigga utanför COOP eller Bauhaus så här i efterhand, så inser jag vilken otrolig högre kvalitet det är på min lösvirkesfrigga än dessa billiga byggsatser.
Men pengar är inte allt. Räknar man tiden (som iofs också kan omräknas till pengar) så blir ju prefabfriggorna ännu lite billigare. Sen känner man sig säkert tvungen att köpa lite mer verktyg också, om man bygger i lösvirke.
Men till din fråga om plintar, jag tycker du gör ett bjälklag i 170x45 eller 195x45, och sätter 6 st plintar. I varje hörn och i mitten på varje långsida.
Jag har själv ytterram i tryckt 45x170 och själva golvbjälklaget i 45x145 fina vanliga reglar. (Tänk på att tryckt virke ofta är av sämre klass än byggreglar (även hållfasthetsmässigt.)
Jag har 5x 2,5 meter och mitt golv svajar inte.
Men tänk också på att grövre bjälklag påverkar höjden på din frigga, du kommer närmare de tillåtna 3 meter i maxhöjd.
Jag var i början lite i valet och kvalet ang färdiga byggsatser och eget i lösvirke. Kalkylen visade på att de lite billigare byggsatserna blev högst marginellt dyrare.
Jag gjorde ingen direkt reserach av bodarna innan. Men nu, när jag tittar i en frigga utanför COOP eller Bauhaus så här i efterhand, så inser jag vilken otrolig högre kvalitet det är på min lösvirkesfrigga än dessa billiga byggsatser.
Men pengar är inte allt. Räknar man tiden (som iofs också kan omräknas till pengar) så blir ju prefabfriggorna ännu lite billigare. Sen känner man sig säkert tvungen att köpa lite mer verktyg också, om man bygger i lösvirke.
Men till din fråga om plintar, jag tycker du gör ett bjälklag i 170x45 eller 195x45, och sätter 6 st plintar. I varje hörn och i mitten på varje långsida.
Jag har själv ytterram i tryckt 45x170 och själva golvbjälklaget i 45x145 fina vanliga reglar. (Tänk på att tryckt virke ofta är av sämre klass än byggreglar (även hållfasthetsmässigt.)
Jag har 5x 2,5 meter och mitt golv svajar inte.
Men tänk också på att grövre bjälklag påverkar höjden på din frigga, du kommer närmare de tillåtna 3 meter i maxhöjd.
Projektet stannade över sommaren....nu har jag börjat med bjälklaget.
Kör ytterram i 170x45 tryckat och vanliga 145 reglar cc 60.
Min stuga är 4500x3300.
På kortsidorna blir der en 170:a ihopskruvad med en 145:a .
Mellan reglarna kör jag "kottlingar".
Tror ni det räcker med tre plintar på vardera långsida?
Kör ytterram i 170x45 tryckat och vanliga 145 reglar cc 60.
Min stuga är 4500x3300.
På kortsidorna blir der en 170:a ihopskruvad med en 145:a .
Mellan reglarna kör jag "kottlingar".
Tror ni det räcker med tre plintar på vardera långsida?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bärlina i husgrund
Altan & Uteplats -
Friggebod, När grundmåla och vad?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Stenig mark, vilken grund till en friggebod?
Grund för friggebod/förråd
Kan man fästa bärlina till trädäck direkt på krypgrunden
Utbyggnad och tillbyggnad