Jag har ett badrum med betongbjälklag, ca 15cm tjockt, idag ligger det ingjutna rör som jag ej tänkte använda utan slå bort topparna och istället borra rakt igenom till förrådet under (där stammen finns) men jag blir orolig över bärigheten, jag ska borra 2st 110 samt 2st 70hål på dessa få m2. Vågar jag?

• Renoveringsarbete i badrum med synliga betongbjälklag och gammal rörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut i övrigt? Är det bara gjutet i badrummet? Är det träbjälkar under?
Ingen tillgång till k-ritningar eller?
Det är troligtvis ingen fara så länge armeringen klarar sig, men om det bara är den lilla ytan så är det ingenting man chansar på i mina ögon.

Nej, inga ritningar, hela huset har betong mot källaren så det är lättbetong mellanväggar under

Jag skulle borra det som behövs utan att fundera.

• Gilla
roffer
  • Laddar…
R roffer skrev:
Nej, inga ritningar, hela huset har betong mot källaren så det är lättbetong mellanväggar under
Är hela valvet betong så skulle jag gjort det utan att fundera något vidare.

C C.Lundin skrev:
Är hela valvet betong så skulle jag gjort det utan att fundera något vidare.
Ja , om du menar golvet så är det betong under alla rum på övervåningen, så då kanske jag vågar köra, tänkte mest om det var lokalt försvagat då de gamla rören bara kan ha någon centimeter betong under sig på vissa ställen

J
Ska göra precis samma sak om 1,5v så meddela gärna hur det går :rofl:

Har 14cm tjcokt betongbjälklag där jag ska borra ett 110hål och två 75 hål. Samt 5 hål på 30mm till vattenledningarna.

• Gilla
roffer
  • Laddar…
Sent svar, alla hål utom ett är färdigt, huset står kvar. Verkar lugnt.

R roffer skrev:
Sent svar, alla hål utom ett är färdigt, huset står kvar. Verkar lugnt.
Status såhär 1,5 år senare. Står huset kvar? :rofl:

Har precis haft håltagare på besök som gjort två 225mm hål för genomdragning av ventilation från källare till krypvind via markplan. Fick sån jäkla magknip när det slog mig att bärigheten såklart kan ta skada. Enligt elektrikern som var på plats för att fixa om elen sa att det var ett gediget jobb på bygget med ordentligt betongvalv (huset från 1966 byggt av en murare).

Jag har inte heller haft någon ritning på huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.