Hej!

Jag och min sambo har nu köpt hus och vi har lite planer på att få till en öppen planlösning mellan vardagsrum och kök, men vi vet inte om de två väggarna som bildar köket är bärande eller ej, så jag tänkte kolla med om ni har något bra svar? och om vart man kan vända sig annars för att få svar på detta(i Göteborgs/kungsbacka-området).

Huset är ett enplanshus med källare(inredd), som ligger i vinkel. I källaren så finns det med en vägg som ligger på samma ledd som den korta väggen vi vill riva och på ungefär samma ställe(har inte fått huset än, så kan inte mäta exakt nu).

Se bifogade bilder, det är de två väggarna som är inringade med röda ringar som vi vill ta bort. skiss1_michael.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skiss2_michael.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Väggen mellan trappan och sovrummet är bärande. Den är också mycket bredare än köksväggarna. Och jag ser ingen anledning varför köksväggarna skulle vara bärande, så jag misstänker att de inte är bärande.

Hej Harry73,

Kanske borde ha skrivit att den nedre bilden egentligen skall ligga upp-och-ner-på så att den då matchar den övre bilden.

Ja den är bärande... men den är ju också på änden av ena takstolen( på den översta bilden så är det den väggen som är vid skorstenen som du menar).

Tror du inte att de andra kring köket är det då? Spännvidden på takstolarna som är ovanför är ju 7m invändigt? Därför min fundering är att ena väggen kanske är en hjärtvägg.

harry73
neoeip skrev:
Kanske borde ha skrivit att den nedre bilden egentligen skall ligga upp-och-ner-på så att den då matchar den övre bilden.
Ja så tolkade jag det också :)

neoeip skrev:
Ja den är bärande... men den är ju också på änden av ena takstolen( på den översta bilden så är det den väggen som är vid skorstenen som du menar).
Och det är precis därför att jag trodde den var bärande, och det stämmer bra med väggens tjocklek.

neoeip skrev:
Tror du inte att de andra kring köket är det då? Spännvidden på takstolarna som är ovanför är ju 7m invändigt? Därför min fundering är att ena väggen kanske är en hjärtvägg.
I vardagsrummet är spännvidden i alla fall 7 m, så om takstolarna ser likadan ut över köket borde de klara av samma spännvidd som i vardagsrummet. Och det stämmer bra överens med att köksväggarna är relativ klen.
Verkligheten kan ju vara en annan, så det kan vara bra att kolla lite närmare innan du börjar riva. Men just nu tycker jag att man med rätt så stor säkerhet kan planera för en öppen planlösning.

Har du något bra tips på vem man kontaktar för att få det kontrollerat korrekt i Göteborgs/kungsbacka-området?

harry73
Nej tyvärr, men om ni har besiktningsklausul och tar in en besiktningsman, kan det det vara en bra ide att fråga om hens åsikt.
Om ni låter en entreprenör/hantverkare utföra jobbet, kan det också vara bra att ha en ordentlig genomgång med dom innan om lämnar offert.

En annan möjlighet är att man kollar hur grannhusen ser ut, ifall det är ett område med många likadana hus

Hör med kommunens byggnadsingenjör om råd. En bärande vägg borde gå tvärs takstolarna. Jag tror att takstolarna vilar helt på ytterväggarna. Det vore annorlunda om det funnits en övervåning och enbart balkar i taket mellan neder och övervåning.

Om takstolen är byggd som den är ritad så behöver den inga andra stöd än väggarna som ytterkanterna vilar på.

I den övre bilden är det ju ingen vägg där du ritat "väggen är typ här". Där det inte är någon vägg på kartan behöver du inte ha någon i verkligheten heller.

Den andra går ju på andra hållet, längsmed takstolarna och en sådan är i princip aldrig bärande, med få undantag. Tex kan det ju vara konstruerat så att takstolarna hänger på något bärande mittparti i vinkeln, men köket är för långt från vinkeln för att det ska gälla här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.