Hej!
Har ett garage som är byggt 1964 tror jag. Det är i betong eller någon form av block , vet inte exakt. Taket är platt och det är en altan ovanför.
Det går en vägg i garaget och bakom är en förrådsdel, hur vet jag om denna väggen är bärande ? Hade viljat slå ut den väggen , den är också av betong och kanske 20-30 cm tjock ink puts.
Ritning av garage med förråd och oljetank, anslutet till befintlig byggnad. Måtten 865 x 620 cm är angivna. Visar planvy och fasadritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade varit bra med lite mer information.
Vet du vilket håll takstolarna/takbalkarna spänner?
Har du några foto?

K K0nstruktören skrev:
Hade varit bra med lite mer information.
Vet du vilket håll takstolarna/takbalkarna spänner?
Har du några foto?
Jag kan fixa lite bilder, inte en aning om hur takbalkarna sitter, det sitter sånna här plattor i taket , antar att jag måste riva ner en sådan platta för att veta ? Kommer fixa mer bilder men så här ser innertaket ut
Närbild av innertaket med slitna plattor och exponerad träfiber.
Skapa konto

Skivorna i taket ser ut som träullsskivor - vilket inte är ovanligt att ha i garage/parkeringsutrymme.
Hur ser det ut ovanför garageporten - finns där någon balk? Om takstolarna/takbalkarna skall spänna parallellt med kortsidan bör det finnas en avväxlingsbalk ovanför garageporten. I annat fall är det nog ganska stor sannolikhet att väggen är bärande (utan att ha mer information att tillgå).

K K0nstruktören skrev:
Skivorna i taket ser ut som träullsskivor - vilket inte är ovanligt att ha i garage/parkeringsutrymme.
Hur ser det ut ovanför garageporten - finns där någon balk? Om takstolarna/takbalkarna skall spänna parallellt med kortsidan bör det finnas en avväxlingsbalk ovanför garageporten. I annat fall är det nog ganska stor sannolikhet att väggen är bärande (utan att ha mer information att tillgå).
Glömde tillägga att det är en öppning i väggen som förra ägarna har gjort. Bifogar bilder.
Jag måste riva ner någon platta för att se taket under då det inte går att se nu. Öppning i en vägg med synliga takdetaljer, belysning och förvaringshyllor i ett förråd.
Skapa konto

Öppning i betongvägg med verktyg och byggmaterial, inklusive en vattenslangvinda, ställningar och förvaringslådor runt omkring.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.