Har ett hus byggt år 1958 ("funkisstil") med en källare, bottenvåning och övervåning. Alla stommar är i betong.

Nu funderar vi på att göra ett badrum av det som är markerat som "bastu" och "mat" på bifogad bild och slå ner väggen helt mellan dessa rum. MEN hur kan jag se om väggen är bärande eller ej?! Någon som har ett tips?!

• Ritning av bottenvåningen i ett hus som visar rummets layout med markerade områden för "bastu" och "mat" där en vägg övervägs att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan vanligtvis inte se om väggen är bärande. Med kunskap om byggnadsteknik och med hjälp av ritningar och information om använda material brukar man kunna avgöra det. Under vissa omständigheter kan man se det med ledning av väggens utförande, men det gäller inte alltid. I det här fallet är jag säker på att väggen inte är bärande. Det skulle förvåna mig mycket om materialet i de bärande väggarna är armerad betong. Jag tror mer på murad betonghålsten. En del av mellanväggarna kan vara gjorda av lättbetong. Det är en något märklig planlösning att lägga matkällaren, som nprmalt var ouppvärmd, mitt emellan bastun och pannrummet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.