Hej!
Finns det någon vänlig själ som kan göra en bedömning?

Info:
  • 3 planhusfrån 1928 (ink källare)
  • Ta bort 1,35m bärande vägg i källaren
  • 0,65m är redan öppet, så det är ett totalt spann på 2m
  • Höjd från golv till tak är bara 2,05m så vill helst undvika en 160mm balk eller liknande.
  • Bifogar bilder på väggen och planlösningar. Samt planlösning innan husets vänstra del blev tillbyggd)

Lösning:
  • Istället för en stålbalk eller limmträbalk, funderar jag på att ta bort väggen och enbart sätta en pelare i mitten (1m in) som skulle stödja nuvarande bälklag direkt.
Frågor:
  1. Ser ni något problem med denna lösning?
  2. Har ni en bättre lösning utan att man ska behöva ducka?
  3. Vad rekommenderas för pelare till detta om lösningen är ok?
Tusen tack på förhand!

• Arkitektoniska ritningar av ett hus med markerad plan för att ta bort 2 meter av en bärande vägg i källaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis exponerad bärande källarvägg med synliga rör och träbjälklag som är part of en diskussion om väggavlägsning.
    Skapa konto
  • Källarvägg där en del av en bärande vägg är borttagen, exponerade takbjälkar och takhöjd.
    Skapa konto
  • Handritad planritning av källarplan utan tillbyggnad, markerar en vägg för potentiell borttagning.
    Skapa konto
Vad är det du vill uppnå? En enkel lösning är att sätta pelare under golvbjälkarna, kanske bara 2 st.

J justusandersson skrev:
Vad är det du vill uppnå? En enkel lösning är att sätta pelare under golvbjälkarna, kanske bara 2 st.
OK, tack! Det enda jag försöker uppnå är att få in mer ljus och öppnare yta, men samtidigt inte för lågt i tak så man slår i huvudet. Om 1 pelare räcker utan att sätta en balk horisontellt mot golvbjälken, så skulle det fungera som en lösning. 2st pelare på 2m öppning där man behöver passera blir lite trångt.

Om jag sätter en 115x115 limträ som stöd i mitten borde väll det fungera?

En 115x115 limträpelare klarar i det här läget mer än 15 tons centrisk last så den duger garanterat. Man måste kolla att golvet också tål den puntlasten. Jag tror att den gör det. Av sektionsritningen framgår nog att det finns en betongsula just där under golvet. Grannbjälkarna måste ha kvar stöd från väggen.

J justusandersson skrev:
En 115x115 limträpelare klarar i det här läget mer än 15 tons centrisk last så den duger garanterat. Man måste kolla att golvet också tål den puntlasten. Jag tror att den gör det. Av sektionsritningen framgår nog att det finns en betongsula just där under golvet. Grannbjälkarna måste ha kvar stöd från väggen.
Tack justusandersson, har tyvärr inte sektionsritningarna från orginalbygget, men det känns betryggande att få pelaren bekräftat av dig iaf, kanske en 90x90 tom räcker (har noterat dina seriösa och andra bra inlägg för liknande frågor). Om du har tips på hur man på bästa sätt fäster balken i betongen så säg gärna till. Funderade på en "betongklack" med något som avskiljer för att undvika fuktvandring.

Bästa svaret

90x90 går också bra. Klarar möjliga laster med god marginal. Betongklack med ingjutna beslag samt syllpapp tror jag kan vara en bra lösning.

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.