Jag har ett gäng kraftiga balkar i flera rum i sommarstugan. De går tvärs över hela rummet men går inte hela vägen ut i väggkonstruktionen, istället är de fästa med kraftiga bultar upp på vinden, se bilder.
Är dessa balkar en del av någon bärande konstruktion eller vad har de för funktion? Endast för syns skull? Håller de upp innertaket?
Jag vill gärna ta bort alla balkar men behöver veta varför de finns där först. Någon som har någon idé?
tack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är dessa balkar en del av någon bärande konstruktion eller vad har de för funktion? Endast för syns skull? Håller de upp innertaket?
Jag vill gärna ta bort alla balkar men behöver veta varför de finns där först. Någon som har någon idé?
tack
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag är helt säker på att de är ren dekoration. Takpanelen är ju monterad först och bjälkarna är infästa med bult i en annan bjälke. Ta dig upp på vinden och se hur det ser ut där.
Om du skruvar ur bultarna faller de alltså ner? Ingen infästning mot väggen och inga stolpar som håller upp dem?
Och takpanelen har dold infästning och ligger rakt över rummet ovanpå bjälkarna, därmed ditsatta före dessa?
Vad skulle de isåfall kunna bära upp?
Och takpanelen har dold infästning och ligger rakt över rummet ovanpå bjälkarna, därmed ditsatta före dessa?
Vad skulle de isåfall kunna bära upp?
Takpanelen är faktiskt monterad mellan bjälkarna men ett lager plywood är satt ovanför bjälkar och panel.J justusandersson skrev:
Jag misstänker också att det är ren dekoration men de är så kraftiga och tunga (jag har tagit ner en) så man blir ju lite fundersam...
Ja, balkarna faller ner, en är redan borttagen:Anna_H skrev:
Logga in
Skapa konto
Det är precis min tanke också, vad skulle de kunna bära upp.
Det är bara det att konstruktionen är så kraftig och överdimensionerad för att vara bara prydnad. Rejäla bultar med muttrar och balkar som är väldigt kraftiga och tunga...
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Märklig lösning. Kan det vara så att takpanelen är spikad ner i dessa bjälkar? Att man gjort så här för att det tidigare vindbjälklaget börjat bukta ner och man vill ha ett plant innertak.
Det skulle också kunna vara så att det är en förstärkning av tidigare konstruktion och att skruvarna är tvärkraftsförbindare men då är det konstigt att takpanelen ligger emellan.
Det skulle också kunna vara så att det är en förstärkning av tidigare konstruktion och att skruvarna är tvärkraftsförbindare men då är det konstigt att takpanelen ligger emellan.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 inlägg
Du bör nog gå upp och kolla på vinden hur det ser ut, om du inte redan har gjort det.
Varit uppe och tittat på vinden nu. Bultarna går upp genom undertaket och är fästa i reglar som ligger tvärs mellan takbjälkarna.
Dessa reglar ligger helt löst och är inte på något sätt fästa i bjälkar eller annat.
Med andra ord drar jag slutsatsen att syftet med mina bjälkar bara är dekorativt och att jag utan problem kan ta bort dom.
Ingen som har annan åsikt hoppas jag?
Tack för hjälpen alla som har engagerat sig.
Logga in
Skapa konto
Dessa reglar ligger helt löst och är inte på något sätt fästa i bjälkar eller annat.
Med andra ord drar jag slutsatsen att syftet med mina bjälkar bara är dekorativt och att jag utan problem kan ta bort dom.
Ingen som har annan åsikt hoppas jag?
Tack för hjälpen alla som har engagerat sig.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fribärande takstolar 9 meter inne i lada. Vilken konstruktion?
Tak & Vind -
Vad är bärande i en fribärande träkonstruktion från 1969?
Byggmaterial & Byggteknik -
Beskriver dessa konstruktionsritningar bärande väggar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva vägg. Bärande konstruktion?
Planlösningar -
Hur bygger man ut i vinkel utan att ändra bärande konstruktion?
Utbyggnad och tillbyggnad