9 010 läst ·
36 svar
9k läst
36 svar
Bara veklingar i familjen! :)
Sida 1 av 3
Alla dessa söner man producerat, 4 st, och mannen, är så klena
att de anser sig absolut behöva åtminstone en liten trädgårdstraktor för att ta sig 100 meter och 16 meter upp från sjöboden till huset. Dessutom påstår de att snöröjningen (150meter från hus till väg) absolut kräver nåt häftigt!!. Vi har kommit så långt att JAG ska inköpa det som behövs (annars blir det väl störst, bäst och häftigast, kvinnor är ju lite mer praktiska o funktionella
), men det måste absolut bli något lite coolt (vi har minst 9 kubik ved/stockar som skall upp) för att de ska tycka det är kul att jobba. Och visst, kul måste man ju ha; Så VAD på begagnatmarkanden rekommenderar ni?
BEGANGNAT!!! Det skall vara nytt om det skall vara coolt!! Annars är det ju redan gammalt och ute...
Skämt åsido. Vi män är ett speciellt släkte
. Var bara tvungen att kommentera. Det är som det sägs: kvinnor kommer från Venus och män från Mars.
Jag tror blocket.se är bästa stället för att hitta en beggad 4x4 .. Måste den kunna klippa?
Skämt åsido. Vi män är ett speciellt släkte
Jag tror blocket.se är bästa stället för att hitta en beggad 4x4 .. Måste den kunna klippa?
Vet du vad NYTT kostar, minst 20´! :
150m ganska plan ängsmark, sedan 100 sluttande (16 meter höjdskillnad) ner till sjön. Det är där alla de fällda träden ligger, de 9 kubiken.... de som skall upp till huset. En vagn till trädgårdstraktorn är nog nödvändig. Dessutom måste man ju komma ner till sjöboden/bastun på vintern
.
Och jo, ängsmarken behöver ju klippas några gånger per år.
Och jo, visst ska "männen" i min familj få ha lite kul. (de ÄR väldigt gulliga, jag får aldrig bära in några tunga kassar). Några rekommendationer??
150m ganska plan ängsmark, sedan 100 sluttande (16 meter höjdskillnad) ner till sjön. Det är där alla de fällda träden ligger, de 9 kubiken.... de som skall upp till huset. En vagn till trädgårdstraktorn är nog nödvändig. Dessutom måste man ju komma ner till sjöboden/bastun på vintern
Och jo, ängsmarken behöver ju klippas några gånger per år.
Och jo, visst ska "männen" i min familj få ha lite kul. (de ÄR väldigt gulliga, jag får aldrig bära in några tunga kassar). Några rekommendationer??
Hej,håller med Mogge,en gammal jordbrukstraktor är mer användbar,att ploga snö med en trädgårstraktor tror jag inte på,en kompis provade detta men gav upp,varken kedjor eller vikter hjälpte,för klena helt enkelt.Dessutom går det mkt fortare med traktorn när man kan ploga med bredare blad.Vi har en Partner 14,5 hk trädgårdstraktor och är tveksam om den skulle orka dra timmerstockar,om inte annat skulle man väl plåga ihjäl den.Har Ni så mkt gräsklippning att Ni behöver en trädgårdstraktor ? Om inte skulle jag satsa på en gammal 2WD jordbrukstraktor,verkar inte som Ni behöver 4WD för Era behov.
Har tittat efter traktorer på begagnatsidan förut, men priserna är väldigt höga. De som går att få för överkomligt pris verkar vara hur gamla som helst och därmed kräva en massa underhåll. Det är dessutom svårare med förvaringen av en sådan "stor" traktor. Risken är också att den är för stor för att ta sig nedför gångstigen till sjön.
Alla försäljarna av trädgårdstraktorer hävdar (förstås?) att den klarar att ploga samt ta hyfsad last på släpkärra. De rekommenderar sina 14-15hk varianter.
Men ni menar att det inte stämmer? Att det bara är försäljningsargument som inte håller i verkligheten?
Alla försäljarna av trädgårdstraktorer hävdar (förstås?) att den klarar att ploga samt ta hyfsad last på släpkärra. De rekommenderar sina 14-15hk varianter.
Men ni menar att det inte stämmer? Att det bara är försäljningsargument som inte håller i verkligheten?
En granne här hos oss har en såndär trädgårdstraktor, den brukar vi få hjälpa till att putta upp för baken här hemma om han har släppet på lastat med tex sand eller ved för då orkar den inte upp helt enkelt detta är dock en större modell med hytt och allt sånt, den är heller inget vidare på att ploga snö utan där kör grannen istället med en jordfräs med plogblad på.
Hemma har vi en gammal traktor en Terrier som är xx antal år gammal nu, den är inte speciellt stor men den orkar med väldigt mycket och vi betalade runt 4000-6000 kr när vi köpte den tror jag. En gammal grålle skulle nog passa ganska bra för era behov tror jag, är det inte en vanlig grässmatta som skall klippas utan mer ängsaktigt eller sånt finns det ju knivar att montera för att slå gräss osv.
Innan våran Terrier hade vi en större traktor, en gammal Fordson Major och den var ju mycket större och orkade med ännu mer.
Vi har aldrig betalt något speciellt för att underhålla våra gamla maskiner, det dyraste som vi gjort var nog när den bara gick på 1 cylider, var tändkablarna som var kassa kostade väll 500 kr eller något, vi gjorde misstaget att skicka den till en firma då vi inte visste att det var tändkablarna därför blev det extra dyrt.
Jag tycker nog ni skall ta och skaffa er en gammal hederlig traktor för en billig peng, finns massor begagnade på nätet.
Mvh,
Viper
Hemma har vi en gammal traktor en Terrier som är xx antal år gammal nu, den är inte speciellt stor men den orkar med väldigt mycket och vi betalade runt 4000-6000 kr när vi köpte den tror jag. En gammal grålle skulle nog passa ganska bra för era behov tror jag, är det inte en vanlig grässmatta som skall klippas utan mer ängsaktigt eller sånt finns det ju knivar att montera för att slå gräss osv.
Innan våran Terrier hade vi en större traktor, en gammal Fordson Major och den var ju mycket större och orkade med ännu mer.
Vi har aldrig betalt något speciellt för att underhålla våra gamla maskiner, det dyraste som vi gjort var nog när den bara gick på 1 cylider, var tändkablarna som var kassa kostade väll 500 kr eller något, vi gjorde misstaget att skicka den till en firma då vi inte visste att det var tändkablarna därför blev det extra dyrt.
Jag tycker nog ni skall ta och skaffa er en gammal hederlig traktor för en billig peng, finns massor begagnade på nätet.
Mvh,
Viper
Ett lite dyrare alternativ kan ju vara en större ATV eller 4-hjuling dom brukar ju finnas en hel del roliga och praktiska tillbehör till, dock vet jag inte om det finns för att klippa gräs, men inget är ju omöjligt så att säga.
Dessa maskiner kan dock kosta en del, men dom går ganska bra med och är roliga att köra på fritiden också.
Mvh,
Viper
Dessa maskiner kan dock kosta en del, men dom går ganska bra med och är roliga att köra på fritiden också.
Mvh,
Viper
Fundera vad maskinen i huvudsak kommer att användas till.
Är det bara en gång det ska fraktas ved kanske det är bättre att låna/hyra/leja för det jobbet ?
Jag tror inte det finns någon maskin som är bra och billig och funkar till gräsklippning, vedtransport och snörröjning.
Traktor:
Funkar bra till vedtransport och snöröjning men inte så kul att ha på gräsmattan.
Fyrhjuling:
Funkar för mindre vedtransporter men är oduglig till snöröjning, men det går... Finns väl även klippaggregat att köpa och är kul att leka med
Nackdelen är priset på maskinen och tillbehören. Gissar att tillbehören vagn, plog och klippaggregat kostar uppåt 20'
Åkgräsklippare:
Totalt oduglig till vedtransport och snörjning, går ungefär lika fort att göra för hand... Klarar gräsmattan galant.
En Grålle traktor hittar man för ca 10' i skapligt skick med några tillbehör. Okomplicerad teknik som de flesta klarar av att behärska.
EN beg åkgräsklippare för 5-10' kräver antagligen mer underhåll...
Är det bara en gång det ska fraktas ved kanske det är bättre att låna/hyra/leja för det jobbet ?
Jag tror inte det finns någon maskin som är bra och billig och funkar till gräsklippning, vedtransport och snörröjning.
Traktor:
Funkar bra till vedtransport och snöröjning men inte så kul att ha på gräsmattan.
Fyrhjuling:
Funkar för mindre vedtransporter men är oduglig till snöröjning, men det går... Finns väl även klippaggregat att köpa och är kul att leka med
Nackdelen är priset på maskinen och tillbehören. Gissar att tillbehören vagn, plog och klippaggregat kostar uppåt 20'
Åkgräsklippare:
Totalt oduglig till vedtransport och snörjning, går ungefär lika fort att göra för hand... Klarar gräsmattan galant.
En Grålle traktor hittar man för ca 10' i skapligt skick med några tillbehör. Okomplicerad teknik som de flesta klarar av att behärska.
EN beg åkgräsklippare för 5-10' kräver antagligen mer underhåll...