P
Funderar på att byta ut 2st fönster om ett 3-luft istället. Räcker det att lägga in en 220 regel som vilar på de stående reglerna vid sidorna om fönstren om jag vill ta bort stolpen mellan dem?

• Fasad_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
OBS det är lite svårt att se på bilden men det är endast ett plan där det aktuella fönstret är.

Stolpen ser ju inte ut att bära något trots att det ligger två takstolar på sträckan över fönsterna. ?

Stolpen i mitten bär upp en del av lasten från två takstolar/golvbjälkar.
En 45*220 C 18 håller men du bör dubblera båda stolparna vid fönstrens utsida.

Redigerat:
P
Ok så du tror jag även behöver förstärka på sidorna. Ska se om det går att komma åt inifrån då fasaden är nyrenoverad och tilläggsisolerad. Bilden är tagen innan isolering och panelen spikades upp.

Ja, i princip tar du den där dubbla mittstolpen och sätter hälften under vardera ändan av balken..

Redigerat:
P
fahlis skrev:
Stolpen i mitten bär upp en del av lasten från två takstolar/golvbjälkar.
En 45*220 C 18 håller men du bör dubblera båda stolparna vid fönstrens utsida.
Det är endast det 2m grunda papptaket den bär upp. Övervåningen på huset sitter i den ursprungliga huskroppen.

• IMG_4594.jpg
    Skapa konto
  • IMG_4596.jpg
    Skapa konto
Peter_K skrev:
Det är endast det 2m grunda papptaket den bär upp. Övervåningen på huset sitter i den ursprungliga huskroppen.
Då misstolkade jag bilden.

P
Jo jag misstänkte det när du skrev golvbjälkar. Svårt att se hur det ser ut från den vinkeln. Tror du ändå att det behövs dubbla reglar?

Troligen inte och 45*220 är onödigt grov, räcker med 45*150.

Redigerat:
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.