4 778 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Bänkskiva större än diskbänk
Hej
De flesta bänkskivor jag har tittat på är 61 eller 62 cm, diskbänken jag har köpt är 60 cm bred.
Eftersom jag vill ha framkant på diskbänk och bänkskiva i samma plan måste jag då hitta en bänkskiva som är 60 cm eller kan jag dra ut diskbänken 1-2 cm från väggen?
/Zeb
De flesta bänkskivor jag har tittat på är 61 eller 62 cm, diskbänken jag har köpt är 60 cm bred.
Eftersom jag vill ha framkant på diskbänk och bänkskiva i samma plan måste jag då hitta en bänkskiva som är 60 cm eller kan jag dra ut diskbänken 1-2 cm från väggen?
/Zeb
Jag skulle köpa den på 61cm, sedan ta en rätskiva eller liknande och såga bort den centimetrar som stör med cirkel- eller sticksåg.
Tror inte det blir speciellt snyggt om du drar fram diskbänken...
Det är sällan man får allt i de mått man vill från början så då får man snickra lite.
Tror inte det blir speciellt snyggt om du drar fram diskbänken...
Det är sällan man får allt i de mått man vill från början så då får man snickra lite.
Såga går ju alltid men det är ju märkligt att inte bänkskivor är 60 cm då det är stnadardmått på övriga grejer i ett kök.
Jag hoppas det finns något som jag missat i mitt resonemang som rättfärdigar att leverantören gör skiovrna 61 eller 62 cm.
/Zeb
Jag hoppas det finns något som jag missat i mitt resonemang som rättfärdigar att leverantören gör skiovrna 61 eller 62 cm.
/Zeb
Det finns ju rostfria diskbänkar med 61 cm djup....
Kolla www.franke.se. Jag tror serien heter "lyx" eller något sånt.
Alternativet är att man kör infällda hoar.
Kolla www.franke.se. Jag tror serien heter "lyx" eller något sånt.
Alternativet är att man kör infällda hoar.
Vi drog fram vår diskbänk. Kaklingen och silikon fick täcka upp. Lite knöligt var det - vi fick såga i stommen för att hoarna skulle rymmas, och sätta en tunn list i bakkant, så inte hela tuben silikon skulle gå åt, men nu när det är färdigt ser det helt ok ut.
Det var i alla fall lättare än att såga av skivan som är i granit
Det var i alla fall lättare än att såga av skivan som är i granit
Jag drar mig inte för att såga i skivan, hyvla den eller om det skulle behövas sandpappra ner den till "rätt" storlek. Vad som förvånar mig är varför skivan är bredare än en standard diskbänk. Det är ju inte ovanligt att diskbänk och bänkskiva möter varandra.
Om vi hade valt en nedfällnadsho hade saken varit en annan men nu ville vi inte ha det och vi kan ju inte var ensamma i Sverige om att vilja sätta en ekskiva mot en IFÖ diskbänk ???
På något sätt få vi lösa det men jag tycker det är märkligt, eller så har jag missat något?
/Zeb
Om vi hade valt en nedfällnadsho hade saken varit en annan men nu ville vi inte ha det och vi kan ju inte var ensamma i Sverige om att vilja sätta en ekskiva mot en IFÖ diskbänk ???
På något sätt få vi lösa det men jag tycker det är märkligt, eller så har jag missat något?
/Zeb
Det må ju vara märkligt men så vitt jag förstår har du inte köpt bänkskivan ännu så föreslår jag att du tittar på Bauhaus sortiment.
De tar 25 kronor per snitt för att såga till skiva i vilken bredd och längd du vill. Väl investerade pengar.
Det är naturligtvis möjligt att andra har samma service också.
De tar 25 kronor per snitt för att såga till skiva i vilken bredd och längd du vill. Väl investerade pengar.
Det är naturligtvis möjligt att andra har samma service också.
Thor-Sten skrev:Hmmm... man får ju en del funderingar på det här med bänkskivor......
Standardbredd (tyvärr ända sedan 30-talet) var ju just 600 mm.
Sen dess har diverse köksfirmor använt stommar med avvikande djup så att 610, 615 och 620 mm blivit vanligare än 600 mm är idag.
Så om du vill ha 600 mm skivor har du antagligen ett gammalt kök eller ett kök från en TV-känd dansk köksfirma som fortfarande har grunda stommar.
Om du vill att bänkskivan skall harmonisera med skåpen, bör den sticka ut 30 mm från stomens framkant. (Om du har "normaltjocka luckor) Då får du ett bra utseende och en praktisk funktion.
Den praktiska biten består i att om vätskor rinner ner från bänkskivan åker de rätt ner på golvet, utan att stänka ner luckorna.
Nåväl, om du absolut skall ha 600 mm skivor, kan du få det från vilken bygghandlare eller vilket byggvaruhus som helst. De kapar gladeligen ner skivan för en rimlig avgift.
Men, undvik att köpa de riktigt billiga träskivorna! Du blir besviken när stavarnas limning släpper så att du får sprickor i skivan, eller när den börjar bågna....
Räkna med 1000 - 2500:- per löpmeter för en bra ekskiva, som håller i många år om du sköter den väl.
De här skivorna som kostar 700-1000:- för 2-3 meter är faktiskt inget att ha.
Men, om du nu ändå håller på att bygga om i köket, varför inte flytta ut skåpen sisådär 10-15 cm från väggen, så att du får plats med en 700-750 mm skiva istället???
Under 30-talet hade man inte så mycket som tog plats i köket, men idag har vi kaffebryggare, mixers, microvågsugnar mm som kräver att arbetsytan är större!
Jag brukar råda alla som planerar ett kök att de skall ta hänsyn till hur vi lever nu och inte hur människor levde för 70 år sedan....
Så, min vän, kanske du skulle titta efter bredare skivor istället för smalare skivor!?!?
MvH
Thorsten
så rätt talat, min granitskiva blir 75 cm på en del 68 på den andra
Ju mer man bygger desto mer lär man sig. Mycket riktigt så är stommarna bredare och 600 mm bänkskiva hade blivit för lite. Sen visade det sig att väggen bakom var sned så vi fick lägga en distans mellan skåpen och väggeni överkant och därmed kom de ut ytterligare 10 mm.
Med lämpligt överhäng så kommer en skiva på 620 mm att vara det minsta som ser snyggt ut, ev krävs det ändå större, men det får framtiden utvisa.
Att flytta ut skåpen hade varit snyggt men inte praktiskt genomförbart då köket inte är stort nog. En annan effekt av för mycket bänkyta är att vi i vår familj hade fyllt den med aldeles för mycket skit. Nu utan bänk måste vi ju lägga tillbaka saker på rätt ställe med en gång.
/Zeb
Med lämpligt överhäng så kommer en skiva på 620 mm att vara det minsta som ser snyggt ut, ev krävs det ändå större, men det får framtiden utvisa.
Att flytta ut skåpen hade varit snyggt men inte praktiskt genomförbart då köket inte är stort nog. En annan effekt av för mycket bänkyta är att vi i vår familj hade fyllt den med aldeles för mycket skit. Nu utan bänk måste vi ju lägga tillbaka saker på rätt ställe med en gång.
/Zeb
Klicka här för att svara