Jag skall bygga bänkskiva och blev att fundera på två saker gällande konstruktion. Den ena handlar om den flush-fit diskho jag skall montera. Skall det vara ett mellanrum mellan diskhons läpp och ändträt i försänkningen (se bild). Hur stor skall den vara i så fall och vad tätar jag med så jag får en vattentålig försegling?
Fråga #2 gäller skravning av bänkskivan.
Jag måste skarva skivan vid diskhon. I och med att skivan är stavlimmad valnöt så har jag förstått man bör ha ett visst avstånd till närmaste icke-limmade skarv så att det inte spricker. Jag har funderat på 2 olika lösningar. Den ena är helt limmad/kexad och stavarna kommer vara i samma riktning hela vägen. Den andra har en del som kan monteras utan lim.
Jag tar gärna emot kommentarer på de olika lösningarna och även helt andra lösningar om någon ser andra möjligheter.
I en del trådar där man använder kopplingsbeslag har jag sett rådet att man bör kexa också för att förindra vertikal rörelse. Om man gör det, limmar man fast kexet i båda halvor då eller funkar det olimmat?
De olika alternativen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga #2 gäller skravning av bänkskivan.
Jag måste skarva skivan vid diskhon. I och med att skivan är stavlimmad valnöt så har jag förstått man bör ha ett visst avstånd till närmaste icke-limmade skarv så att det inte spricker. Jag har funderat på 2 olika lösningar. Den ena är helt limmad/kexad och stavarna kommer vara i samma riktning hela vägen. Den andra har en del som kan monteras utan lim.
Jag tar gärna emot kommentarer på de olika lösningarna och även helt andra lösningar om någon ser andra möjligheter.
I en del trådar där man använder kopplingsbeslag har jag sett rådet att man bör kexa också för att förindra vertikal rörelse. Om man gör det, limmar man fast kexet i båda halvor då eller funkar det olimmat?
De olika alternativen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser bäst ut att inte ha ändträ ut från bänken, dvs alternativ ett är bättre än två av dina bilder.
Det tredje alternativet, som du inte har med, är att gera de två bänkskivorna, då får du längsgående stavar i båda riktningarna som möts i 45graders gerningen.
Det tredje alternativet, som du inte har med, är att gera de två bänkskivorna, då får du längsgående stavar i båda riktningarna som möts i 45graders gerningen.
Bör jag kexa och limma (och eventuellt använda monteringsskruvar) oberoende vilken metod jag kör?JOW skrev:
Är med på det du säger om stavriktningen. Nu är det öppet mot kortändan (den som är 610mm bred) också så jag kommer ha ändträ synligt oberoende. Men det är klart det ger olika intryck beroende på vart stavarna pekar. En annan sak är ju att stavriktningen oberoende kommer vara annorlunda på den biten som är vit (om jag inte limmar den också då (något jag inte hade tänkt göra).
Om jag gerar så kommer ju skarven gå mitt i diskhon (limmad och kexad), men det kanske inte är ett problem.
Nja, det törs jag inte svara på.
Jag är ingen bänkskive-expert, jag tycker bara att det är snyggast med trä i längdriktningen och att det är så det brukar se ut.
Den vita skivan kan väl geras den med.
Det har jag fått sagt till mig att det är det snyggaste, men inte alltid möjligt pga längdbegränsning på bänkskivor.
Detta sagt att köksdesigner på någon firma, kommer inte ihåg vilken.
Jag är ingen bänkskive-expert, jag tycker bara att det är snyggast med trä i längdriktningen och att det är så det brukar se ut.
Det har jag fått sagt till mig att det är det snyggaste, men inte alltid möjligt pga längdbegränsning på bänkskivor.
Ok, ja det estetiska är givetvis viktigt, snyggt skall det vara. Men jag är också ute efter någon som kan kommentera konstruktionen i sig, d.v.s. funkar det? Eller är någon av lösningarna dömd att misslyckas?JOW skrev:Nja, det törs jag inte svara på.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Om man underlimmar hon i en laminatbänkskiva så kan man lämna laminatetstjocklek som kant (0,7 mm). Om man man planlimmar som bilden måste man ha lite rörelsemån. Man kan foga med tex Tec 7.D ludret skrev:
Personligen tycker jag en nedfräst ho, oavsett om den är underlimmad eller planlimmad, i en träskiva är att be om problem. Man måste torka vatten hela tiden och underhålla oljan för att träet inte ska ta stryk.
I ursprungsposten är det frågor om fiberriktning och ska man få det bra så måste man göra den i tre delar. Framkanten följer stavarnas riktning.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 175 inlägg
Du bör inte planmontera en disko i laminatbänkskiva, tror det blir väldigt svårt att få det helt tätt. Böket att byta bänkskivor om det går fel hade fått mig att avstå. Om du ändå vill prova så återkom gärna om ett år eller två med bilder, jag kanske får anledning att ta tillbaka mitt påstående.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Ska du fräsa urtaget för hon själv? Det är inte helt lätt att få till skarp kant i laminatet.D ludret skrev:
Jag skulle göra flera millimeter fogbredd om den ska ska kunna ta upp rörelse. Kollar man Tec 7 så är rörelsemånen 12 % vilket vid 1 mm fogbredd ger att 1mm Tec 7 klarar av 0.12mm rörelse.
Jag tänkte fräsa själv. Har redan fräst vinkelskarv och urtag för häll. Har inte upplevt något problem med kanter som inte är skarpa. Tvärt om, har fått gå med en fin slipkloss för att kanterna blir vassa.S sinuslinus skrev:
Körde precis upp mallen så jag får 2mm fog.
Hon vilar på 6mm, så tot 8mm att ta upp rörelse på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Du ser ju ut att ha koll på läget.
Passar medföljande spännare för planlimning? Jag har bara gjort underlimmat och då brukar man få göra egna klotsar för spänntryck medan limmet härdare. Avfetta hon innan limning och stryk en jämn fog innan du lägger i urtaget så får du en jämn limning.
Passar medföljande spännare för planlimning? Jag har bara gjort underlimmat och då brukar man få göra egna klotsar för spänntryck medan limmet härdare. Avfetta hon innan limning och stryk en jämn fog innan du lägger i urtaget så får du en jämn limning.
Spännarna passar nog. Okulärbesiktigat än så länge.
Det jobbigaste med den här jävla planförsänkningen var att hohelvetet varken hade raka kanter eller var symetrisk.
Oundvikligt när den kommer ur ett plåtark och är svetsad i alla hörn.
Hade nån idé om att tejpa runt alla kanter så att jag kan släta av limfogen efter jag fått dit den.
Vi får se hur länge det håller. Men pga av plats och tidsbrist är det orimligt ställa sig och köra underlimming.
Det jobbigaste med den här jävla planförsänkningen var att hohelvetet varken hade raka kanter eller var symetrisk.
Oundvikligt när den kommer ur ett plåtark och är svetsad i alla hörn.
Hade nån idé om att tejpa runt alla kanter så att jag kan släta av limfogen efter jag fått dit den.
Vi får se hur länge det håller. Men pga av plats och tidsbrist är det orimligt ställa sig och köra underlimming.
Här kommer lite uppföljning på arbetet,
Fräste först laminatet. För att undvika att det spricker när jag sågar. Sen sågade jag ut urtaget för hon med sticksåg och finfräste med offset från mallen.
Nu återstår bara att ta ner laminatet/själva försänkningen in mot mallen.
Fräste först laminatet. För att undvika att det spricker när jag sågar. Sen sågade jag ut urtaget för hon med sticksåg och finfräste med offset från mallen.
Nu återstår bara att ta ner laminatet/själva försänkningen in mot mallen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto