Hejsan!

Håller på med att inreda en verkstad primärt för snickeri. Jag är inget proffs utan glad amatör men har gjort mer och mer grejer och märker då hur jag saknar vissa funktioner etc, som typ att kunna spänna fast arbetsstycken på ett vettigt sätt.

Har just nu en 200x85cm stor väggmonterad arbetsbänk i 30mm tjock limfog av ek. Funkar kanon.

Ska jag borra hål enligt MFT i min fast monterade bänk, eller ska jag ha en avtagbar skiva i ungefär samma storlek med MFT-mönster som jag lägger ovanpå min fasta bänk istället?

Varför jag vill ha två, är för att det ibland kommer upp motorcykelmotorer på agendan och jag vill inte smutsa ner min träfixarbänk.

Förstår att det är bra att kunna ha genomgående hål, och så blir det inte med MFT uppe på den fasta bänken, men ändå alltid nåt. Plus, jag vet ju att MFT-skivan kommer slitas med sågmärken osv med tiden.

Hur bör jag tänka?

Har tyvärr inte möjlighet att ha båda samtidigt här pga platsbrist. Jag har en hall på 170 kvm men den ligger ca 10min bort och jag vill ha närheten till huset för de här sakerna.

mvh

Tänk på att bänken inte får bli för hög när du meckar med MFT, annars skulle du kunna bygga en typ rustbädd av stående, kanske 45x70mm, plank för MFT-skivan (som även tillfälligt då kan läggas bockar och ändå ha erfoderlig styvhet). Sen tycker jag det är väldigt bra att kunna gå hela vägen runt arbetsbänken för vissa typer av arbeten, något att ta med i avvägningen.

Om du väljer att göra ett hålmönster i arbetsskivan så kan du enkelt skydda ytan när du jobbar med motorer genom att lägga ett golvskydd över bänken.

Stol på grå kontorsstolsmatta, skyddande underlag på trägolv, perfekt för att undvika skador från hjulen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
T
Om det huvudsakliga jobbet som görs på bänken är träarbete och motormekandet är det tillfälliga skulle jag borra i ekskivan och ha en masonitskiva att lägga uppepå när det ska mekas motorer eller målas etc.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
G Gunnar Gran skrev:
Hejsan!

Håller på med att inreda en verkstad primärt för snickeri. Jag är inget proffs utan glad amatör men har gjort mer och mer grejer och märker då hur jag saknar vissa funktioner etc, som typ att kunna spänna fast arbetsstycken på ett vettigt sätt.

Har just nu en 200x85cm stor väggmonterad arbetsbänk i 30mm tjock limfog av ek. Funkar kanon.

Ska jag borra hål enligt MFT i min fast monterade bänk, eller ska jag ha en avtagbar skiva i ungefär samma storlek med MFT-mönster som jag lägger ovanpå min fasta bänk istället?

Varför jag vill ha två, är för att det ibland kommer upp motorcykelmotorer på agendan och jag vill inte smutsa ner min träfixarbänk.

Förstår att det är bra att kunna ha genomgående hål, och så blir det inte med MFT uppe på den fasta bänken, men ändå alltid nåt. Plus, jag vet ju att MFT-skivan kommer slitas med sågmärken osv med tiden.

Hur bör jag tänka?

Har tyvärr inte möjlighet att ha båda samtidigt här pga platsbrist. Jag har en hall på 170 kvm men den ligger ca 10min bort och jag vill ha närheten till huset för de här sakerna.

mvh
Utan genomgående hål för tvingar går halva poängen förlorade. Dessutom är det väl trevligt om skivan du tvingar i är ordentligt förankrad. En enkel offerskiva utan hål som du lägger ovanpå hade jag nog valt.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Jag hade byggt en skiva med en låg ram som dessutom har utstick utanför ramen så den går att spänna fast. Även en liten mängd olja/vätska blir snabbt irriterande på en skiva utan ram.
Sen en till för målning/oljning av arbeten i trä.
Och en mindre för slipstenarna.

Säger som alla andra; hålen i bänken och tunn offerskiva ovanpå.
Du kan behöva vidga hålen från undersidan för att få igenom tvingar.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hej alla som varit snälla med svar och givit mig tips och råd.

Nu är en skiva klar, men inte monterad. Har en till in the making, så det lutar åt att ha två...? Blev märkligt det här men kunde inte bestämma mig.

Har 6mm radie på hålen från undersidan och 1,5mm fas från ovansidan. 3mm radie på sidorna runt om, dock ej nedsidan. Återstår att köra Osmo top oil på den bara.

Nu måste jag bara komma på hur jag ska möblera mitt krypin för att få plats med allt.

• Träskiva med jämnt fördelade hål, 6mm radie undersida och 1,5mm fas ovansida, planerad för behandling med Osmo top oil.
    Skapa konto
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
G Gunnar Gran skrev:
Hej alla som varit snälla med svar och givit mig tips och råd.

Nu är en skiva klar, men inte monterad. Har en till in the making, så det lutar åt att ha två...? Blev märkligt det här men kunde inte bestämma mig.

Har 6mm radie på hålen från undersidan och 1,5mm fas från ovansidan. 3mm radie på sidorna runt om, dock ej nedsidan. Återstår att köra Osmo top oil på den bara.

Nu måste jag bara komma på hur jag ska möblera mitt krypin för att få plats med allt.
Som sagt så behöver du försänka hålen mer från undersidan om du vill kunna använda standard skentvingar då dessa är anpassade för 20 mm hål i en <20 mm tjock skiva.

nanowire nanowire skrev:
Som sagt så behöver du försänka hålen mer från undersidan om du vill kunna använda standard skentvingar då dessa är anpassade för 20 mm hål i en <20 mm tjock skiva.
Bra, inte tänkt så långt. Jag får hem ett par tvingar idag ser det ut som, ska göra ett prov och se hur mycket jag behöver ta av.

Lärdom till nästa gång (tredje..) är alltså att inte ha tjock skiva...

Hej!

Jag fräste med ett större 45˚ frässtål underifrån så endast 20mm blev kvar. Skivan är 30mm.

Dag

En träskiva med flera ihåliga, frästa cirkulära mönster placerade jämnt på en arbetsbänk i ett snickeri.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Jag fräste med ett större 45˚ frässtål underifrån så endast 20mm blev kvar. Skivan är 30mm.

Dag

[bild]
Tjusigt!
Det där kan jag prova. Har inte så stora stål, men snickeriet här i stan har. Bra knep! Tack!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.