8 505 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Bänkskiva laminat med rundad kant OCH rundat hörn?
Hej!
Vi skulle vilja ha en bänkskiva i laminat (35-40 mm tjock) med mjuk framkant både över och under. Brukar ofta kallas postformad, men vi skulle även kunna tänka oss en träkantlist som alternativ. Poängen är att den ska vara "mjuk" mot underarmarna om man sitter vid bänkskivan och mot huvudet om man slår i underkanten (kommer att monteras som skrivbord i ett barnrum).
Problemet är att vi dessutom behöver ha det ena hörnet rundat, med sådär 20-30 cm radie. IKEA klarar inte att göra detta postformat, vilket jag kan förstå.
Har ni några förslag på hur man skulle kunna lösa detta?
Det MÅSTE inte vara laminat, men det behöver vara ett material som:
1. Inte rusar iväg i pris alltför mycket.
2. Är slitstarkt även när barn pysslar och ritar (lim, färgpennor, smältlim, osv).
3. Ser bra ut i kombination med IKEAS ek-köksluckor Ekestad:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00288214/
Helst en ganska ljus och gärna varm färg.
Förslag, idéer?
Vi skulle vilja ha en bänkskiva i laminat (35-40 mm tjock) med mjuk framkant både över och under. Brukar ofta kallas postformad, men vi skulle även kunna tänka oss en träkantlist som alternativ. Poängen är att den ska vara "mjuk" mot underarmarna om man sitter vid bänkskivan och mot huvudet om man slår i underkanten (kommer att monteras som skrivbord i ett barnrum).
Problemet är att vi dessutom behöver ha det ena hörnet rundat, med sådär 20-30 cm radie. IKEA klarar inte att göra detta postformat, vilket jag kan förstå.
Har ni några förslag på hur man skulle kunna lösa detta?
Det MÅSTE inte vara laminat, men det behöver vara ett material som:
1. Inte rusar iväg i pris alltför mycket.
2. Är slitstarkt även när barn pysslar och ritar (lim, färgpennor, smältlim, osv).
3. Ser bra ut i kombination med IKEAS ek-köksluckor Ekestad:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00288214/
Helst en ganska ljus och gärna varm färg.
Förslag, idéer?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Dubbelkrökt yta och laminat går inte.
Ett snickeri kan kantlista spånskivan sedan limma på laminatet och sedan fräsa kanten rund åt båda hållen.
Ett annat förslag är spånskiva rundad som önskat och sedan epoxi golvfärg.
Protte
Ett snickeri kan kantlista spånskivan sedan limma på laminatet och sedan fräsa kanten rund åt båda hållen.
Ett annat förslag är spånskiva rundad som önskat och sedan epoxi golvfärg.
Protte
Nej, jag tänkte att laminat inte funkar, eftersom en plan yta (laminatfilmen) inte kan krökas runt ett rundat hörn utan töjning/knyckel.
Men ditt "snickerialternativ" - menar du att en träkantlist kan böjas runt ett rundat hörn? (Att den kan fräsas rund i över- och nederkant är ju mer eller mindre självklart...)
I så fall borde ju t.ex. denna lösningen funka:
https://www.agelito.se/product/tralist-typ-2-14mm
Eller??
Att greja med epoxi själv känns som överkurs - jag skulle säkert inte lyckas få ytan slät och fin, och jag har inte tid.
Men ditt "snickerialternativ" - menar du att en träkantlist kan böjas runt ett rundat hörn? (Att den kan fräsas rund i över- och nederkant är ju mer eller mindre självklart...)
I så fall borde ju t.ex. denna lösningen funka:
https://www.agelito.se/product/tralist-typ-2-14mm
Eller??
Att greja med epoxi själv känns som överkurs - jag skulle säkert inte lyckas få ytan slät och fin, och jag har inte tid.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En böjd kantlist måste göras av tunna lameller, är en del pyssel så ett snickerijobb blir kanske för dyrt.
<<Har inte tid>>, du är ju bara 45 år!
Nä jag kan inte ge dig fler råd, bodde du närmare har jag en jätteduktig kompis som fixar det omöjliga....
Protte
<<Har inte tid>>, du är ju bara 45 år!
Nä jag kan inte ge dig fler råd, bodde du närmare har jag en jätteduktig kompis som fixar det omöjliga....
Protte
Dom allra flesta har ju vuxit upp med raka hörn på skrivbord, matbord etc utan att ta nämnvärd skada... 
Skämt åsido. Det viktigaste är väl kanske att runda hörnet så man inte springer in i det? I så fall går det väl att sätta sån där laminatremsa man värmer fast som brukar följa med en del ikea-prylar som ska kapas på plats? Alternativt kanske det går att hitta en begagnad köksbänk i massivt trä från nån som river ut sitt kök? En sån går ju att såga och fräsa som man vill.
Skämt åsido. Det viktigaste är väl kanske att runda hörnet så man inte springer in i det? I så fall går det väl att sätta sån där laminatremsa man värmer fast som brukar följa med en del ikea-prylar som ska kapas på plats? Alternativt kanske det går att hitta en begagnad köksbänk i massivt trä från nån som river ut sitt kök? En sån går ju att såga och fräsa som man vill.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
krilbe skrev:
Nu spårar det väl ur alldeles men med oömhetskravet så kanske råspont med råa sidan upp.......
I morgon när det inte är första april ska jag ta en bild på mitt skrivbord i verkstan som har fått en S-kurva som kanske kan inspirera.
Protte
Klicka här för att svara