P Pjer Polanski skrev:
Hittade denna tråd här på BH, här pratas det bänkskiva och shims, justering av stommar och så vidare.

Länk till tråd
Tack! Har läst den.

G g.kraft skrev:
Samma sak hos mig, det är jag som i inte gjort ett bra jobb med att lägga allt i våg. Vilket är lite av en utmaning med gammalt hus och 10 stommar i L-form som ska justeras. Jag kommer dock byta täckskivan längst ut eftersom jag har en spillbit kvar som räcker.

Tror det är rätt normalt att man lägger kilar, stenskivan är ju helt rak med noll flex har man en i trä kanske 2mm på 4m inte märks pga flex i skivan.

Annars är det nog snickaren du ska anmärka hos.

Dock hade det varit snyggt om stenfirman justerade stommarna med benen istället men det tar ju en del tid som man skulle få betala extra för. Mina var dessutom förankrade i golv pga att de delvis stod fritt så inget snabbt jobb
Nej det är väl där jag har landat nu efter lite research (är väldigt novis på detta) och med era svar här. Skåpet är helt enkelt inte 100% rakt och det är inte stenbolagets ansvar att justera det. Vi skulle ha haft bättre koll.

Men ÄR det möjligt att göra något åt det nu? Ta bort limmet, lyfta av skivan, justera skåpet och limma igen? Eller är det idiotiskt? För stora risker?

S
T TmeRen skrev:
Men ÄR det möjligt att göra något åt det nu? Ta bort limmet, lyfta av skivan, justera skåpet och limma igen? Eller är det idiotiskt? För stora risker?
Möjligt - ja.
Idiotiskt - ja 100%, men ibland är vi människor idioter, så är det ju bara.
Kompromiss som du var inne på själv - såga bort delen av distansen som syns och dra en fog.

P
Tror inte att shims och glipa är ett tekniskt ”fel” utan endast kosmetiskt.
Jag hade inte lossat skivan igen för att justera, har en misstanke om att skivan kan knäckas, eller att jag förvärrar glipan och plötsligt har fall på bänkskivan…

• Gilla
TmeRen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.