Hej
Jag är ny här och här en fråga som säkert tagits upp 100tals gånger. Jag gittar dock inte svaret när jag googlar så jag ställer den iaf.

Vi har köpt en bänkskiva på K-RAUTA i ek. Naivt trodde jag att eftersom den redan va oljad så skulle jag slippa det momentet. Dock blev det fuktskada direkt och jag tog bort den. Slipade med p180 1 gång(tills det kändes slätt), oljade med vad jag hade hemma (råkade vara BEHANDLA från Ikea), med en vanlig hushållssvamp. nästan direkt så reste sig flisor över hela skivan.

Nu till frågan: Borde jag sandpapper med finare korn eller tror ni att det är oljad fel?

mvh

Osäker på vad du menar med flisor. 180-papper räcker. Efter att oljan torkat bör du polera med skurnylon, i träets fiberriktning. (Kan även hända att du behöver slipa lite försiktigt igen med 180-pappret på några ställen, och olja på nytt.) Ska man göra det helt enligt konstens alla regler finns en bra instruktion här:
http://www.theofils.se/static/ImagesAndDocuments/binary/documents/steg_for_steg_3032.pdf

Jag känner inte till Ikeas olja, men vad gäller träolja får man oftast vad man betalar för, och till köksbänkar ska man ha riktigt bra olja. Junckers träolja för bänkskivor är okej (ca 300 kr för 750 ml), och allra bäst är Osmo hårdvaxolja för bänkskivor (ca 350 kr per halvliter).

Tror att pensel (tunt) eller trasa är att föredra framför tvättsvamp, men det är bara en känsla, jag kan inte förklara varför.

Carl Daniel Gustafsson skrev:
oljade med vad jag hade hemma (råkade vara BEHANDLA från Ikea), med en vanlig hushållssvamp. nästan direkt så reste sig flisor över hela skivan.
Det är normalt att träfibrerna reser sig efter första oljningen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.