3 728 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Bänkskiva i ek 38mm - lämplig såg?
Stod precis ute i garaget och skulle ta upp ett runt hål för en ho i bänkskivan, men si det var tji....
Skivan är 38mm tjock (IKEA) och skall ta upp ett runt hål med diametern 43cm.
Vad bör jag titta på för sticksåg + lämpligt blad?
Försökte nu med en äldre Skil såg, och jag kom ungefär 3 cm, sen var bladet skräp.
Har kikat lite på en Bosch GST 135 CE, skulle det kunna vara något?
Spränger dock ogärna 2000kr vallen.
Och vilka blad bör jag gå på?
Skivan är 38mm tjock (IKEA) och skall ta upp ett runt hål med diametern 43cm.
Vad bör jag titta på för sticksåg + lämpligt blad?
Försökte nu med en äldre Skil såg, och jag kom ungefär 3 cm, sen var bladet skräp.
Har kikat lite på en Bosch GST 135 CE, skulle det kunna vara något?
Spränger dock ogärna 2000kr vallen.
Och vilka blad bör jag gå på?
Gst 135 eller gst 85 och ett märkesblad för hårt trä så bör du vara hemma, båda sågarna ligger väl precis på 2kilos gränsen..
Beställer du en 135a från www.duabhuset.se så får du med 1000 blad för 2095 (?) ex frakt, då har du ju blad så du klarar dig även om du skulle behöva byta mitt i hålet så att säga.
Beställer du en 135a från www.duabhuset.se så får du med 1000 blad för 2095 (?) ex frakt, då har du ju blad så du klarar dig även om du skulle behöva byta mitt i hålet så att säga.
Redigerat:
Har sett att jula har erbjudande på bosch, tror det var 1495.
Själv har jag en skil (710w) för 700 som skall vara deras dyraste, och den funkade kanon. Körde upp både för ho och häll utan problem, tror det är viktigast med bra blad. För övrigt så var det en av de få sågarna som råd å rön (tror jag det var) testade som överlevde hela testen. Hade en glapp å läcker utan pendel innan som sög men denna är jag supernöjd med. Visst finns det många bättre men för de pengarna som tävlar den definitivt med de som kostar det dubbla.
Själv har jag en skil (710w) för 700 som skall vara deras dyraste, och den funkade kanon. Körde upp både för ho och häll utan problem, tror det är viktigast med bra blad. För övrigt så var det en av de få sågarna som råd å rön (tror jag det var) testade som överlevde hela testen. Hade en glapp å läcker utan pendel innan som sög men denna är jag supernöjd med. Visst finns det många bättre men för de pengarna som tävlar den definitivt med de som kostar det dubbla.
Den Skil jag körde med nu har ingen pendel, och den brände bladen på en gång.
Känns som jag bestämt mig för en Bosch 135, lika bra att dunka till på en gång.
Så den är uppskriven på önskelistan, får iaf låna en Makita av en snickarvän till just detta projektet.
Känns som jag bestämt mig för en Bosch 135, lika bra att dunka till på en gång.
Så den är uppskriven på önskelistan, får iaf låna en Makita av en snickarvän till just detta projektet.
Detta funkar ju med vilken maskin som helst som har pendelrörelse och rätt sorts blad.
En av de billigare "bra" maskinerna man kan skaffa är väl just Bosch blåa 85a som nämnts i tråden, men det finns ju flera gröna Boschar som också orkar med detta, uppgiften är ju inte speciellt betungande egentligen.
En av de billigare "bra" maskinerna man kan skaffa är väl just Bosch blåa 85a som nämnts i tråden, men det finns ju flera gröna Boschar som också orkar med detta, uppgiften är ju inte speciellt betungande egentligen.
Det er et tilbud på GST 85 de har til 1499.... Ordinærpris 1999. Det er ikke spesielt billig.u95hw skrev:Har sett att jula har erbjudande på bosch, tror det var 1495.
Jag har köpt en GST 500PE för 1090 på beijer i måndags. På kvittot står det att den är 85PE_bystrom_ skrev:
Skillnaden mellan 500 och 85 (enligt vad jag har fått uppfattning av) är att 500 har 500W istället för 580W.
Men jag klarade mig igenom 4hål på en 76mm tjockskiva, utan problem
Fick låna en Makita 4341, den gjorde jobbet galant.
Såna här gånger man märker skillnaden mellan maskiner och... tja någons slags maskin iaf. =)
Milsvid skillnad.
Dock fortfarande väldigt sugen på den lilla Boschen för 2090kr!
Såna här gånger man märker skillnaden mellan maskiner och... tja någons slags maskin iaf. =)
Milsvid skillnad.
Dock fortfarande väldigt sugen på den lilla Boschen för 2090kr!
Klicka här för att svara