Jag funderara på att beställa bänkskivor av granit och jag hittade firma www.granitop.ee . Har någon hört om dem eller använt dem?

Jag gjorde samma beräkning på den sidan som jag gjorde på Andrews Granit (vilket jag även beställt och fått monterat skivor från och är supernöjd).

Andrews var några hundralappar billigare :) så min rekommendation faller på dom.

Mvh
Fredrik

Den förra tråden som var en reklamtråd bestod dels av en första initial fråga om produkten. Sedan en annan nyreggad som lovprisade produkten. När vi undersökte kunde vi se att båda användarna var samma person.

Vi har inte hittat ngn koppling mellan frågan i den här tråden och de tidigare inläggen.

Vill passa på en fråga: Hur kom trådskaparen Mikael i kontakt med företaget?

Då jag är på jakt efter nya bänkskivor i granit så har jag googlat runt lite mycket :)
Tycker mig ha fått en bra känsla för företaget och dom har en bra prislista, men var nyfiken på om någon beställt därifrån?
Alltid bra med omdömmen, särskilt när det gäller utländska företag, hoppas på info.....

• Gilla
Sarbor
  • Laddar…
har mailat med killen som har firman, Urmo, han svarar snabbt (på engelska men han förstår nog svenska).

en grej är att som med alla andra svenska företag så verkar de svenska stenhuggarna ta semester HELA sommaren, juni till augusti, medan estlänningarna som de här hävdar att de levererar på 8-14 dagar oavsett när på sommaren man lägger ordern. känns lite mer proffsigt faktiskt.. ibland undrar man lite över den här "svenska kvalitén" på inhemskproducerade varor :)

hursomhelst, jag tror knappast det spelar nån teknisk roll var stenen sågas om det är i skåne eller i Guam, men om man är rädd för att det ska vara nån sprickor eller defekter i det och förutser trubbel så kanske man tjänar på en lokal leverantör. som man då får vänta 3 månader på :/

Jag lyckades bestämma mig till slut och beställde bänkskivorna från Granitop, jag är mycket nöjd med pris, leverans och arbete, toppen kvalité.

vilken stensort valde du och hur lång tid tog det?

Det blev granit, bänkskivan "Nero assoluto" och diskbänken "Blanco Claron". Vi hade allt på plats åtta dagar efter måttagningen.

Hej alla,

Funderar också på en marmorskiva från Granitop. De säger ju att de ska ta hand om allt; mått, tillverkning, leverans och installation för priset de anger. Hur upplevde du det Mikael, inga problem alls?

Monterades din skiva på en ny eller gammal stomme? Min plan är att montera på en gammal stomme (där det nu sitter en laminatskiva) men är lite orolig över huruvida stommen kommer ta skada av bort- och påmonteringen. Har du Mikael, eller någon annan, erfarenhet av detta?

Mvh,
Erik

Erik_Stenborg skrev:
Hej alla,

Funderar också på en marmorskiva från Granitop. De säger ju att de ska ta hand om allt; mått, tillverkning, leverans och installation för priset de anger. Hur upplevde du det Mikael, inga problem alls?

Monterades din skiva på en ny eller gammal stomme? Min plan är att montera på en gammal stomme (där det nu sitter en laminatskiva) men är lite orolig över huruvida stommen kommer ta skada av bort- och påmonteringen. Har du Mikael, eller någon annan, erfarenhet av detta?

Mvh,
Erik
Jag hade samma tanke först, att byta ut allt utom stommarna. Men när jag väl började riva ut köket så insåg jag ganska snabbt att det var lönlöst att behålla dom. Nu beror det förstås på vad det är för kök som sitter där innan. Det gamla jag rev ut var från Ikea, och det nya jag satte in likaså. Stommarna på IKEA är billiga i förhållande till resten, så därav beslutet att ta ut allt i stället. Känns fräschare med helt nytt också.

Granitskivan beställde jag från Andrews granite - är extremt nöjd och nämner dom gärna i samband med diskussioner av detta slag. Mått, tillverkning, leverans och installation i priset de angav från start. Betalning efter montering när jobbet var klart. Att priset var grymt bra också ska tilläggas, det brukar annars inte gå hand i hand med bra service.

//Fredrik

Lägenheten byggdes 2009 så köket är verkligen fräscht och jag har för mig att det var ett kök från Vedum (ska flytta in i september). Det är bara laminatskivan jag inte är så förtjust i så det känns ju dumt att byta alltihop.

Menar du att stommarna tar så mycket skada och det var därför det kändes lönlöst eller mest att det var ett IKEA-kök?

laminatskivan borde vara enkel att ta bort från stommarna efter att du fått bort ev silikon mot väggen - kan räcka att skära i silikonet.

ofta sitter laminatskivan med några skruvar underifrån i skåpet

kolla i skåpen ser du nog några skruvar.

det bör inte skada stommarna överhuvudtaget att ta bort laminatskivan.

om det är vinkel i köket så kan laminat skivan vara skarvad med skruvar som göra att skarvarna dras emot varandra - bör ändå inte vara problem avseende skador på stommarna

Erik_Stenborg skrev:
Lägenheten byggdes 2009 så köket är verkligen fräscht och jag har för mig att det var ett kök från Vedum (ska flytta in i september). Det är bara laminatskivan jag inte är så förtjust i så det känns ju dumt att byta alltihop.

Menar du att stommarna tar så mycket skada och det var därför det kändes lönlöst eller mest att det var ett IKEA-kök?
Stommarna i mitt fall var betydligt äldre. Det var inte heller en optimal lösning i hörnet vilket även det bidrog till att jag tog bort dom helt.

För din del så tror jag absolut att du ska behålla stommarna, och vara extra försiktig när du tar bort bänkskivan så att du lossar alla skruvar den sitter fast med - stommar från 2009 ska hålla i bra många år till.
Lycka till!

Allting blev toppen med mitt kök - måtten var exakta och inga problem med instllationen. Skivorna monterades på befintlig stomme. Jag kollade på skivor från
ett antal företag men valet föll på Granitop (prislista på websidan och snabba svar på email och telefon).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.