Behöver lite hjälp till förslag på färg till bänkskiva i köket.
Skall bygga om köket i början av nästa år och är väl sisådär överens om vad vi skall ha.
Köksluckor och mosaik kakel kommer väl vara ganska likt bilden nedan, men vi vill inte ha en vit bänkskiva.
Vi kommer ha ekparkett och vitt tak.
Köket ser ut ungefär såhär idag...
http://bp1.blogger.com/_LBBzePYPlsk/R_2trm1cC9I/AAAAAAAAAAU/iigFKtIsuNY/s1600-h/kitchen.jpg
Vilken typ och färg på bänkskiva tycker ni passar (förutom vit)? Svart kanske blir för mörkt? ljusgrå? Ek?
Vi har ingen aning och söker därför råd / förslag hos er. Materialval är ganska öppet.
Skall bygga om köket i början av nästa år och är väl sisådär överens om vad vi skall ha.
Köksluckor och mosaik kakel kommer väl vara ganska likt bilden nedan, men vi vill inte ha en vit bänkskiva.
Vi kommer ha ekparkett och vitt tak.
Köket ser ut ungefär såhär idag...
http://bp1.blogger.com/_LBBzePYPlsk/R_2trm1cC9I/AAAAAAAAAAU/iigFKtIsuNY/s1600-h/kitchen.jpg
Vilken typ och färg på bänkskiva tycker ni passar (förutom vit)? Svart kanske blir för mörkt? ljusgrå? Ek?
Vi har ingen aning och söker därför råd / förslag hos er. Materialval är ganska öppet.
Här kommer en länk med div. info om betongskivor. http://www.betongdesign.se/index.htmgadu^ skrev:
Nej!! Vi SVENSKAR är så sjukt besatta av funktion, jag förespråkar det ESTETISKA före det mesta, värdlen är vacker, ta vara på detta. Funktion har vi så det räcker ändå, en bänkskiva bidrar heller inte så mkt med funtion ändå. I värsta fall väljer du en träbänkskiva som jag har, o jag kan inte kalla det jobbigt att olja in den 1-2 gånger om året
Du MÅSTE tänkte på färgerna, nästan alla glömmer golvet, golvet är den röda tråden i hela kåken! Bänken måste se bra ut med golvet o luckorna. Jag är klassiskt lagd o föredrar klassiska val av de alla tingen. Ta med ett prov om du kan hem o lägg det intill golvet o luckorna, se om de är i harmoni, o tänk på att det måste inte vara kontast mellan tingen för att det ska va snyggt. En ljusgrå granitbänk är supervackert till vita luckor och ekgolv.
Betong var jag själv inne på, men jag har sett några betongbänkar live och de ser inte roliga ut med tiden. Om du nu har tid o tålamod(svårt att få det bra)gör en sådan så fixa riktiga hoar, inte hoar i betong.
IKEAs "stenskivor" är inte riktiga stenskivor utan stenmjöl med lim, men kan va mkt prisvärt ,sist jag kollade i alla fall. Dessa vill jag minnas är begränsade vad det gäller längder men kanske räcker.
Lycka till!
Du MÅSTE tänkte på färgerna, nästan alla glömmer golvet, golvet är den röda tråden i hela kåken! Bänken måste se bra ut med golvet o luckorna. Jag är klassiskt lagd o föredrar klassiska val av de alla tingen. Ta med ett prov om du kan hem o lägg det intill golvet o luckorna, se om de är i harmoni, o tänk på att det måste inte vara kontast mellan tingen för att det ska va snyggt. En ljusgrå granitbänk är supervackert till vita luckor och ekgolv.
Betong var jag själv inne på, men jag har sett några betongbänkar live och de ser inte roliga ut med tiden. Om du nu har tid o tålamod(svårt att få det bra)gör en sådan så fixa riktiga hoar, inte hoar i betong.
IKEAs "stenskivor" är inte riktiga stenskivor utan stenmjöl med lim, men kan va mkt prisvärt ,sist jag kollade i alla fall. Dessa vill jag minnas är begränsade vad det gäller längder men kanske räcker.
Lycka till!
Tack nattugglan!
Jo, vi (jag iaf!) lutar mer o mer åt grått och betongen har ju det som naturlig färg. Tror inte jag skulle ge mig på att göra det själv heller...men oavsett, diskho i betong blir det inte i så fall.
Får leta efter bilder på ett kök med släta högblanka luckor, svart mosaik och grå bänkskiva. Nån som har tips/länk till vart man kan hitta?
Tack för all hjälp!
Jo, vi (jag iaf!) lutar mer o mer åt grått och betongen har ju det som naturlig färg. Tror inte jag skulle ge mig på att göra det själv heller...men oavsett, diskho i betong blir det inte i så fall.
Får leta efter bilder på ett kök med släta högblanka luckor, svart mosaik och grå bänkskiva. Nån som har tips/länk till vart man kan hitta?
Tack för all hjälp!
Om du vill kan jag maila en PDF - fil med högupplösta stensorter OBS nästan 4 Mbgadu^ skrev:Tack nattugglan!
Jo, vi (jag iaf!) lutar mer o mer åt grått och betongen har ju det som naturlig färg. Tror inte jag skulle ge mig på att göra det själv heller...men oavsett, diskho i betong blir det inte i så fall.
Får leta efter bilder på ett kök med släta högblanka luckor, svart mosaik och grå bänkskiva. Nån som har tips/länk till vart man kan hitta?
Tack för all hjälp!
Ge mig ett PM bara
När du du svart mosaik i vita luckor så låter det ju jättesnyggt men en härligt fin ekbänk som mjukar ner den svartvita dramatiken. Svart eller vit bänk annars i varflitt material kan ju va snyggt också. Om du har ljusgrå bänk så kanske det blir för mycket olika färger(?) Hade jag svart mosaik så skulle jag valt ekbänk eller en nästan svart stenbänk, det kommer bli jäklans mörkt kanske men då får ni fixa bra spottar. Finns stenbänkar som ser ut som fiskfjäll, lika mkt svart o vitt i färgen, kan funkar rikitgt bra.gadu^ skrev:Tack nattugglan!
Jo, vi (jag iaf!) lutar mer o mer åt grått och betongen har ju det som naturlig färg. Tror inte jag skulle ge mig på att göra det själv heller...men oavsett, diskho i betong blir det inte i så fall.
Får leta efter bilder på ett kök med släta högblanka luckor, svart mosaik och grå bänkskiva. Nån som har tips/länk till vart man kan hitta?
Tack för all hjälp!
Som sagt, ta några prover eller åk till en köksleverantör, det har lite prover där på både luckor o bänkar.
Tack nattugglan. Ekbänk är något vi funderat mer på det senaste dagarna... Dels pga kostnad och dels, som du säger, ta av udden från svart-vit kontrasten.
Det kakel vi hade bestämt oss för till 97% verkar inte fungera.
Vi hade fått uppgifter om att det var en hård bränd yta på den men tydligen var det inte fallet utan den var ganska porös på ytan. Det innebär ju att all skit fastnar på ytan och många leverantörer rekommenderade inte den ytan till kök. Man kunde behandla den, men då måste man hålla efter det.
Bara börja leta nytt, men det kommer bli svart (antagligen glaserat) eller mörkgrått iaf.
Det kakel vi hade bestämt oss för till 97% verkar inte fungera.
Vi hade fått uppgifter om att det var en hård bränd yta på den men tydligen var det inte fallet utan den var ganska porös på ytan. Det innebär ju att all skit fastnar på ytan och många leverantörer rekommenderade inte den ytan till kök. Man kunde behandla den, men då måste man hålla efter det.
Bara börja leta nytt, men det kommer bli svart (antagligen glaserat) eller mörkgrått iaf.
Klicka här för att svara
