5 346 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
bänkskiva, behöver snabbt svar!
Sida 1 av 2
Hej!
Leveranstiden på måttbeställa bänkskivor är cirka 6-8 veckor, jag håller på att byta kök själv och kan inte vänta så länge. Är det någon ide att jag själv sågar ur bänkskivan? Jag har en vanlig sticksåg (den är nyköpt). Får man ett acceptabellt resultat ?
Tacksam för snabbt svar!
Leveranstiden på måttbeställa bänkskivor är cirka 6-8 veckor, jag håller på att byta kök själv och kan inte vänta så länge. Är det någon ide att jag själv sågar ur bänkskivan? Jag har en vanlig sticksåg (den är nyköpt). Får man ett acceptabellt resultat ?
Tacksam för snabbt svar!
Hål för spishäll är enkelt att såga ur själv.
Hål för diskbänk är inte heller något problem om den inte ska underlimmas etc.
Kapa längd på skivan kan ju vara lite lurigt med en sticksåg och ingen erfarenhet, men snittytan kanske kan döljas bakom en list? Det är svårt/omöjligt att såga rakt långa sträckor med sticksågen.
Hål för diskbänk är inte heller något problem om den inte ska underlimmas etc.
Kapa längd på skivan kan ju vara lite lurigt med en sticksåg och ingen erfarenhet, men snittytan kanske kan döljas bakom en list? Det är svårt/omöjligt att såga rakt långa sträckor med sticksågen.
Vi sågade till några osb-skivor och la på köksbänkarna medan vi väntade på våra skivor. Funkade jättebra, hade de i drygt en månad. Kan ju vara ett alternativ om det bara är så att du behöver skivor och inte måste vara snyggt de närmaste 6-8 veckorna.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag skulle aldrig våga att kapa längden på en bänkskiva med sticksåg. Cirkelsåg och linjal.. Risken att bladet går snett och förstör bänkskivans estetiska utseende är alldeles för stor
Speciellt om du nu har ett nyrenoverat fint kök så känns det ju crap att behöva paja helhetsutseendet för ett fult snitt.
Vad gäller håltagningen så är det nog inga problem
Är man noga blir det bra!
/Christian
Speciellt om du nu har ett nyrenoverat fint kök så känns det ju crap att behöva paja helhetsutseendet för ett fult snitt.
Vad gäller håltagningen så är det nog inga problem
/Christian
Hej!
Vi håller på att byta kök, och för den häll vi ska ha så ska man enligt anvisningarna inte bara såga ut ett hål i bänkskivan utan även fräsa en "avsats" runt hålet. Då jag inte äger en överhandsfräs får detta överåtas till snickare. Jag trodde själv att man bara kunde såga ut ett hål, dit med en värmeremsa och trycka hällen på plats. Det är en Husqvarna häll.
/S
Vi håller på att byta kök, och för den häll vi ska ha så ska man enligt anvisningarna inte bara såga ut ett hål i bänkskivan utan även fräsa en "avsats" runt hålet. Då jag inte äger en överhandsfräs får detta överåtas till snickare. Jag trodde själv att man bara kunde såga ut ett hål, dit med en värmeremsa och trycka hällen på plats. Det är en Husqvarna häll.
/S
Det du har är en häll för infällnad. Fälla in hällar kan man göra i sten eller kompositbänkar. Däremot är det inte rekomendabelt att fälla in i trä, och ABSOLUT INTE i vanliga laminatskivor.steve5432 skrev:Hej!
Vi håller på att byta kök, och för den häll vi ska ha så ska man enligt anvisningarna inte bara såga ut ett hål i bänkskivan utan även fräsa en "avsats" runt hålet. Då jag inte äger en överhandsfräs får detta överåtas till snickare. Jag trodde själv att man bara kunde såga ut ett hål, dit med en värmeremsa och trycka hällen på plats. Det är en Husqvarna häll.
/S
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Why not?`
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Men nu sa du trä, alltså en massiv ekskiva tänker jag på?
/C
/C
Jag sa att det inte är rekomendabelt att fälla in i trä.Chrissofsweden skrev:
När du fräser ned en bit i skivan blottar du ändträt. Principen är den samma som med laminatet, ansamlad fukt in i ändträt är inte bra, det får ytskiktet att svälla och spricka. Ek som du nämde är extra känsligt för detta.
Ett vanligt fenomen hos ekbänkskivor, om de utsättes mycket för fukt, (trots att man inte gjort någon urfräsning) är att yskiktet på bänkskivan skiktar sig och bildar "fiskfjäll".