14 828 läst ·
23 svar
15k läst
23 svar
Bänkskiva av sten
Sida 1 av 2
Jag har förstått att marmor inte är det mest lämpliga eftersom det tydligen lätt blir fläckar (vin) på den som gör att den blir ganska ful. Har Ni erfarenhet av detta?
Vet någon var i stockholmstrakten jag kan få tag i en stenskiva till "vettigt" pris, och i så fall vad kostar de?
Kommer att behöva en på antingen 2 meter eller 2,6 meter med urtag för spishäll.
Vet någon var i stockholmstrakten jag kan få tag i en stenskiva till "vettigt" pris, och i så fall vad kostar de?
Kommer att behöva en på antingen 2 meter eller 2,6 meter med urtag för spishäll.
Marmor är väldigt porös material. Man ska helst undvika att ha i köket.
Granit är mycket bättre material.
Vi har köpt Perl Blue i Järfälla, när vi gjorde vår undersökning var han den billigaste vi hittade i Stockholm.
Det är svårt att ge ett pris. Vi tog hans dyraste granit och beställde reling och andra arbeten.
Vi är jätte nöjda. Han kom hem och tog mått, sen kom de och installerade skivorna.
Nordisk Byggsten AB - Stockholm
Tel. 08-583 529 90
Skarprättarv. 12 L, 17677 JÄRFÄLLA
Vi kan varmt rekommendera de
Granit är mycket bättre material.
Vi har köpt Perl Blue i Järfälla, när vi gjorde vår undersökning var han den billigaste vi hittade i Stockholm.
Det är svårt att ge ett pris. Vi tog hans dyraste granit och beställde reling och andra arbeten.
Vi är jätte nöjda. Han kom hem och tog mått, sen kom de och installerade skivorna.
Nordisk Byggsten AB - Stockholm
Tel. 08-583 529 90
Skarprättarv. 12 L, 17677 JÄRFÄLLA
Vi kan varmt rekommendera de
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Har någon undersökt om det kan vara lönt att ta in stenskivan från Polen eller balticum?
Visst kan det vara billigare, men det kan blir väldigt dyr om du inte har garanti att det inte går sönder under transporten och installation och att det är rätt mått.hempularen skrev:
En granitskiva är väldigt skör när den transporteras och monteras.
Dessutom, ska du ta mått skjälv, då tar du ansvar på att det blir korrekt. Det ska stämma på milimeter. Blir det fel kan det bli diskussion om vem som gjorde fel och om du får ersättning.
Om du hittar en firma i Polen eller Baltikum som åtar sig jobbet att mätta, transportera och installera borde inte vara några problem.
Viktig när det gäller bänkskivor är att hela köket är redan monterat. Då minskar man risken att det blir fel mått.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Vad gäller transporten så är det ju normalt transportföretaget som är anvarigt och har försäkringar för transportskador, men självklart så kan man ju riskera att man får en skiva med fel mått, Var felet i så fall ligger måste ju vara ganska uppenbart om man gjort en tydlig beställning. Fast att sedan få rätt mot ett utländskt företag beror ju i praktiken bara på om dom är seriösa eller inte, preis som här hemma.
Köpte min stenskiva genom kökshandlaren. Har spisen i hörnet och har fällt in den i skivan så den har många vinklar.
2 killar från baltikum kom en kväll och tog mått. En vecka senare, sent på kvällen kom dom och monterade. Jag är mycket nöjd. Har inte gjort någon prisgämförelse.
2 killar från baltikum kom en kväll och tog mått. En vecka senare, sent på kvällen kom dom och monterade. Jag är mycket nöjd. Har inte gjort någon prisgämförelse.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Vad kostade den, och hur lång var den?
Juste!
Jag var hos "den lokala handlaren" idag (vill nog inte ange namnet eftersom de utger sig för att var lågprisföretag) en 2-meters skiva skulle , hör och häpna, kosta nästan 10-tusen. 2000 per meter, 3400 för hål för spishäll och sedan ca 2000 i frakt. Det får nog bli laminat om inte jag får adressen till grabbarna ovan!
Jag var hos "den lokala handlaren" idag (vill nog inte ange namnet eftersom de utger sig för att var lågprisföretag) en 2-meters skiva skulle , hör och häpna, kosta nästan 10-tusen. 2000 per meter, 3400 för hål för spishäll och sedan ca 2000 i frakt. Det får nog bli laminat om inte jag får adressen till grabbarna ovan!
Har du kollat bror thörner vid norrmälarstrand elle valter eklund i vällingby? Vet inte hur de ligger till i pris.
Annars köpte vi stenen från Skiljebo Stensåg i Västerås. Frakten kan man få billigt, anlita stadsbud.
Annars köpte vi stenen från Skiljebo Stensåg i Västerås. Frakten kan man få billigt, anlita stadsbud.
Pris:Ti_Tan skrev:Juste!
1m3 = 5050kr (ca 1.6lpm)
Slipad/fasad kant, fr 350kr lpm.
häll vet jag inte..
underfräst vask, 2500kr för vasken och 4500kr för fräsningen.
Montering, 1200kr metern..
Ditt pris verkar ganska vettigt..
Jag hittade en kompis somfixade mitt, skulle kostat mig 37000kr för bara bänken och vask mm.. Nu fick jag en hel skiva på väggen också och summan hamnade på 32000.. bänkskivan kostade 19000 utav det. totalt 2.4kvm..
När jag skulle köpa graniten till köket en av de som jag bad offert till var Thörner vid norrmälarstrand.Fasting65 skrev:
De var de dyraste av alla jag frågade !