7 101 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Bänkskiva av massivt trä
Sitter och funderar på detta med bänkskiva, vi ska bygga ett platsbyggt kök i en gammal 1800-tals gård. Enkla spegelluckor, pärlspont på vägg och grangolv, allt målat i olika kulörer.
Vi kommer ha rätt mycket bänkyta (5,5-6m cirka) och en rejäl diskbänk, 2m, i plåt.
Frun vill ha laminatskivor med virrvarr mönstret, vilket jag också tycker är fint och praktiskt.
Men, jag är också sugen på massiva bänkskivor av lämpligt slag. Jag har torrt fint björk, bok och ekvirke, eventuellt även ask, i hyfsat rejäla dimensioner. Tänker att man borde kunna göra nåt bra av det? 2 eller 3 plank sammanfogade till lämplig bredd och hyvlade till lämpligt tjocklek och med lämplig behandling, typ oljade.
Skulle det funka, blir det snyggt? Någon som har gjort liknande? Vilket träslag funkar bäst? Någon som har lust att dela med sig av bilder? Behöver argument för att börja bearbeta frun
Att jag är sugen och tror att det skulle bli skitsnyggt räcker nog inte...
Vi kommer ha rätt mycket bänkyta (5,5-6m cirka) och en rejäl diskbänk, 2m, i plåt.
Frun vill ha laminatskivor med virrvarr mönstret, vilket jag också tycker är fint och praktiskt.
Men, jag är också sugen på massiva bänkskivor av lämpligt slag. Jag har torrt fint björk, bok och ekvirke, eventuellt även ask, i hyfsat rejäla dimensioner. Tänker att man borde kunna göra nåt bra av det? 2 eller 3 plank sammanfogade till lämplig bredd och hyvlade till lämpligt tjocklek och med lämplig behandling, typ oljade.
Skulle det funka, blir det snyggt? Någon som har gjort liknande? Vilket träslag funkar bäst? Någon som har lust att dela med sig av bilder? Behöver argument för att börja bearbeta frun
Om du bara ska ha en rak bänkskiva kan det funka att göra den själv.
Om du ska göra en hörna blir det inte bra. Jättesvårt att få skivan tillräckligt plan för att lägga vinkelrätt mot en annan del.
Köp annars på Ikea. Inte farligt dyrt.
Ek är klassiskt träslag.
Om du ska göra en hörna blir det inte bra. Jättesvårt att få skivan tillräckligt plan för att lägga vinkelrätt mot en annan del.
Köp annars på Ikea. Inte farligt dyrt.
Ek är klassiskt träslag.
Ska ha 2 hörnÅsa Lund skrev:
Att göra den själv tror jag att jag löser, även så att hörnorna blir ok. Stavlimmad bänkskiva går bort direkt, det gillar varken jag eller frun.
Jag vill göra den av "plank" dels för utseendet men också för att få lite gammaldags känsla.
Det går säkert, men det kanske finns risk att det blir lite rustikt med sprickor och springor. Breda plank kan slå sig och bänkytan blir vågig. Björk tycker jag är lite för mjukt för en arbetsbänk, medan ask är likvärdigt med ek, men lite annorlunda till utseende än dagens standard.
Hyggligt kvistfri furu kan också vara snyggt om lite hack och patina accepteras i framtiden.
Granitskivor runt spishäll för problemfri avställning kan också övervägas.
Virrvarr-laminatskiva borde vara mer praktisk än träbänkar, så det beror mest på Er och hur ni har tänkt använda bänkytorna.
Hyggligt kvistfri furu kan också vara snyggt om lite hack och patina accepteras i framtiden.
Granitskivor runt spishäll för problemfri avställning kan också övervägas.
Virrvarr-laminatskiva borde vara mer praktisk än träbänkar, så det beror mest på Er och hur ni har tänkt använda bänkytorna.
Klicka här för att svara