T Thomas_Blekinge skrev:
Jag fattar inte varför man inte betalar en pizza för 95 kr kontant, alltså med riktiga pengar.
Jag fattar inte varför man ska gå runt med kontanter när man har bankkort...

Det är väl inte enklare att gå till en bankomat och ta ut pengar med kortet jämfört med att använda samma kort när man betalar?

Men det kanske bara är jag som är konstig och aldrig har några kontanter?

• Gilla
AndersPS och 11 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Blipp är ju det bästa på mycket länge,köa är fan det värsta som vet och nu slipper man stå så länge. Förutom när det kommer någon människa med kontanter som ska stå där o leta mynt....

Vägrar man internetbank så har man antingen foliehatt eller väldigt höga tankar om sig själv.
Jag har skrivit det förut men tål att upprepas. I vår matsal kan man betala på 4 olika sätt. Snabbast är kuponger, man slänger bara dit en kupong och kan gå förbi kön. Näst snabbast är kontant, klart sämst är swish. Jag blir stressad av alla som ska sätta i sina jävla kort eller blippar.

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Swishbetalningen kan man ju göra under tiden man står i kö. Borde gå lika fort att visa för kassapersonalen som en kupong.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag fattar inte varför man ska gå runt med kontanter när man har bankkort...

Det är väl inte enklare att gå till en bankomat och ta ut pengar med kortet jämfört med att använda samma kort när man betalar?

Men det kanske bara är jag som är konstig och aldrig har några kontanter?
I så fall är du lika konstig som väldigt många andra. Jag tycker det är mycket smidigare att hämta ut 2000 kr från bankomat en gång och sedan har jag till alla småutgifter veckan ut. Pengarna vilar lugnt i byxfickan så jag behöver inte ens hala fram nån plånbok när jag ska köpa en tidning.
Men andra vill ha det kanske krångligare.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
richardtenggren
Så det skulle vara krångligare att förvara kortet i fickan och helt slippa bankomaten?
Finns bankomaterna kvar alltså?

• Gilla
  • Haha
bruka och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag fattar inte varför man inte betalar en pizza för 95 kr kontant, alltså med riktiga pengar.
För att då blir det svarta pengar ... :rolleyes:

• Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att då blir det svarta pengar ... :rolleyes:
Påstår du att pizzabagarna är kriminella?
Mårgan J får nog sträcka upp dig.
Kanske något för SVT/UG.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tillhör de som nästan aldrig har kontanter, blir bara bara kontanter vid resor till platser utomlands där kontanter fungerar bättre en då andra valutor. Har en potatishandlare som kommer hem med 10-20kg påsar/säckar och t.o.m. han har nu Swish.
Tror att man för några hundra år sedan hade samma dialog när de gamla dalerplåtarna som vägde 10-20kg försvann och ersattes av små mynt eller papperslappar som kunde försvinna eller brinna upp, dalerplåten låg på kärran/släden efter hästen;)
Det jag saknar istället att man inte lyckats standardisera mobil betalning bättre så den kan användas oftare eller ett generellt betalkort som jag kan knyta/koppla olika företag/banker till, dvs mobilen och ETT kort är vad jag behöver.
Satt i dialog med Nordea/Nokia för ca 20 år sedan när de hade idéer om dubbla SIM-kort i mobilen varav ett var knutet till Nordea för betalning och deras internetbank Solo.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Banken meddelade att jag måste förnya mitt kort och jag blev påtvingat ett kort med kontaktlös betalning på summor upp till 25 euro.
Vilket jag inte vill ha.
Enligt banken kan man inte ha ett bankkort utan den funktionen. Det är någon gemensam standard för bankerna i Finland. Vill man vara utan funktionen måste man ha kreditkort.
Vilket jag inte vill ha.

Det är riktigt skitprat, mina (vuxna) barn har kontantkort utan närbetalningsmöjlighet (Ålandsbanken i Finland). Banken kan inte påtvinga dig denna funktion.

Var 4:e eller 5:e gång så måste man slå in kod. Så man kan bli av med max 1000 kronor OM man skulle råka ut för en skimning. Troligtvis får man tillbaka pengarna om det händer. Chilla.

Mikael_L
Själv är jag en bakåtsträvare, kanske inte lika mycket som Thomas_Blekinge och heimlaga möjligtvis, men ändå.

Nu låter bakåtsträvare så negativt, jag menar i mer positiv betydelse, typ att man inte är för förändringar bara för förändringens skull, utan det ska vara mer nytta och mindre onytta än det tidigare, och inte behäftat med risker eller krångel av signifikant betydelse. Och så en sund skepsis och gärna låta alla early adaptors först ta smällen ifall det nya visar sig vara dåligt.

Men så småningom blev jag med smartfåån, och nu ganska nyligt skaffade jag mobilt bankid, mobilbanken och swisch.
Några år senare än alla andra typ, jag känner.

Och inte vill jag väl byta tillbaka... visst, att man bara behövde ladda telefonen en gång i veckan, och nog var det väl större säkerhet när alla bankaffärer skedde på banken och posten.
Men inte vill jag tillbaka, nej.

Och iom den dumma smarta fååånen, så rationaliserade jag ganska snart bort min plånbok som jag haft som trygg följeslagare i över 30 år. En stor bökig telefon som ska få plats i kläderna måste kompenseras med något annat.
Så telefonen fick ett fodral med plats för kort och lite sedlar i fickan under.
I den vevan gick jag ganska snabbt över till kontantfritt leverne. När plånkan rationaliserades bort åkte ju alla de konstiga korten bort, körkort och kontokort blev kvar. Lite pengar i fickan under, som snabbt användes allt mer sällan, nu har jag bara typ ett par hundra som nödpengar där, som nästan aldrig rörs.

Sen var det ju det här med blip, som tråden handlar om.
Jag fick ju också det på det senaste kortet, har varit smått upprörd. Funderat på att sabba funktionen på kortet eller kräva av banken att skicka mig ett nytt kort utan, eller få skriftligt på att de utan vare strul, frågor eller dröjsmål betalar tillbaka alla belopp som är dragna via blip, om jag så begär.
(jojo, lycka till).

Men när jag har sett hur enkelt och smidigt det är när andra blippar, så har jag också börjat.
Så enkelt, så enkelt, och snabbt. Betala lunchen, bara hålla kortet en sekund över terminalen - blipp.
Och ja, det är oerhört beroendeframkallande, jag kommer på mig då och då att stå och vifta över en terminal som inte blippar.

Och det är ju, när jag själv använder det, säkrare, ingen chans att någon kan se vad jag har för kod. Nu har jag aldrig varit orolig för det ändå, gör aldrig några direkta ansträngningar att dölja vilken kod jag slår.
Men att blippa är ju alltså inte det minsta mer osäkert än att betala med kortet med kod.

Det enda problemet och risken jag ser, är om någon på något vis kommer över mitt kort, då går det ju att blippa köp med mitt kort helt utan kontroll.
Vad kommer banken säga då?

• Gilla
swe.jocke och 3 till
  • Laddar…
harry73
att blippa och att slippa knappa in pinkoden har ingenting att göra med varandra.
Stoppar man kortet i chipläsaren kan man också slippa pinkoden för små belopp och blippar man stora belopp behövs pinkoden i alla fall.
Enda skillnaden mellan blipp och chip är att man använder chip genom att stoppa kortet i automaten och för blipp håller man kortet i närheten av automaten. Man behöver inte ens ta den ur plånboken.

Och just där finns skillnader i säkerheten.

Själv är jag frälst av samsung pay, som gör att jag kan använda telefonen för att blippa, och om automaten inte har blipp, emulerar telefonen min magnetremsa och fungerar det fortfarande.

Samsung pay är skyddad med pinkod eller fingeravtryck/ansiktsigenkänning, så där har jag en extra säkerhetsnivå som inte kostar så mycket tid.
Sedan kan jag samla medlemskort i samsung pay och jag även la till en foto av körkortet. Funkar inte som riktig ID, men kan säkert få mig ur värsta knipan om jag glömmer mitt körkort hemma.
Målet är att slippa plånbok helt och hållet och inte har bankkortet med öht. (för då slipper jag säkerhetsproblem med blipp på kortet)

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
om automaten inte har blipp, emulerar telefonen min magnetremsa och fungerar det fortfarande.
Hur får du in telefonen i kortläsaren?

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur får du in telefonen i kortläsaren?
Jag förstår att du inte var seriös, men han lär väl syfta på att Samsung Pay använder MST till skillnad från blipkort.

Jag läste för nåt år sedan heimlagas tråd om människor som hävdar att de inte kan. Där argumentet är att man kan mer än man tror om man bara försöker och läser på.

Utvecklingen går framåt, kanske inte alltid till det bättre. Men det sker i alla fall. Just ett kontantfritt samhälle är väl något bra tycker jag. De enda kontanter jag har idag är till ett par hemlösa människor jag brukar ge lite cash då och då utanför jobbet. De är väl förlorarna på ett helt kontantfritt samhälle.

I London tog jag mig fram i två veckor i butiker, restauranger, kollektivtrafik, museum mm utan göra annat än att blippa kortet vid betalning.

Speciellt kollektivtrafiken var suverän. Blippa vid ingång. Blippa vid utgång. Bli debiterad för exakt reseavstånd med en förbestämd maxtaxa för ett dygn. Utan köer eller väntetider. Utan att behöva köpa separata biljetter mm.

Det är inte tekniken i sig själv vi ska fokusera utan möjligheten den ger. Sen måste vi självklart erkänna faror och risker så att vi kan motverka dessa. Men allt har risker, även hantverk med stora farliga maskiner. Som tur är blir det mindre farligt om man följer vissa rutiner.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.