Hej!
Vi har börjat planera bygga ett hus där vi ämnar ha en köksö. Jag vet att effektiviteten på en bänkfläkt kan diskuteras men det är inte detta jag vill ha svar om här. OM vi väljer att installera en bänkfläkt vill jag få ut matoset och i så fall måste jag dra en kanal genom betongplattan och ut . Är det någon som har erfarenhet av detta förfarande? Jag antar att man måste ha fall utåt för att eventuell kondens skall rinna ut. Vad för rör använder man? Avloppsrör? Andra nackdelar? ( Jag ämnar integrera styrningan av fläkten med ett FTX system så man får in mer luft då man kör fläkten.)
Tacksam för tips
Vi har börjat planera bygga ett hus där vi ämnar ha en köksö. Jag vet att effektiviteten på en bänkfläkt kan diskuteras men det är inte detta jag vill ha svar om här. OM vi väljer att installera en bänkfläkt vill jag få ut matoset och i så fall måste jag dra en kanal genom betongplattan och ut . Är det någon som har erfarenhet av detta förfarande? Jag antar att man måste ha fall utåt för att eventuell kondens skall rinna ut. Vad för rör använder man? Avloppsrör? Andra nackdelar? ( Jag ämnar integrera styrningan av fläkten med ett FTX system så man får in mer luft då man kör fläkten.)
Tacksam för tips
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Att bygga en fläkttrumma genom betongplattan eller i ett källarutrymme har jag aldrig sett ,
det jag mest svarade på är dim på ev rör som kan vara lämpliga för längderna ut ,
det måste även ut i himlen och var gör man det ?
det jag mest svarade på är dim på ev rör som kan vara lämpliga för längderna ut ,
det måste även ut i himlen och var gör man det ?
Hej
Kapar din tråd lite halvt, hoppas det är ok. Går i tankar på att installera en bänkfläkt med frånluftskanal under köksskåpen och ut. Men funderar en del på på vilken höjd jag skall lämna utblåset. Normalt blåser man ju ut ovan husnocken. Problem jag ser med att lämna utblåset långt ner är att huset kommer att få en fettfläck eller att småkryp kommer att ta sig in via utblåset då det konstant luktar mat där. Hur säker du kring det? Tänker du dra upp utblåset medlings fasaden eller lämna det i marknivå?
Kapar din tråd lite halvt, hoppas det är ok. Går i tankar på att installera en bänkfläkt med frånluftskanal under köksskåpen och ut. Men funderar en del på på vilken höjd jag skall lämna utblåset. Normalt blåser man ju ut ovan husnocken. Problem jag ser med att lämna utblåset långt ner är att huset kommer att få en fettfläck eller att småkryp kommer att ta sig in via utblåset då det konstant luktar mat där. Hur säker du kring det? Tänker du dra upp utblåset medlings fasaden eller lämna det i marknivå?
Hej, vet inte än men jag byggde om köket i mitt nuvarande hus för några år sedan. Jag drog ut kanalen på väggen ca 2.5m ovan inre golv. Jag anslöt en liten huv med inbyggt nät på utsidan. Har inte haft några problem med fettfläckar eller liknande på träfasaden.
Jag skulle därför nog ansluta det rakt ut (med lite fall för ev kondensvatten) ifall det är möjligt. I mitt fall kommer jag ha en ca 1m hög grund på ena sidan. Jag tänkte mig då att dra ut kanalen här men är osäker på hur det kommer att fungera.
P.S. Glöm inte godkännande från sotare. d.s.
Jag skulle därför nog ansluta det rakt ut (med lite fall för ev kondensvatten) ifall det är möjligt. I mitt fall kommer jag ha en ca 1m hög grund på ena sidan. Jag tänkte mig då att dra ut kanalen här men är osäker på hur det kommer att fungera.
P.S. Glöm inte godkännande från sotare. d.s.
Hej, tack för svar. Kondensvatten hade jag inte tänk på ännu. Hmm..
Bästa svaret
Hej, jag har dragit in förberedelse för fläkt i köksö (lutar åt en Bora, även om Siemens o Miele har kommit med nyheter). Vi la ett rostfritt 150-160mm rör genom plattan, ner i makadam och ut i "brunn". Såg till att det var lite lutning på röret ut så ev kondens rinner ut.. körde samma lösning för kaminen (även om det inte behövs då det endast är tillluft) så var det enklast att förklara för entreprenören... ska nu om några månader installera köksön... glömde dock dra in el (hjärnsläpp!!) så det fick vi fixa efter gjutningen av plattan...B bengtsbox skrev:
Det är ett rör som svetsats "skräddarsytt" till vår grund. Ett för köksön och ett för kaminen för till-luft. Se bilderna jag skicka med.
Rören måste vara 150mm minst och rostfritt är det som är mest hållbart och då det är svårt att byta fick det bli det. Fläkten för Bora sitter i sockeln på ön som kopplas till utblåsröret. Andra modeller har fläkten precus under induktionsplattorna..
Rören måste vara 150mm minst och rostfritt är det som är mest hållbart och då det är svårt att byta fick det bli det. Fläkten för Bora sitter i sockeln på ön som kopplas till utblåsröret. Andra modeller har fläkten precus under induktionsplattorna..
Tack för bilderna och tipset. Skall nog fundera på rostfritt istället. Jag tänker nog sätta fläkten utomhus, ev i liknande brunn. Detta för att minska ljudet. Hur gör du med in-luft till huset? Jag planerar FTX system men tänkte eventuellt dra in-luften till röret för kaminen också till köksön. Inlufts-röret kopplas då till ett mekaniskt spjäll som öppnar då fläkten sätts på . Kanske är detta överkurs. Kanske kan man lätt istället öka tilluften in via FTX systemet.
Ok, har inte sett en modell med fläkten i röret, men jag antar att du funderar på att göra din egna lösning, spännande! Vi kommer ha ett FTX ventilationssystem och som enligt installatören anpassar sig till lufttrycket i huset. Den ökar automatiskt tillluft om den känner av att det behövs...ingen aning om hur det exakt fungerar men det är vad som är sagt...
Hallå där - vad blev det för spishäll ? hur lång är imkanalen ?- räcker den inbyggda fläktens kapacitet ?F Frankthebuilder skrev:Det är ett rör som svetsats "skräddarsytt" till vår grund. Ett för köksön och ett för kaminen för till-luft. Se bilderna jag skicka med.
undrar
Henrik