Jag bygger en bänk. Förra gången gick det bra - alla fot-bitar blev lika långa. Den här gången hände något när jag sågade så det blir ganska ojämnt. Hur ordnar jag upp det? Jag har en liten excenterslip och en liten planslip, men det är svårt att få bort ca 3 mm av en yta på 40x12 cm ... Alla tips mottages tacksamt.

PS: på bilden ligger den på sidan och är inte helt färdig - det kommer ca 10 cm till.

IMG_1513.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad sågade du med? Har du en ger-kap eller bordssåg är det nog enklast att rigga ett längdanhåll som gör att di precis tar ner längden till den kortaste bitens längd och kapa om dem mot det.

• Gilla
kuwi och 3 till
  • Laddar…
Håller med @Pettman , att såga dem är det enda som kommer bli bra.

Förutom kapsågen + längdanslag, så är ett annat alternativ att lägga dem bredvid varandra, med ena kortsidan dikt än mot ngt rakt, och sen dra över alla samtidigt med en cirkelsåg + en rak skena (typ en annan träbit).

Dubbelkolla bara så att första och sista biten blir samma längd då risken är att man lägger skenan ej vinkelrätt mot långsidan.

• Gilla
kuwi
  • Laddar…
byggvalpen byggvalpen skrev:
Stöthyvling av ändträet skulle också fungera men hade han behärskat det hade han inte frågat.

Redigerat:
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Stöthyvling av ändträet skulle också fungera men hade han behärskat det hade han inte fråga.
Ja sant. Dock lite drygt att stå å få ner dem till exakt samma läng för hand sådär. Mäta, hyvla, mäta hyvla etc.

Alltid en liten risk för urslag också när man hyvlar ändträ. Men kanske inte så farligt på tryckt virke för just detta ändamålet. Behöver dock vass hyvel också, pga. fukthalten!

• Gilla
kuwi
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Vad sågade du med? Har du en ger-kap eller bordssåg är det nog enklast att rigga ett längdanhåll som gör att di precis tar ner längden till den kortaste bitens längd och kapa om dem mot det.
Med bygghandelns kapsåg. Jag mätte noga - trodde jag - och använde sedan en bit som mall. Men jag blev stressad när folk stod i kö bakom mig och .. tja, det blev inte så bra. Någon anhåll fanns tyvärr inte ... Jag får nog försöka att få isär det som jag har skruvat (och limmat) ihop och försöka göra om.

byggvalpen byggvalpen skrev:

Förutom kapsågen + längdanslag, så är ett annat alternativ att lägga dem bredvid varandra, med ena kortsidan dikt än mot ngt rakt, och sen dra över alla samtidigt med en cirkelsåg + en rak skena (typ en annan träbit).

Dubbelkolla bara så att första och sista biten blir samma längd då risken är att man lägger skenan ej vinkelrätt mot långsidan.
Det är en lösning som skulle kunna fungera. Jag har faktiskt en cirkelsåg redan - ska testa om dt fungerar. Tack!

• Gilla
byggvalpen
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Stöthyvling av ändträet skulle också fungera men hade han behärskat det hade han inte frågat.
Sant - jag har hyvlat någon gång i skolan, men är typ 65 år sedan ... och då gällde det inte ändträet heller. Jag vill minnas att det blev tunnare och tunnare, men inte jämnare ;-)

• Gilla
byggvalpen
  • Laddar…
K kuwi skrev:
Jag bygger en bänk. Förra gången gick det bra - alla fot-bitar blev lika långa. Den här gången hände något när jag sågade så det blir ganska ojämnt. Hur ordnar jag upp det? Jag har en liten excenterslip och en liten planslip, men det är svårt att få bort ca 3 mm av en yta på 40x12 cm ... Alla tips mottages tacksamt.

PS: på bilden ligger den på sidan och är inte helt färdig - det kommer ca 10 cm till.

[bild]
Gör de 2 ytterbenen lika och sedan de 5 mellanbitarna 1 cm kortare så att bänken får 4 ben.

• Gilla
kuwi
  • Laddar…
Låt brädorna sitta ihop när du sågar dem så blir det samma längd på alla. Det knepiga är väl att handcirkelsågen inte når hela vägen igenom men det går att komma runt med lite trixande.
Klarar du att följa en linje med handcirkelsågen kan du enkelt rita en hela vägen runt genom att ställa ändan du vill jämna till på en plan yta, palla upp det så sidorna blir vinkelräta (eller annan önskad vinkel) mot ytan och sedan rita hela varvet runt med en penna liggandes på en kloss som gör att linjen kommer på önskad höjd.

Redigerat:
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.