Hej!

Jag har förstått att om man kopplar in sin bänkdiskmaskin direkt på kranen i sin lägenhet, så kan kallvattnet gå baklänges in i varmvattnet och varmvattnet försvinner för andra hyresgäster.

Mina funderingar är nu, givet att man ändå kopplar in diskmaskinen direkt på kranen när den skall köras:

1. Om man vrider av varmvattnet med ballofixen under hon, då finns det väl ingen risk att kallvattnet går baklänges in i varmvattnet när man kör diskmaskinen?

2. Kan avstängningen av varmvatten påverka/förstöra ballofixen? Eftersom det i så fall skulle bli tryck på den från två sidor (om jag nu förstått det hela rätt).

3. Gör avstängningen av varmvatten någon skillnad på hur stort tryck som utövas på blandaren när kranen är ansluten till diskmaskinen? Dvs. ökar/minskar risken för att blandaren börjar läcka?

och till sist:
4. Hur stor risk är det egentligen att blandaren börjar läcka när man kopplar in bänkdiskmaskinen på detta sätt? (Engreppsblandare, ny modell). Det verkar vara mycket vanligt att man gör såhär.

Kan tillägga att jag redan vet att detta inte är någon inkoppling som rekommenderas eller täcks av försäkring. Jag är bara nyfiken på hur man skulle kunna komma runt problemet att grannarna får kallvatten. Förutom mina frågor tar jag tacksamt emot andra tips och övriga synpunkter.

God kväll! :D

Hej.

1. Korrekt. Då finns igen risk.
2. Det förstör inte Ballofixen
3. Det enda som skillnaden mot "Vanligt användning" och din låt oss kalla de "Fulkoppling" ;) är att du trycksätter pipen på blandaren vilket inte händer annars. Om det är bra vet jag inte.. vet inte heller vad tillverkaren rekomenderar. Men jag skulle själv inte vara orolig över det.. Däremot tycker jag inte du ska lämna blandaren på om du eventuellt åker därifrån.
4. Se svar 3.

Go Kväll :D

3. Det värsta som kan hända (och faktiskt har hänt) är att kranpipen lossar från fästet och köket blir swimmingpool.
Om du har en modern engreppsblandare finns ingen anledning att inte ansluta via diskmaskinuttaget …
4. Risken är liten, men den finns.

Krilleman
Vad har du för blandare?

Engreppsblandare, med böjd pip ungefär i form av en halvcirkel ca 20 cm diameter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.