16 923 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Bank som accepterar förälder som medlåntagare
Att din föreslagna medlåntagare har pension är i sig inget problem. Mer sannolikt är det ett problem om pensionen till stor del är tjänstepension som bara betalas ut ett par år till. Ännu mer sannolikt blir det om din far har egna finansiella åtaganden som lån, bostad, fritidsbostad, borgenskap, bil, särkullbarn, hög belåning, sambo, otydlig kreditupplysning, etc. Har bankmannen/kreditinstitut inget incitament att göra det lilla extra så är det lättare att säga nej direkt o hinna få ut tre standardlån på samma tid.
Sen är banken ofta mer angelägen om att göra det lilla extra till befintliga kunder eller personer som kan bli helkunder. Att först vara ”otrogen” sin bank o sen inte få det lilla extra när man utan 2xfast inkomst shoppar bolån kan bli ett jobbigt uppvaknande. Om du/frun redan är helkunder bör det inte vara ett problem.
Mitt råd är att klämma dit banken där de inte har tolkningsföreträde. För om din låneansökan uppfyller formaliakraven så är de i princip tvungna att göra en kreditprövning så du kan få ett sakligt avslag. Finns risk att du ändå får ett helhetsbedömningsavslag men då har de i alla fall gjort sitt jobb.
Se bara till att ge banken fullständig dokumentation kring din fars ekonomi. Säkert en hel del jobb för er men en kreditupplysning säger mycket lite om en persons ekonomi; och banken är sådär sugna på att göra sammanställningen åt er.
Själv var jag +40 år, veckopappa till tre barn och it-student när jag tog bolån (30 % belåning) med min mor som medlåntagare. På SHB som varit min totalbank sedan -99. Fast först fick jag ett standardnekande (som ditt) av en rookie-bankman som bara satt av tiden för att kunna göra intern karriär som produktägare eller nåt. Akta dig vilket syrligt brev kontorschefen fick av mig
Lycka till!
Sen är banken ofta mer angelägen om att göra det lilla extra till befintliga kunder eller personer som kan bli helkunder. Att först vara ”otrogen” sin bank o sen inte få det lilla extra när man utan 2xfast inkomst shoppar bolån kan bli ett jobbigt uppvaknande. Om du/frun redan är helkunder bör det inte vara ett problem.
Mitt råd är att klämma dit banken där de inte har tolkningsföreträde. För om din låneansökan uppfyller formaliakraven så är de i princip tvungna att göra en kreditprövning så du kan få ett sakligt avslag. Finns risk att du ändå får ett helhetsbedömningsavslag men då har de i alla fall gjort sitt jobb.
Se bara till att ge banken fullständig dokumentation kring din fars ekonomi. Säkert en hel del jobb för er men en kreditupplysning säger mycket lite om en persons ekonomi; och banken är sådär sugna på att göra sammanställningen åt er.
Själv var jag +40 år, veckopappa till tre barn och it-student när jag tog bolån (30 % belåning) med min mor som medlåntagare. På SHB som varit min totalbank sedan -99. Fast först fick jag ett standardnekande (som ditt) av en rookie-bankman som bara satt av tiden för att kunna göra intern karriär som produktägare eller nåt. Akta dig vilket syrligt brev kontorschefen fick av mig
Lycka till!
Redigerat:
Jag står själv på vårt huslån, då vi hade fått betydligt sämre erbjudande om min fru skulle vara medlåntagare (inte fru vid tillfället). Hon ska skrivas in på lånet nu när vår 3 åriga bindning går ut. Det är inget alternativ för er?
Jag var i liknande situation som du; min fru var dock nyinflyttad i Sverige och började studera till lärare och vi planerade att det skulla ta ca två år innan hon fick en fast inkomst. Min dåvarande bank gav endast ett minimalt lönelöfte med mig som enda inkomsttagare och de kunde inte ta med min pappa som medsökanden (pensionär) heller. Men på Handelsbanken lyssnade de på oss båda, tittade på våra förutsättningar och trodde på vår plan, och vi fick lånelöfte med enbart min inkomst. Så försök få till ett personligt möte på Handelsbanken.
Lycka till!
Lycka till!
Medlåntagare är standardförfarande. Om ni får en nej så lär det bero på något annat.Dr Benz skrev:
Jag undrar om någon nyligen har lyckats ta ett bolån med hjälp av en förälder. Jag har en god inkomst, min fru studerar och med extraarbete och studiemedel så är det inga problem att leva, dock räknas ju CSN inte som en giltig inkomst. Hon är klar årskiftet 21/22 och är garanterad jobb då. Min pappa har väldigt god inkomst (pension) och har erbjudit sig att stå som medlåntagare tills min fru är på banan och kan lösa ut honom (ca 2 år). Jag trodde vid en snabb googling att det inte skulle vara några större problem att lösa detta. Vi kommer att söka på en lånebit som är ung 2 milj under vad vi får lov att låna enligt ett lånelöfte. Så inkomsterna är det inget problem med, MEN dom flesta bankerna verkar bara godkänna en förälder om det gäller 1.a bostaden och eller man är under ett visst antal år. T ex 28. Detta stämmer således inte in på oss.
Så...är det någon som har lyckats få hjälp hos en bank med liknande setup så är jag mycket tacksam. Vi jobbar lite mot tiden här också... som alltid.
Tack på förhand.
Att tänka på är att banken gör samma kreditbedömning för din pappa. Dvs han skall klara hela lånet själv. Och man lär sänka skuldkvoten för pensionärer. Om din pappa har säg 20k i månaden i pension så får han troligen låna ca 960 kSEK. Har han redan lån får man dra ifrån det. Så det han kan vara medlåntagare på är skillnaden.
Har han tjänstepension som han inte tar livslångt så måste banken räkna ned pensionen.
Jag ser inte att din ålder är ett problem. Sedan kan ju bankerna blir mer restriktiva med stigande ålder för medlåntagare. En 85-årig man lever på övertid så han lär inte få låna ett öre.
Notera att medlåntagare är det för hela lånet. Och skall alltså få ok på hela beloppet. Det är kanske där problemet ligger. Hela lånet är väl för stort för honom?
Då kan en lösning vara som nämndes i tråden att din pappa lånar upp på sin bostad och lånar ut privat till er. Det är enklast. Det som kan krångla då lite är om han skall ta pant i bostaden och banken inte tolerarar andra panter än sina egna. Och då måste kanske lånet vara in blanco.
OK, väldigt många inlägg och tips. Det uppskattas verkligen. Har haft en hektisk vecka och har därför inte hunnit svara alla efter hand. Men tror att jag får med det mesta.
Att stå själv är inget alternativ, det blir förvisso bättre men räcker inte till.
Att han skall låna på sitt hus räcker inte heller till då huset dem bor i ägs av min mamma. Men belåningsgraden skulle inte kunna ge den summan som hans pension skulle kunna ge som en inkomst till ett lån. om ni förstår hur jag menar.
Tanken var inte att vi skulle flytta nu utan när min fru jobbat 6 mån eller så. MEN många saker som händer i ens liv lägger ett pussel till en väg som kanske inte ens fanns på kartan och sen helt plötsligt kan ge verkligen det där drömhuset. Många stora händelser har lett oss hit.
Summering
SEB backade så fort jag nämnda min pappa.
LF gjorde ett seriöst försök och fast jag vi inte har affärer där så upplevde jag verkligen att man försökte så långt man kunde. Han lät verkligen lite ledsen att dom inte kunde. Hade vi varit kunder sen tidigare med historik så skulle dem mycket väl kunnat hjälpa till.
Skandia har gett grönt ljus som ett starkt förhandsgodkännande. Så just nu väntar vi på att få reda på OM det är till salu och OM vi isf har råd. DVS om dom kommer att acceptera det bud vi kommer att lägga fram.
Jag misstänker att olika banker fokuserar på olika saker i perioder, så det man skall nog inte ge upp för lätt. Jag är lite skeptisk till det mest så OM och när handpenningen är utbetald så känns det bra mycket säkrare.
Men hoppet lever iaf vidare... och blir det som vi vill så blir det MÅNGA trådar här....
Trevlig helg!
Att stå själv är inget alternativ, det blir förvisso bättre men räcker inte till.
Att han skall låna på sitt hus räcker inte heller till då huset dem bor i ägs av min mamma. Men belåningsgraden skulle inte kunna ge den summan som hans pension skulle kunna ge som en inkomst till ett lån. om ni förstår hur jag menar.
Tanken var inte att vi skulle flytta nu utan när min fru jobbat 6 mån eller så. MEN många saker som händer i ens liv lägger ett pussel till en väg som kanske inte ens fanns på kartan och sen helt plötsligt kan ge verkligen det där drömhuset. Många stora händelser har lett oss hit.
Summering
SEB backade så fort jag nämnda min pappa.
LF gjorde ett seriöst försök och fast jag vi inte har affärer där så upplevde jag verkligen att man försökte så långt man kunde. Han lät verkligen lite ledsen att dom inte kunde. Hade vi varit kunder sen tidigare med historik så skulle dem mycket väl kunnat hjälpa till.
Skandia har gett grönt ljus som ett starkt förhandsgodkännande. Så just nu väntar vi på att få reda på OM det är till salu och OM vi isf har råd. DVS om dom kommer att acceptera det bud vi kommer att lägga fram.
Jag misstänker att olika banker fokuserar på olika saker i perioder, så det man skall nog inte ge upp för lätt. Jag är lite skeptisk till det mest så OM och när handpenningen är utbetald så känns det bra mycket säkrare.
Men hoppet lever iaf vidare... och blir det som vi vill så blir det MÅNGA trådar här....
Trevlig helg!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 87 inlägg
Vi har precis fått lånelöfte för att köpa hus via Handelsbanken med medlåntagare som är förälder. Jag och min sambo är båda 35+ och min sambos pappa som går in som medlåntagare är pensionär. Jag har en tillsvidareanställning med bra lön men min sambo är föräldraledig och den visstidsanställning som han lämnade fick ingen fortsättning, så för tillfället är han arbetslös utan att vara arbetssökande pga. föräldraledig. Vi fick tipset att gå till vår "hemmabank" dvs. den bank där både min sambo och hans pappa är kunder sedan länge. Hans pappa har god ekonomi och en bra pension. Så mao. det går absolut att använda förälder som medlåntagare även om man är äldre och inte letar efter första boendet. Lycka till, hoppas det löser sig!
Perfekt. Tack för det. Vi kollar genast upp det imorgon.ElisabetElisabet skrev:
Vi har precis fått lånelöfte för att köpa hus via Handelsbanken med medlåntagare som är förälder. Jag och min sambo är båda 35+ och min sambos pappa som går in som medlåntagare är pensionär. Jag har en tillsvidareanställning med bra lön men min sambo är föräldraledig och den visstidsanställning som han lämnade fick ingen fortsättning, så för tillfället är han arbetslös utan att vara arbetssökande pga. föräldraledig. Vi fick tipset att gå till vår "hemmabank" dvs. den bank där både min sambo och hans pappa är kunder sedan länge. Hans pappa har god ekonomi och en bra pension. Så mao. det går absolut att använda förälder som medlåntagare även om man är äldre och inte letar efter första boendet. Lycka till, hoppas det löser sig!
Hur gick det? Jag sitter i ungefär samma funderingar. Har en god inkomst, men är ensamstående med två barn (7 och 9 år). Tänkte försöka få med min mor som medlåntagare. Hon har precis sålt huset hon hade med sin fd sambo och har snart lite pengar på banken. Men hon har också bestämt sig för att bli pensionär efter semestern... Frågan är om banken kan tänkas godkänna henne som medlåntagare?Dr Benz skrev:
Har hon en vettig pension är det inga problem om ni har allt rätt.M Mammakan skrev:Hur gick det? Jag sitter i ungefär samma funderingar. Har en god inkomst, men är ensamstående med två barn (7 och 9 år). Tänkte försöka få med min mor som medlåntagare. Hon har precis sålt huset hon hade med sin fd sambo och har snart lite pengar på banken. Men hon har också bestämt sig för att bli pensionär efter semestern... Frågan är om banken kan tänkas godkänna henne som medlåntagare?
Farsan var eller blev pensionär när han var med. Men du ska ändå självklart räkna på att du klarar allt. Kalkylerna ställer ju till det så även om du klarar det själv så fixar du inte det enl deras hittepåsiffror.
Nej, jag har för mig att de räknar med att man ska klara en ränta på 7%. Vilket känns helt orimligt eftersom man kan binda lånen på fem år...Rkarlsson skrev:
Det kan ju hända.M Mammakan skrev:
Men enl de fasta kalkylerna så verkar de inte vilja rubba på att du kanske inte äter lunch ute för 1400 kr i månaden alltid. Vi äter aldrig ute och handlar vi något så är det pizza kanske var 2e, 3e månad.
Men mitt starka tips är att alltid boka in möte, att göra någon ansökan på nätet är att kasta bort tid endast.
Hej. Det var grönt så långt som att vi la ett bud på huset vi ville ha. Dock kände de som äger det att det inte var läge att sälja då utan tänkte sig att återuppta det nu till sommaren. Men jag upprepade situationen vid varje kontakt med banken och det var inget konstigt alls för dem då.M Mammakan skrev:Hur gick det? Jag sitter i ungefär samma funderingar. Har en god inkomst, men är ensamstående med två barn (7 och 9 år). Tänkte försöka få med min mor som medlåntagare. Hon har precis sålt huset hon hade med sin fd sambo och har snart lite pengar på banken. Men hon har också bestämt sig för att bli pensionär efter semestern... Frågan är om banken kan tänkas godkänna henne som medlåntagare?
Dock blev det Skandiabanken som vi sökte hos till slut. Så det hade inte varit några bekymmer och vi hoppas på ett nytt försök snart igen..
Så lycka till, det skall absolut finnas möjlighet att lösa det som jag ser det.
Kan ju också inflika... vi har nu köpt en lgh så länge för att vara på den orten vi ville. Detta innebär att vi sänker vår månadskostnad med ca 8-9000 (bra vinst som sätts in i nya) Här klarar vi av bra att bo som det är men skulle ju få mkt mer pengar över i det nya. MEN banken ser det inte så. Dom räknar bara rakt av på våra inkomster och då kan vi med nöd och näppe knappt överleva i det nya boendet pga CSN. Nu löste det sig ändå men jag undrar hur dom tänker om man sänker sin månadskostnad, knappt ändå kan få till det. Nu står jag och min fru på det själva vilket känns bäst men blir det diskussion om huset igen så blir det jag och min pappa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 255 inlägg
Försök få det klart innan hon går i pension då. Eller under hösten och be henne att inte säga något (banken kollar ju ändå bara deklarerade inkomster, alltså förra året).M Mammakan skrev:
Om nu tanken bara är att runda systemet. Är tanken att faktiskt få hjälp i praktiken och inte bara för att hamna på rätt siffror i ett kalkylblad är det förstås en annan sak.