Hej,

Har precis fått hem nya blad till min begagnade bandsåg jag köpte i början av sommaren, en Meber SR600 gjutjärnspjäs, tyvärr så var det inte det gamla bladet som satt på som var det enda problemet.

Bladet vibrerar väldigt mycket under drift, se sista filmen nedan. Hjulen verkar balanserade och bra enligt mitt amatöröga, så jag misstänker att det är gummibeläggningen som helt enkelt är för sliten, det går ett icke centrerat spår på båda hjulen i gummit och den verkar inte ha stått i en trä-verkstad innan då det är ganska mycket plast- och metallspån i gummit. Även två stycket hack i gummit i det nedre hjulet.

Jag provkör helt utan styrlagrena, men de ska väl bara kicka in när man faktiskt sågar i något och försöker svänga eller?

1. Tror ni att befintligt gummi går att rädda (se bilder), kan jag bara konstruera en jigg och med slip-papper och få till en ny bombering eller är det för långt gånget?
2. Nedre hjulet har ett axialt spel på ca 1.1mm när jag inte har någon spänning i bladet. Är detta ett problem eller helt normalt?
3. Kan det vara något annat?

Närbild av en skadad bilrör med repor och avskalad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en spricka i en svart gummirem eller remdrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mossman och 1 till
  • Laddar…
Det är inte trivialt att lägga nytt gummi på en större såg. Du har också mycket tjocklek kvar så tycker du ska börja med att slipa ny bombering. Och bry dig inte om djupare hack utan koncentrera dig på att få till en jämn jämn bana.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det är inte trivialt att lägga nytt gummi på en större såg. Du har också mycket tjocklek kvar så tycker du ska börja med att slipa ny bombering. Och bry dig inte om djupare hack utan koncentrera dig på att få till en jämn jämn bana.
Nej precis, har läst på så mycket jag kan och det verkar inte ens enkelt att köpa själva gummit.
 
Försök bombera om. Om det inte går byt gummi. Det är inte alls så omöjligt som folk säger.
 
Jag tycker inte gummit ser inte så dåligt ut. Spelet i axeln ser värre ut för mina ögon. Axeln kan med all sannolikhet justeras.
 
H heimlaga skrev:
Försök bombera om. Om det inte går byt gummi. Det är inte alls så omöjligt som folk säger.
Gjorde en enkel jigg igår och började slipa, har fortfarande lite kvar på första hjulet inann det gamla spåret är borta så än har jag inte brytt mig speciellt mycket om själva formen på bomberingen. Antar att det är viktigt att toppen på bomberingen hamnar i linje på de båda hjulen, oklart än så länge hur jag ska lösa det.
Jiggen är än så länge trivial, filade bara ut en konkav hålighet i en liten plywood skiva som jag bultade fast i ställningen, fanns ett färdiggängat M8 hål i mekanismen som för spånet mot utsuget så det var enkelt att skapa ett jämnt lätt tryck mot hjulet. Sen vände jag bara 2 faser och körde hjulet baklänges några sekunder och matada fram nytt slippapper udenr plywooden, rinse and repeat. Men nu har jag slut på grovt 60 papper och får åka in till affären.

Plywoodjigg fäst vid bandsågshjul för slipning, med synlig grovpapperslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


A axel_n skrev:
Jag tycker inte gummit ser inte så dåligt ut. Spelet i axeln ser värre ut för mina ögon. Axeln kan med all sannolikhet justeras.
Jag det känns lite olustigt, men det "försvinner" helt när jag sätter sågbladet i spänn. Kan det vara så att spelet är till för att kunna justera så att övre och undre hjulet är i samma plan?
 
Har fortsatt att slipa, men det har tagit lite tid då jag inte vill köra på för hårt utan stanna och testa mellan slipningarna. Nu är i princip alla spår i det gamla gummit borta och jag har lagt på en bombering men är inte speciellt nöjd med slutresultatet. Bladet viberar fortfarande mer än jag tycker verkar acceptablet vid "tomkörning". Det går dock bra att såga rakt nu, fortfarande helt utan bladstyrningen monterad eftersom jag inte kan justera den så tajt som man ska när bladet vibrerar. Dvs den drar inte snett åt något håll längre som den gjorde i början men snitten blir inte "snygga".

Har även demonterat bordet och dubbelkollat att hjulen är "co-planar" med en 2m rätskiva och jag tycker det ser bra ut. Dvs jag kan få rätskiva att nudda 4 punkter samtidigt om jag vrider på tilthjulet.

Jag har testat med lite olika nya blad i olika bredder och TPI, köpt från 2 olika leverantörer för att utesluta att det är bladen det är fel på.

Det enda jag kan tänka mig är att kanske göra en skarpare bombering, typ ett V istället för en "bulle"? Finns det några riktlinjer på hur man formar bomberingen, det är som sagt 600mm hjul som är 32mm brett.

Längsgående sågat träsnitt på arbetsbord, visar ej perfekt snittyta, omgiven av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 1: Såg rakt i en 3cm hög ekbit mot annhållet går bra, ingen drift men snittet är inte snyggt.

Närbild av ojämna sågade snitt i en plywoodskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild2: Närbild på hur det ser ut när jag sågar några snitt i vanlig plywood.


En film på hur bladet inte är still under tomgång, har inte riktigt lyckats verifiera om det är en gång per hjulrotation eller en gång per bladlängd som det händer, det är inte så tydligt när man snurrar hjulet för hand. Funderar på att skaffa en billigt indikatorklocka för att kolla detta.

Börjar som sagt få slut på ideer, nån som kan komma med något tips? (förutom att sänka förväntningarna)
 
  • Gilla
Renatus och 1 till
  • Laddar…
Svårt med liten filmsnutt men tycker det låter lite mycket, typ skrapigt. Har du inte bladstyrningen injusterad så ska klingan gå helt fritt. Gör den det?
 
I ivp skrev:
Har fortsatt att slipa, men det har tagit lite tid då jag inte vill köra på för hårt utan stanna och testa mellan slipningarna. Nu är i princip alla spår i det gamla gummit borta och jag har lagt på en bombering men är inte speciellt nöjd med slutresultatet. Bladet viberar fortfarande mer än jag tycker verkar acceptablet vid "tomkörning". Det går dock bra att såga rakt nu, fortfarande helt utan bladstyrningen monterad eftersom jag inte kan justera den så tajt som man ska när bladet vibrerar. Dvs den drar inte snett åt något håll längre som den gjorde i början men snitten blir inte "snygga".

Har även demonterat bordet och dubbelkollat att hjulen är "co-planar" med en 2m rätskiva och jag tycker det ser bra ut. Dvs jag kan få rätskiva att nudda 4 punkter samtidigt om jag vrider på tilthjulet.

Jag har testat med lite olika nya blad i olika bredder och TPI, köpt från 2 olika leverantörer för att utesluta att det är bladen det är fel på.

Det enda jag kan tänka mig är att kanske göra en skarpare bombering, typ ett V istället för en "bulle"? Finns det några riktlinjer på hur man formar bomberingen, det är som sagt 600mm hjul som är 32mm brett.

[bild]
bild 1: Såg rakt i en 3cm hög ekbit mot annhållet går bra, ingen drift men snittet är inte snyggt.

[bild]
bild2: Närbild på hur det ser ut när jag sågar några snitt i vanlig plywood.

[video]
En film på hur bladet inte är still under tomgång, har inte riktigt lyckats verifiera om det är en gång per hjulrotation eller en gång per bladlängd som det händer, det är inte så tydligt när man snurrar hjulet för hand. Funderar på att skaffa en billigt indikatorklocka för att kolla detta.

Börjar som sagt få slut på ideer, nån som kan komma med något tips? (förutom att sänka förväntningarna)
Testat att shimsa bort spelet i nedre hjulet?
 
B Bombus pratorum skrev:
Svårt med liten filmsnutt men tycker det låter lite mycket, typ skrapigt. Har du inte bladstyrningen injusterad så ska klingan gå helt fritt. Gör den det?
bladstyrningen helt bortmonterad, rätta mig om jag har fel men den ska väl aldrig "aktivera" om man sågar rakt (eller som i filmen bara kör på tomgång). Men med nuvarande vibrationer måste man ställa in den så löst så att det känns helt meningslöst att ens ha den monterad (möjligtvis att den bakre rullen skulle kunna göra någon nytta).

Frustrator Frustrator skrev:
Testat att shimsa bort spelet i nedre hjulet?
det har jag iofs inte, nåt tips på hur det ska gå till? Rätt läge är att trycka in nedret hjulet så långt det går, då är de i samma plan. Hur sätter man shims på utsidan, typ innanför en av låsringarna? Finns det "brickor" i den dimensionen färdiga eller måste man tillverka något själv?
 
Jag menade att när man byter blad ska man ställa bladstyrningen så den är helt frånkopplad. Och sen verifierar man att bladet går helt fritt runt hela varvet så det inte ligger och gnuggar mot nåt. Tyckte det gnisslade lite i din film.
 
B Bombus pratorum skrev:
Jag menade att när man byter blad ska man ställa bladstyrningen så den är helt frånkopplad. Och sen verifierar man att bladet går helt fritt runt hela varvet så det inte ligger och gnuggar mot nåt. Tyckte det gnisslade lite i din film.
ok, den ligger som sagt inte emot bladstyrningen då den är bortmonterad, men jag ska dubbelkolla att det inte går emot något annat nästa gång jag kör.

I ivp skrev:
Finns det "brickor" i den dimensionen färdiga eller måste man tillverka något själv?
Kan man bara sätta dit en eller 2 låsringar till i samma storlek för att shimsa?
 
I ivp skrev:
bladstyrningen helt bortmonterad, rätta mig om jag har fel men den ska väl aldrig "aktivera" om man sågar rakt (eller som i filmen bara kör på tomgång). Men med nuvarande vibrationer måste man ställa in den så löst så att det känns helt meningslöst att ens ha den monterad (möjligtvis att den bakre rullen skulle kunna göra någon nytta).


det har jag iofs inte, nåt tips på hur det ska gå till? Rätt läge är att trycka in nedret hjulet så långt det går, då är de i samma plan. Hur sätter man shims på utsidan, typ innanför en av låsringarna? Finns det "brickor" i den dimensionen färdiga eller måste man tillverka något själv?
Börja med att 'fulshimsa' och se om det löser problemet. Ta något som får stöd mot låsringen och inte tar i kullagret utanför inre ringen. Som någon föreslog, en låsring till, jag gör shims av vanliga aluminiumburkar.
Det ska bara ta upp spelet så hjulet sitter stumt.

Hur mår din fjäder vid övre hjulet?
 
I ivp skrev:
Har fortsatt att slipa, men det har tagit lite tid då jag inte vill köra på för hårt utan stanna och testa mellan slipningarna. Nu är i princip alla spår i det gamla gummit borta och jag har lagt på en bombering men är inte speciellt nöjd med slutresultatet. Bladet viberar fortfarande mer än jag tycker verkar acceptablet vid "tomkörning". Det går dock bra att såga rakt nu, fortfarande helt utan bladstyrningen monterad eftersom jag inte kan justera den så tajt som man ska när bladet vibrerar. Dvs den drar inte snett åt något håll längre som den gjorde i början men snitten blir inte "snygga".

Har även demonterat bordet och dubbelkollat att hjulen är "co-planar" med en 2m rätskiva och jag tycker det ser bra ut. Dvs jag kan få rätskiva att nudda 4 punkter samtidigt om jag vrider på tilthjulet.

Jag har testat med lite olika nya blad i olika bredder och TPI, köpt från 2 olika leverantörer för att utesluta att det är bladen det är fel på.

Det enda jag kan tänka mig är att kanske göra en skarpare bombering, typ ett V istället för en "bulle"? Finns det några riktlinjer på hur man formar bomberingen, det är som sagt 600mm hjul som är 32mm brett.

[bild]
bild 1: Såg rakt i en 3cm hög ekbit mot annhållet går bra, ingen drift men snittet är inte snyggt.

[bild]
bild2: Närbild på hur det ser ut när jag sågar några snitt i vanlig plywood.

[video]
En film på hur bladet inte är still under tomgång, har inte riktigt lyckats verifiera om det är en gång per hjulrotation eller en gång per bladlängd som det händer, det är inte så tydligt när man snurrar hjulet för hand. Funderar på att skaffa en billigt indikatorklocka för att kolla detta.

Börjar som sagt få slut på ideer, nån som kan komma med något tips? (förutom att sänka förväntningarna)
Eftersom det är en så låg frekvens, man ser ju hur bladet viker av, skulle jag inte tro det är resonansvibrationer utan endera en avvikelse i ena gummit eller i bladet (dvs svetsen). Prova att spänna hårdare, är det löst kan det bli så att skarven inte böjer lika som resten av bladet. Långsökt men värt ett försök :)
 
Tror också på bladet. Jag har haft nya band som ”vibrerat” sådär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.