Jag ska kapa en jäkla massa lister och annat i olika bredder. Det ska kapas för lite för att jag ska kunna använda min Festool TS55 med skena. Det blir krångligt att kapa några centimeter på varje list. Har tittat lite på bandsågar. Dock är dom rätt dyra och tar stor plats. Finns det några mindre och enklare modeller?

Skall du "kapa" skall du ha en kap/ger såg. Skall du "klyva" är bordssågen ett bättre alternativ än bandsågen till detta ändamålet.
Att kapa med en bandsåg är helt fel maskin beroende på dess utformning, den är avsedd för klyvning.

Om du ska klyva så skulle jag säga att en jig till din TS55:a är det bästa alternativet, om du inte nödvändigtvis vill ha en bords- eller bandsåg. Själv har jag framgångsrikt använt TS55:an till mycket klyvning. Det absolut enklaste är ju att bara lägga en bit av samma list man ska klyva under skenan så den ligger rakt.

Men med tanke på hur du brukar jobba kommer du väl köpa både en bordssåg och en bandsåg innan denna tråd somnat in. Det tycker jag är helt rätt.

En bordssåg är det rätta för jobbet. Det kan fungera med bandsåg och efterföljande handhyvling också, men då krävs det en riktigt välinställd bandsåg med rätt blad (lödda och slipade hårdmetalleggar). På din inköpslista står alltså bordssåg, bandsåg, riktiga blad (spectrumsupply.com) och en stöthyvel (Veritas eller Lie Nielsen) Självklart raljerar jag en del, men inte utan att det ligger något i det. ;)

Eller så kontaktar man ett snickeri och får det uppkapat, klyvt, hyvlat, och slipat för en spottstyver av maskininköpskostnaden.:)
Fast det kanske inte är lika kul som att själv göra det med egna maskiner.

Pär

S
köp en dewaltklyvsåg, med ett bra mothåll.
festtool saknar detta, det blir inte rakt mot klingan direkt. krävs mycke små justeringar

mattiasp skrev:
En bordssåg är det rätta för jobbet. Det kan fungera med bandsåg och efterföljande handhyvling också, men då krävs det en riktigt välinställd bandsåg med rätt blad (lödda och slipade hårdmetalleggar). På din inköpslista står alltså bordssåg, bandsåg, riktiga blad (spectrumsupply.com) och en stöthyvel (Veritas eller Lie Nielsen) Självklart raljerar jag en del, men inte utan att det ligger något i det. ;)
Nykter i morse men sen började det ordna upp sig ungefär samtidigt som du postade? ;)

TS: Kapa (tvärs fibrerna) lister gör du bäst och enklast med en kap/gersåg. Klyva lister gör du bäst och enklast med en bordssåg, typ Bosch GTS10 eller liknande maskin, gärna med ett egentillverkat utmatningsbord. En bordssåg kan vara helt OK att kapa saker med, speciellt med en "crosscut sled", men även med en sådan släde är bordssågen inte så bra för att kapa långa stycken (tex golvsocklar).

Bandsågar är ej lämpliga för att kapa med, men med rätt klinga (grovtandad) bra att klyva med. Snittet blir dock inte lika rakt eller fint som med en bordssåg, det löser man istället med en planhyvel (maskinhyvel alltså) i efterhand. Är listen profilerad på ovansidan funkar dock inte planhyvel, då kan man med lätt hand lösa det hjälpligt med en rikthyvel istället. Oavsett vilket är det inte maskinerna du har nytta av till detta projekt.

Det var en bordssåg/klyvsåg jag var ute efter såg jag nu när jag tittat på era förslag :-). Bosch GTS10 ser riktigt bra ut gällande funktion och storlek, Dock är den jäkligt dyr :-(. Någon billigare med likande storlek/funktion?

Och ja, jag vet att jag oftast köper dyrare än vad jag tänkt :-). Men kan tyvärr inte lägga dryga 6000 kr på att klyva lister denna gång ;-)

Redigerat:
Daniel_N skrev:
Nykter i morse men sen började det ordna upp sig ungefär samtidigt som du postade? ;)
TS skrev kapa, men menade uppenbarligen klyva, ty TS har redan en GCM 8s. Då är bordssåg det rätta. TS kommer att skaffa en bordssåg till sin samling under alla omständigheter, det handlar bara om när de skall ske.

Det kan även gå med en välinställd bandsåg med efterföljande putsning om man vill. TS har en dokumenterad historia av att inte stöta och blöta frågor under lång tid, utan kommer snabbt till beslut, vilket ofta innebär inköp av vettiga verktyg. Därför ville jag skoja till det lite. Jag behöver inte vara full för att skoja till det.

Till TS: En bra bordssåg är en mycket mångsidig maskin, som du kommer att ha stor glädje av i framtiden. Börja gärna titta efter en sådan, även om du kanske till det här projektet kan lösa det på annat sätt. Det finns många bra bordssågar, men även en hel del riktiga stolpskott. Jag kommer inte att rekommendera Festool. Deras bordssågar är med rätt klyvanslag förträffliga, och de har starka motorer, men de är ytterst oprisvärda. SBH klagar ofta på Festool med argument som han ofta är ganska ensam om. Det är ofta prestanda/krona som gör att man väljer bort Festool, inte tekniska prestanda. Några undantag finns.

Bara för att ge ett alternativ så funkar det hyfsat att klyva lister med byggsågen. Jag har gjort allt "finsnickeri" (golv, lister, trappan, etc) i huset med en sådan här.

elektra-beckum-tkhs-315-table-touchdiy-1211-20-touchdiy@10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelen är att den har en kraftig 3-fasmotor och man kan stå och klyva 75 mm virke hela dagarna om så skulle krävas. Priset är, vill jag minnas, ungefär det samma som för Boschen.

mattiasp skrev:
TS skrev kapa, men menade uppenbarligen klyva, ty TS har redan en GCM 8s. Då är bordssåg det rätta. TS kommer att skaffa en bordssåg till sin samling under alla omständigheter, det handlar bara om när de skall ske.

Det kan även gå med en välinställd bandsåg med efterföljande putsning om man vill. TS har en dokumenterad historia av att inte stöta och blöta frågor under lång tid, utan kommer snabbt till beslut, vilket ofta innebär inköp av vettiga verktyg. Därför ville jag skoja till det lite. Jag behöver inte vara full för att skoja till det.
Tänkte mest att du ju glömde de japanska vattenstenarna, Karl Holtey infill och en egenbyggd hyvelbänk....;)

Anna1984 skrev:
Det var en bordssåg/klyvsåg jag var ute efter såg jag nu när jag tittat på era förslag :-). Bosch GTS10 ser riktigt bra ut gällande funktion och storlek, Dock är den jäkligt dyr :-(. Någon billigare med likande storlek/funktion?

Och ja, jag vet att jag oftast köper dyrare än vad jag tänkt :-). Men kan tyvärr inte lägga dryga 6000 kr på att klyva lister denna gång ;-)
Titta på en begagnad GTS 10 eller en Elu/dewalt 744, alla är bra maskiner som du har nytta av till mycket. Makita har en liknande maskin som också ska vara bra. En bordssåg är väldigt användbar och det är lika bra att sats på något rejält. Festool CS50/70 är också bra maskiner, men som SBH är inne på så har de (i grundutförandet) dåliga klyvanhåll. Det finns dock ett uppgraderat klyvanhåll (som Mattiasp har) som är riktigt bra.

Har kollat runt lite. Den billigaste Bosch GTS 10 som jag hittat går för 5.500 kr begagnad. Det är J modellen. En ny kostar 6.600 kr. Har sett att Dewalt DW745 kostar 5.500 kr ny. Är det stor skillnad dem emellan?

Du måste kunna hitta en GTS 10 som är begagnad till ett lägre pris än så, jag köpte min i helt ok skick för 3500 (en XC). Men det är klart om du har ett skriande behov så är det ju lite problematiskt att vänta. Ett alternativ är väl att hyra, då kan du ju få prova sågen innan du köper en dessutom och har du en "särskild" uppgift nu så kanske du inte behöver den mer än en helg.

Anna1984 skrev:
Har kollat runt lite. Den billigaste Bosch GTS 10 som jag hittat går för 5.500 kr begagnad. Det är J modellen. En ny kostar 6.600 kr. Har sett att Dewalt DW745 kostar 5.500 kr ny. Är det stor skillnad dem emellan?
Har aldrig testat 745. Till att klyva lite lister tror jag den funkar fint. Blir det mer finsnickeri i framtiden tror jag du kommer att vara glad för det större bordet på 744an.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.