11 949 läst ·
15 svar
12k läst
15 svar
Bandsåg Luna BS 320
Sida 1 av 2
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Jag hittade för en gångs skull ett användbart verktyg på Blocket i detta västerbottniska akademikerträsk där man annars som bäst kan hitta miniräknare och gamla Calculus-böcker (jag är inte alls bitter för att jag aldrig får fynda..
). En Luna BS 320.
Tänkte höra om någon sitter på manualen till denne gamling?
Samt vad ni tror jag bäst använder som bladstyrningsblock. Det är täljda förmodligen teak eller mahogny-bitar just nu, men saknas en. Dom här Cool Block'sen från USA, nån som provat? Går dom tälja/forma lätt till rätt storlek? Tvivlar på att dom har nån variant som passar perfekt i 320'ns hål.
Tänkte höra om någon sitter på manualen till denne gamling?
Samt vad ni tror jag bäst använder som bladstyrningsblock. Det är täljda förmodligen teak eller mahogny-bitar just nu, men saknas en. Dom här Cool Block'sen från USA, nån som provat? Går dom tälja/forma lätt till rätt storlek? Tvivlar på att dom har nån variant som passar perfekt i 320'ns hål.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Även övriga tips för en som aldrig ägt en bandsåg tas för övrigt tacksamt emot.. 
Var köper man bäst bandsågsblad exvis, finns det bra att tillgå i vanliga butiker i Umeå eller bör jag beställa? Ser mig mest köra raka snitt länge framöver, det är inte för figursågning jag köpte den.
Och, fel tråd kanske, men ett rostigt gjutjärnsbord och flagnad färg på stora delar av maskinen, vad är vettigt att göra där?
Har inte köpt nån gammal maskin tidigare som behövt lite omvårdnad så här så jag har ingen koll alls..
Var köper man bäst bandsågsblad exvis, finns det bra att tillgå i vanliga butiker i Umeå eller bör jag beställa? Ser mig mest köra raka snitt länge framöver, det är inte för figursågning jag köpte den.
Och, fel tråd kanske, men ett rostigt gjutjärnsbord och flagnad färg på stora delar av maskinen, vad är vettigt att göra där?
Har inte köpt nån gammal maskin tidigare som behövt lite omvårdnad så här så jag har ingen koll alls..
Jag har handlat bandsågblad hos Classe, kanske främst för att min bandsåg är en gammal Classe-maskin. Har även köpt hos Jula någon gång. Behöver du andra längder än vad som finns hos dessa firmor, så kanske http://www.bandsagblad.se/ är lösningen. Har aldrig provat denna firma själv, men de verkar kunna tillverka efter mått.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Perfekt, tack för tips!
Nu skulle jag bara lurat ut om jag ska kalibrera så bladet går ungefär mitt på gummit som jag trott förut (och därmed kanske skadar det lite pga tändernas skränkning) eller om man ha det att rulla på kanten av hjulen så att tänderna inte ligger an mot hjulen..
Nu skulle jag bara lurat ut om jag ska kalibrera så bladet går ungefär mitt på gummit som jag trott förut (och därmed kanske skadar det lite pga tändernas skränkning) eller om man ha det att rulla på kanten av hjulen så att tänderna inte ligger an mot hjulen..
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag har köpt blad från dem för ett par år sedan och de funkade bra, fick de i precis den längd och bredd jag ville (har en lite udda längd på den ena bandsågen). Har för mig att de även var billigast, iaf då.
Mitt blad har jag centrerat mitt på för mitt hjulband är lite konvext (blir det väl), alltså det har en liten rygg mitt på som bladet går på.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Ja det här med o-platta hjul så att inte tänderna skadar gummit hade jag läst mig till innan, men på BS 320'n känns gummit tämligen platt. Därav funderingen att man kanske skulle göra annorlunda i det fallet. Manualrackaren hade varit bra att ha...
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Jag har manualen fast jag vet inte var skall kolla lite. Bandsågen vet jag dock var den är 
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Frasse, jag blir lycklig. Nu bor vi inte nära nog för att jag ska kunna bju igen med traditionellt manliga medel som en öl för mkt när man inte behöver den, så vi får klura ut något annat när du hittat manualen och om du skulle kunna vara vänlig nog att scanna in den åt mig
. Har du hyfsad mobilkamera så kanske bara fota sidorna i hyfsad belysning med mobilen och send as email?
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Hmmm den låg inte i Luna mappen. Får kolla bland woodcraft, toolbox, festool, leigh å fasen och hans moster hhyllan.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Ordning och reda 
För övrigt så bomberade jag hjulen igår med hjärtat i halsgropen (nedre går ju lätt utan sågbladet på men övre gjorde jag faktiskt med tunnaste bladet jag hade påsatt). Hurv. Kom inte på nåt annat vettigt sätt med vad jag hade hemma. MEn iaf, sågen blev helt annars. Nu känns justeringen inte som att balansera bladet på en knivsegg, man kan justera bladspänning + lutning på övre hjulet bäst man vill och bladet bara kämpar sig tillbaks till mitten på hjulen. Man kan knuffa på det bakifrån nån centimeter utan att det hoppar av. Så tack för bomberingsinfon alla som skrivit i dom trådarna!
Innan var det som att gummit var medvetet slipat så att störst omkrets var framåt, mot operatören s.a.s. Som jag antar att man skulle göra om man vill att tänderna skulle löpa utanför hjulet.
Kvar är att shimsa uppt bordet i framkant lite, samt att försöka få lös nedre hjulet (försökt men misslyckats..) och peta in en bricka bakom. Övre bladstyrningen "backar från bladet" när man skjuter upp den överst och det går ju inte justera lutningen på den så jag ska försöka anpassa genom att shimsa ut nedre hjulet istället.
För övrigt så bomberade jag hjulen igår med hjärtat i halsgropen (nedre går ju lätt utan sågbladet på men övre gjorde jag faktiskt med tunnaste bladet jag hade påsatt). Hurv. Kom inte på nåt annat vettigt sätt med vad jag hade hemma. MEn iaf, sågen blev helt annars. Nu känns justeringen inte som att balansera bladet på en knivsegg, man kan justera bladspänning + lutning på övre hjulet bäst man vill och bladet bara kämpar sig tillbaks till mitten på hjulen. Man kan knuffa på det bakifrån nån centimeter utan att det hoppar av. Så tack för bomberingsinfon alla som skrivit i dom trådarna!
Innan var det som att gummit var medvetet slipat så att störst omkrets var framåt, mot operatören s.a.s. Som jag antar att man skulle göra om man vill att tänderna skulle löpa utanför hjulet.
Kvar är att shimsa uppt bordet i framkant lite, samt att försöka få lös nedre hjulet (försökt men misslyckats..) och peta in en bricka bakom. Övre bladstyrningen "backar från bladet" när man skjuter upp den överst och det går ju inte justera lutningen på den så jag ska försöka anpassa genom att shimsa ut nedre hjulet istället.
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Ang få av nedre hjulet, är det bara skaffa en avdragare typ http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Avdragare2/ och slita?
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Skall kolla jag har ju bytt motor kan inte minnas att det var några svårigheter att få av det.