Hej, axeln till min Emco Swing har gått av. Ny reservmotor hittar jag inte. Axeltappen är inte standard, av någon konstig anledning.
Är det någon därute som har ett tips?

I Ilkka Salokannel skrev:
Hej, axeln till min Emco Swing har gått av. Ny reservmotor hittar jag inte. Axeltappen är inte standard, av någon konstig anledning.
Är det någon därute som har ett tips?
Vad är det för diameter på axeltappen?
Vilken rpm på motor?

Bild tack

Frustrator Frustrator skrev:
Vad är det för diameter på axeltappen?
Vilken rpm på motor?
Tack för visat intresse. Axeln är nersvarvad.
1400 rpm.

I Ilkka Salokannel skrev:
Tack för visat intresse. Axeln är nersvarvad.
1400 rpm.
Nedsvarvad till vilken diameter?

Frustrator Frustrator skrev:
Nedsvarvad till vilken diameter?
Dia är 17/14 mm.

• En uppmätt metallstång med diameter 17/14 mm som ligger på ett svart lock med en blå vävd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk motor demonterad visande koppartrådar och rotorn på blå bakgrund.
    Skapa konto
När sonen var sådär 4-5 år och någon leksak gått sönder sa han "pappa ta starkt lim"
Men i detta fallet räcker nog inte detta.....

Hör med BEVI i Blomstermåla om de har en ny rotor och axel som passar.
Kanske det finns ny motor.

Protte

Det borde ju kunna gå på något vis att ta loss axeln ur rotorn. Jag har aldrig gjort det men eftersom det har gått att sätta ihop så måste det rimligtvis gå att ta isär på något vis.

Sedan är det inte särskilt svårt att svarva en ny axel. Vem som helst som har en metallsvarv och en fräs för kilspåret kan göra det.

Vi behöver alltså hitta någon som har arbetat på elmotorfabrik och vet hur rotorn sitter fast på axeln.

Axeln är troligtvis ipressad med en hydrauliskt press i rotorn , dom jag har sett tillverkas är dock mycket större men förfarandet borde vara detsamma.

Bild på en 14mm enkel utgående axel från webbsida, med priser och köpknapp.
Skapa konto

14mm axel verkar finnas som tillval åtminstone.

M Micro skrev:
Axeln är troligtvis ipressad med en hydrauliskt press i rotorn , dom jag har sett tillverkas är dock mycket större men förfarandet borde vara detsamma.
I så fall borde det ju inte vara särskilt svårt att byta axel i rotorn. Man behöver en stump ämnesrör med plansvarvade ändar att sätta under när man pressar så att rotorn får stöd invid hålet så inte rotorplåtarna pressas från varandra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.