Hej, axeln till min Emco Swing har gått av. Ny reservmotor hittar jag inte. Axeltappen är inte standard, av någon konstig anledning.
Är det någon därute som har ett tips?
Är det någon därute som har ett tips?
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Bild tack
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
När sonen var sådär 4-5 år och någon leksak gått sönder sa han "pappa ta starkt lim"
Men i detta fallet räcker nog inte detta.....
Hör med BEVI i Blomstermåla om de har en ny rotor och axel som passar.
Kanske det finns ny motor.
Protte
Men i detta fallet räcker nog inte detta.....
Hör med BEVI i Blomstermåla om de har en ny rotor och axel som passar.
Kanske det finns ny motor.
Protte
Det borde ju kunna gå på något vis att ta loss axeln ur rotorn. Jag har aldrig gjort det men eftersom det har gått att sätta ihop så måste det rimligtvis gå att ta isär på något vis.
Sedan är det inte särskilt svårt att svarva en ny axel. Vem som helst som har en metallsvarv och en fräs för kilspåret kan göra det.
Vi behöver alltså hitta någon som har arbetat på elmotorfabrik och vet hur rotorn sitter fast på axeln.
Sedan är det inte särskilt svårt att svarva en ny axel. Vem som helst som har en metallsvarv och en fräs för kilspåret kan göra det.
Vi behöver alltså hitta någon som har arbetat på elmotorfabrik och vet hur rotorn sitter fast på axeln.
Verktygstokig
· Halland
· 8 303 inlägg
I så fall borde det ju inte vara särskilt svårt att byta axel i rotorn. Man behöver en stump ämnesrör med plansvarvade ändar att sätta under när man pressar så att rotorn får stöd invid hålet så inte rotorplåtarna pressas från varandra.M Micro skrev:
Klicka här för att svara