Hej jag har planer på att tillverka köksluckor och bänkskivor av bambu för försäljning, allt från hela köksinredningar till utbytesluckor, även montering och platsbyggda kök om så önskas.till vettiga priser förstås.
för er som inte vet hur bambu ser ut------>http://www.moso.nl/se/

jag skulle vilja ha er åsikt om detta är det en bra ide eller??

Det funkar säkert, även om jag inte vet hur beständigt bambu är som material.

Jag har dock sett att det finns kök där man kan välja bambu som lucka så det ska väl funka.

Tja det beror ju på, bambu blir grått efter ett tag av solljus, sväller när det är fuktigt och spricker när det torkar. (om man inte tok-behandlar den)
Känns inte som idealiskt material såvida det inte växer runt husknuten och att man inte har råd med bättre (typ större delen av asien) men det är snyggt om man tycker om randigt :-)

Henrik, Japan

Jaha tallmilan.. vad har du för erfarenheter av bambu. Menar du att golven och bänkskivorna som finns på marknaden inte håller ihop??

Hej tallmilan. jag tror att du tänker på smala runda oprocessade bamburör typ metspö
kolla på http://www.moso.nl/se/

Framtidens trägolv är här!!
Bambugolv är framtidens miljövänliga val till ett stilrent och vackert golv. Även miljöorganisationer som WWF uppmuntrar valet av bambu som de miljövänligare trämaterialet i våra svenska hem.Bambu är både hårdare och mer slitstarkt än exempel bok och ek som i dag är vanligt förekommande marrieal i dagens svenska hem.
Bambu har även en högre färgbeständighet.
Men förutom att bambu är estetiskt tilltalande och hållbarare än många andra träslag är det främst av allt också ett miljövänligare matreal. Bambu växer snabbt och har en snabb återväxt, med hela 35 meter på 3-5 år, detta i jämförelse med exempel ek som kräver över 100 år för återväxt. Eftersom bambu är en gräsväxt kan man skörda det utan att skada roten där av den snabba och säkra återväxten.

SÅ DE SÅ ;D

Tja, varför inte... En hel del av IKEAs golv är gjorda av bambu...

// WM

Jag skulle vilja ha det! Men nu har jag just byggt ett kök så...

mmmm, som jag skrev, "om man inte tok-behandlar den"
Jag har erfarenhet av bambu luckor, den varianten som används till kök etc kallas för asiatisk spånskiva eftersom det är tunna remsor i klister.

Det är jättesnyggt om det är gjort rätt, men mina bambu luckor "löstes upp" där gångjärnen satt fast, ungefär som spånskiva kan göra. Men många luckor på hotell och liknande ser ut att hålla, och de slits ju rätt bra ...

Förstå mig rätt, men om man ska göra reklam för att sälja köksluckor kanske man skulle köpa annonsplats istället ...

Henrik

Jo det finns bambu i många olika kvaliteter men dom jag tänkte på håller högsta kvalitet med bra garantier.
Om man blir erbjuden "billigt" bambugolv ska man vara försiktig därför att golv som tillverkas för asiatiska marknade kanske inte håller den kvalitet som vi kräver i norden.

Nej köper inte reklamplats här eftersom jag inte har tänkt sälja i sverige.
Ville bara höra lite åsikter.

M moso skrev:
Jo det finns bambu i många olika kvaliteter men dom jag tänkte på håller högsta kvalitet med bra garantier.
Om man blir erbjuden "billigt" bambugolv ska man vara försiktig därför att golv som tillverkas för asiatiska marknade kanske inte håller den kvalitet som vi kräver i norden.

Nej köper inte reklamplats här eftersom jag inte har tänkt sälja i sverige.
Ville bara höra lite åsikter.
Varför inte i Sverige? Jag satt och funderade precis vi har skärbräda i bambu och den har vi haft i mer än 10 år den är ej förändrad i färg eller utseende används dagligen. Jag skulle vilja ha köksluckor i bambu bara för att det verkar så att bambu tål veta men hit
tar ej detta i Sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.