Är det någon som vet om ballingslövs luckor passar på ikeas stommar?

/Cleas

Ingen aning, men jag har monterat IKEA's luckor på Ballingslövs-stommar från 1985 och fick borra nya hål för gångjärnen. Samma hålbild men inte på rätt ställe!

Svårt att se några problem med detta - de använder ju standardmått allihop.

Vad jag hört ska det inte vara någon kvalitetsskillnad på IKEAs stommar jämfört med andra - jag har tom hört rykten om att andra tillverkare köper stommar från IKEA. Fast nu köper ju Ballingslöv Kvik, så där blir det väl skillnad, i a f.

Jag är ganska säker på att IKEA använder 18mm spånskiva i sina stommar och att Ballingslöv använder 16mm.

Det får till konsekvens att luckan kommer att hamna 2 mm sidförskjuten, om du inte fräser nytt hål för gångjärnet (den stora gropen i dörren). Det är tänkbart att gångjärnen går att justera för detta fel. Men jag tvivlar på det.

Annars skulle jag föreslå att du skaffar ett bra skjutmått, helst digitalt lättavläst från ex. Clas olsson och gå och mät in exakt var hålen i dörren respektive stommarna sitter på deras utställningar.

Standardmått finns inte.
IKEA har en standard och Ballingslöv en annan standard.
Brukar alltid skilja på någon/några cm.
Har en gång i tiden jobbat på IKEA och då passade i alla fall inget annat än IKEA till IKEA.....

//Saren

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.