P
Är det någon som har Ballingslöv kök eller Vedum kök?
Hur är kvalitén?
Det står mellan dessa två men jag vill gärna veta andras åsikter om företagen för att lättare kunna bestämma mig.
Har läst att Vedum är som IKEA någonstans men det var för flera år sen och det kanske har förändrats och jag har inte hittat så mycket negativt om Ballingslöv och det jag har hittat är också för flera år sen.

Är tacksam för svar!

Båda köken är sådana som sätts in i nybyggen av lgh och av villor där husentreprenören får fina rabatter på det, så dom är mycket billigare än Ikea kök för företag som köper många kök per år än ut till privatperson.
Jag tycker efter att ha gjort lite elinstallationer i både ballingslöv och vedum och Ikea så tycker jag att Ikea är lite lite högre kvalitet. (skruvarna fastnar bättre till hörnboxen)

Så tar där du får du favoritkök för minst peng (tänk på att ikeakök får man ju skruva ihop skåpen själv)

D
Min personliga åsikt är att enda egentliga anledningen till att plöja ner mycket pengar på exempelvis ballingslöv är om man vill ha synliga skåpsstommar vilket är fruktansvärt fint. Finns i stort sett inte en själ som ser skillnad på ett bra satt och designat ikea/kvikkök från balingslöv om man inte just kör synliga skåpsstommar. Lägg hellre de extra pengarna på bänkskivor och vitvaror.

För ett par år sedan gjorde jag en del jobb åt ett av de större varumärkena inom kök. Mellan skål och vägg frågade jag deras marknadschef hur mycket bättre kvaliteten egentligen var på deras kök kontra Ikea. - ingen som helst skillnad, Ikea är kanonbra idag och vi säljer på varumärket.

Fast det är väl inte så många snickare och VVS-folk som är speciellt förtjusta i Ikeas nya lägre socklar?

Thiasvovve skrev:
Fast det är väl inte så många snickare och VVS-folk som är speciellt förtjusta i Ikeas nya lägre socklar?
Socklarna i plast är SKIT men det går ta något annat , jag tog passbitar i mdf funkar perfekt .
Största nackdelen med låg sockel är väl om man ska flytta avlop ikök och det är svårt och trångt och dra under lågt skåp

• Gilla
torbhe
  • Laddar…
P
Tack för svaren men Ikea är inte riktigt något för oss och priset blir nog ungefär det samma som Ballingslöv och då kanske det är bättre att ta Ballingslöv/Vedum. Det verkar inte som att det är någon skillnad mellan olika företag utan kvalitén är detsamma hos alla, eller?

Ikea är bra mycket billigare än ballingslöv

• Gilla
gaia
  • Laddar…
P
Kanske, beror på hur stort köket är och vad man tycker är billigt och dyrt.

Fick hem vårt ballingslöv Birka nyligen och enligt mig så är kvalitén bra mycket bättre än Ikea. Har klämt och känt en del på Ikea innan.Allt från stommar luckor och beslag känns bra mycket mer exklusivt :)

P
Vad kul att höra! Vi tänker oss Birka luckan också (antar det är den ni har), den är enkel men samtidigt inte bara en vanlig platt lucka.
Var det ett solklart val för er? Eller var det mycket tänkande?

Emilia31 skrev:
Kanske, beror på hur stort köket är och vad man tycker är billigt och dyrt.
Nej ballingslöv är helt enkelt bara dyrare .

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Thiasvovve skrev:
Fick hem vårt ballingslöv Birka nyligen och enligt mig så är kvalitén bra mycket bättre än Ikea. Har klämt och känt en del på Ikea innan.Allt från stommar luckor och beslag känns bra mycket mer exklusivt :)
Jag vill inte göra dej besviken men det tycker dom flesta som köper ett så kallat märkeskök.
Jag som snickare med över 100 uppsatta kök skulle vara jätte intresserad över hur man klämmer eller känner att stommar luckor är bättre .
Tyvärr det ända som är mer exklusivt med ballingslöv är namnet .
Sen finns det kök som har tex bättre karusellskåp eller bättre källsorteringsskåp , men att säga att stommar eller luckor beslag skulle vara bättre är bara bluff .
Sen finns det riktiga märkeskök som är bättre men då pratar vi kök som är mycket mycket dyra .

• Gilla
magnuse74 och 3 till
  • Laddar…
Enligt en person vi känner på en stor byggfirma skulle det ofta vara samma stommar på IKEA som dom fina märkena.

Mycket handlar också om hur man monterar sitt kök. Stabilt, rakt och injusterat kan nog göra större skillnad än märket.

Bor i ett nybyggt hus med Ballingslöv kök och har tidigare haft två Ikeakök. Jag tycker inte att det är någon skillnad alls vad gäller känslan. Enda skillnaden är att Ballingslövköket fått hack där barnen kört in med leksaker, sånt höll våra Ikeakök mycket bättre för.

Och utseendemässigt tycker jag att det är löjligt liten skillnad.tror att våra luckor heter Line (?) och vi hade utseendemässigt likadana från Ikea.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.