Hej!

Suttit och kikat bakåt i forumet men inte hittat något tillfredsställande svar, så jag gör ett försök själv.

Jag och min fru har köpt en lägenhet som ska fixas till en del, bland annat köket. Det gäller ett parallellkök och vi har varit hos ett par tillverkare och tittat.

Vi började hos Ballingslöv som föreslog detta:

Nyrenoverat parallellkök med vita skåp, grått kakel och inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt vitt kök med överskåp, ugn, mikrovågsugn och specklat mosaikkakel.
Skapa konto

Och sedan Kvik som föreslog detta (efter Ballingslövs förslag):

3D-rendering av ett stilrent modernt parallellkök med vita släta luckor, mörk bänkskiva, och rostfritt fläktkåpa.
Skapa konto
Perspektivbild av ett modernt parallellkök med vita skåp, inbyggd ugn och en grå stenskiva.
Skapa konto

Vi har valt vitvaror inklusive fläktkåpa och kompositskiva.

Summan hos Kvik är 210 000 : - exlusive vask och blandare, skåpshandtag, samt 2 cm istället för 3 cm bänkskiva, ej mjukstängninar
Summan hos Ballingslöv är 286 000 : - inklusive vask och blandare.

Summorna är höga då vi valt dyra vitvaror och dyr skiva. Priset på kök ex. vitvaror och skiva hamnar hos Ballingslöv på runt 100 000 : -. Vitvarorna är samma hos båda, även liknande luckor (lackad MDF).

Har insett att Ballingslöv har som standard mjuk stängning i alla lådor. Utöver det är det även deras "designlådor" med glas på insidorna som det är räknat på. Det är även servoöppning på soplådan hos dem. Dessa saker saknas hos Kvik.

Jag lutar åt Ballingslöv men vill veta hur pass stor skillnad det egentligen är på kvaliteten när det gäller lådor, skåp, inredning, spotlights etc. Känns det ena mycket gedignare än det andra? Börjar gångjärnen sacka nedåt, lådorna sitta lite snett, glipor i skåpen? Hur ser det ut med montering på insidan? Har båda tråkiga hål i ramluckorna (likt Ikea-möbler med flyttbara hyllplan)?

Då köket ska monteras på plats känns det även där förtroligare hos Ballingslöv. Läser jag på forumet hittar jag (förvisso gamla) skräckhistorier om sena leveranser från Kvik, strul och liknande. Har man ordnat upp detta? Kan vi boka en renovering av lägenheten med montering av köket, och förlita oss på att Kvik (eller för den delen Ballingslöv) är på plats datumet som sagts?

Tacksam för svar, idéer och tankar.

Mvh

Johan

Kvik har även de mjukstängande lådor och glassidor om du vill ha det. Jag tycker Kvik priset låter mycket, kolla om priset verkligen stämmer där. Är väldigt sällan ett Kvik kök kostar så mycket. Ballingslöv äger Kvik de har samma insida men olika luckor. Kvik håller nere priset med att ha färre produkter!

Som ovan redan nämt ägs KVIK av Ballingslöv och har även dem möjlighet till lådorna med glassidor. De flesta intredningar och lådor du kan få hos ballingslöv kan du även få hos KVIK. Gångjärn och dylikt bör vara samma. Tänk på att stomhöjden är olika hos dem. Ballingslöv 70cm KVIK 80cm vilket gör att du får lite mer utrymme i skåpen från KVIK. Sedan har jag svårt att tro att det är lackade luckor hos KVIK, brukar vara folierad MDF. sen har du ju valt 2 väldigt olika stilar på luckor hos de båda ställena? Du är säker på att du inte valt Senti hos KVIK vilket innebär touch luckor ? Det skulle förklara det höga priset där isf.

Tack för svar.

Ögonfröjd, förstår nu att mjukstängning är standard även hos Kvik. Blev lite misstänksam då en del av skåpen i offerten hade "Lyxig mjukstängning" tillagt. Det visade sig vara mjukstängning direkt i gångjärnen, istället för en sån där påbyggd Blum-klump.

LinusK, visst visade det sig vara folierade luckor och inte lackade. Jag hade inte reflekterat över skillnaden ens. Angående de olika stilarna på luckor offerterna emellan beror det på att vi i början av letandet tänkte anamma den stilen en del men släppte sedan tanken på det. Offerten från Ballingslöv uppdaterades med blanka luckor men ingen bild bifogades.

Köket är från Veda-serien. Det höga priset beror på vitvarorna, som jag prioriterar framför köket i sig (varumärke, materialval etc.) så länge jag vet att luckorna inte gnisslor, och att köket håller några år. Vitvarorna vi valt är Siemens StudioLine rakt igenom. EX877LYC1E är spisen, HN878G4B6S ugn. Fjäråskupan Blender och Silestone-skivor gör att det sticker.

Börjar bli okej med att köket inte är svensktillverkat. Funderar nu på att bygga in Siemens kaffebryggare också, men platsen börjar ta slut.

Ska också säga att vi hoppar över Kvik's egna spotlights. De såg lite väl plastiga ut och var inte heller billiga. Ska stoppa in något från Designlight eller Hidealite istället. Fokuserar just nu på Z-Wave-brytare så jag kan styra lampor och värmegolv, utöver vitvarorna, från telefonen :)

• Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
Står och velar mellan Ballingslöv och Kvik.
Ballingslöv
Snyggt designat modernt kök med mörka skåpluckor, inbyggd ugn och öppna hyllor.
Skapa konto

Kvik

Modärnt kök med mörka skåpluckor, svarta kakelplattor och inbyggda vitvaror.

Balllingslöv har ju en list infräst medans Kvik bara har fräst ur luckan, kan det bli slitage tro där?

Nu har jag aldrig köpt ett kök från Kvik själv, men jag har ett par tre bekanta som gjort, ingen var speciellt nöjd i slutänden...

Inte överdrivet bra hjälp med att rita upp det, har för mig att leveransen blev försenad för alla, och det fattades saker när det väl kom... Dåliga monteringsanvisningar, saker som var med som inte skulle användas, saker som skulle användas som varken syntes på anvisningarna eller var med i leveransen...

Vi valde mellan Ballinglöv och Kvänum för ca 20 år sedan. Blev Kvänum som fortfarande känns som nytt. Satsa på kvalitet och funktion om ni avser att använda köket under en längre tid.

Kvänum är vad jag förstår i en helt annan prisklass, är det inte? När ett KVIK-kök kostar 40 000 kostar ett Kvänum 400 000, är det inte så?

Jag tog Kvik i slutändan och är förhållandevis nöjd med köket, men deras montörer (externa) var inga stjärnor och vi fick bråka en hel del och fick ner priset till halva i slutändan (för monteringen).

Det var många turer med egentligen allt från beställning till leverans. Nästa kök för jag annorlunda.

Återkommer från datorn med mer.

• Gilla
Svnssn
  • Laddar…
Va förbi Kvik och Ballingslöv och det va stor skillnad i känslan till Ballingslövs fördel. Ska nog be om offert från dom.

• Gilla
andmat76
  • Laddar…
BirgitS
Stefan N Stefan N skrev:
Balllingslöv har ju en list infräst medans Kvik bara har fräst ur luckan, kan det bli slitage tro där?
Det är väl lättare att hålla en list ren.

Har köpt kök från Marbodal och Kvik, Kan inte säga att det var någon större skillnad på kvalitet, men Marbodal har ett större utbud av varianter. men grym prisskillnad till Kviks fördel.

Va stor skillnad i känslan när man drog i lådor så bara där va det värt att betala extra för.

• Gilla
Rosetti
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte överdrivet bra hjälp med att rita upp det, har för mig att leveransen blev försenad för alla, och det fattades saker när det väl kom... Dåliga monteringsanvisningar, saker som var med som inte skulle användas, saker som skulle användas som varken syntes på anvisningarna eller var med i leveransen...
Allt detta hände oss också, jag kommer inte vända mig till kvik fler gånger i alla fall

Vi valde ett Kvik, mest för deras XL-stomme vilket gjorde att vi fick upp höjden på diskbänken då vi båda två är rätt långa och en vanlig 90 cm bänk känns för låg.

Bemötandet i butiken var bra och hjälpen med att rita upp det och "tips och trix" under ritandet var inga konstigheter, bra rabatt fick vi också pga en kampanj på vitvaror och diskbänk.

Men sen började problemen...hälften av vitvarorna var försenade och detta fick vi veta 10 min innan leverans, vissa saker var fellevererade och en hel del saknades helt och hållet. Snickaren som ska montera det, som har stor erfarenhet från att montera kök, har konstaterat att Kvik är det som är svårast att montera av alla och det har krävts många rundor med butiken för att få ihop det hela.

Så vi tänker inte välja Kvik nästa gång vi tittar på kök....

• Gilla
Rosetti
  • Laddar…
Skrev på beställning av ett Ballingslöv Line svart ek med alulist.
Svart ek Ballingslöv Line kök med överskåp och underbänksskåp med alulist, bänkskiva och en röd köksmaskin.
Skapa konto
Modernt kök med Ballingslöv Line svart ek skåp och lådor med alulister, vita kakelväggar och inbyggd spis.
Skapa konto

Svart ek-skiva från Ballingslöv Line med kantlist i aluminium mot grå bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.