16 991 läst ·
16 svar
17k läst
16 svar
Balktrappa, behålla rostutseendet men försegla. Vad använda? Någon lack? Linolja?
Hej,
Har installerat en balktrappa som det ska skruva trästeg i. Vi vill behålla det rostiga utseendet, men det fläckar ju när man tar på det så vi vill försegla rosten på något vis.
Vad rekommenderar ni att man gör? Finns det någon lämplig klarlack att använda sig utav? Har läst att linolja ska vara bra och ge en gummiliknande yta. Någon som provat? Fläckar det fortfarande?
Vidare undrar jag om rosten på något sätt kan fläcka trästegen? På balken finns fästplattor för stegen som också är rostiga. Om jag skruvar i stegen, kan det bli fläckar som sprider sig i träet då?
Tack för hjälpen!
Har installerat en balktrappa som det ska skruva trästeg i. Vi vill behålla det rostiga utseendet, men det fläckar ju när man tar på det så vi vill försegla rosten på något vis.
Vad rekommenderar ni att man gör? Finns det någon lämplig klarlack att använda sig utav? Har läst att linolja ska vara bra och ge en gummiliknande yta. Någon som provat? Fläckar det fortfarande?
Vidare undrar jag om rosten på något sätt kan fläcka trästegen? På balken finns fästplattor för stegen som också är rostiga. Om jag skruvar i stegen, kan det bli fläckar som sprider sig i träet då?
Tack för hjälpen!
Produkter som diskuteras: "Linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klarlack på sprayburk från Biltema använde jag till mina rostiga kökshandtag.....
Jag vet en verkstad som gjorde just nåt sånt för många år sedan i Annelöv, vill minnas det var ganska omständigt. Har för mig att de sandblästrade och lät det få ytrost innan behandlingen. Har du nu satt den på plats, vad gör man då?
Föreslår att du frågar http://www.hammerite.se/produkter/ . Det är en bra färg som håller vad den lovar, jag brukar använda den. Vet inte om den finns transparent, om inte finns den kanske i rostfärg.
Föreslår att du frågar http://www.hammerite.se/produkter/ . Det är en bra färg som håller vad den lovar, jag brukar använda den. Vet inte om den finns transparent, om inte finns den kanske i rostfärg.
Tack för svaren!
För att förtydliga. Balktrappan är redan på plats och är redan rostig och fin!
Erik Projektet: Hur längesedan var det du gjorde detta? Är du nöjd eller fläckar eller släpper det på något vis?
Ska läsa på om hammerite.
Alla tips välkomnas!
För att förtydliga. Balktrappan är redan på plats och är redan rostig och fin!
Erik Projektet: Hur längesedan var det du gjorde detta? Är du nöjd eller fläckar eller släpper det på något vis?
Ska läsa på om hammerite.
Alla tips välkomnas!
Det funkar kanon....
Så här ser mina ut.....gjorda för ca 1,5 år sedan....

Så här ser mina ut.....gjorda för ca 1,5 år sedan....

Är vi inomhus så är det ju enklare utomhs så är ju miljön tuffare. svårt att att säga hur klarlacken klarar att skydda mot att det ska fortsätta rosta och hur det då blir att se ut...
Enk du glömde inte nåt handtag utomhus som vi kan titta på?
/ATW
Enk du glömde inte nåt handtag utomhus som vi kan titta på?
/ATW
Tyvärr inte...
Epoxi kanske också skulle kunna funka.....
Epoxi kanske också skulle kunna funka.....
Jag kan säga er det att jag hade en dunk lack från 50-talet, en sån där som får en att minnas träslöjden i skolan för 50 år sen, den hade blivit en aning tjockflytande, tänkte tunna ut den med nåt. Jag innhandlade olika sorters förtunning av kända märken, inte ett enda förmådde göra jobbet, det var t o m så att ett reagerade med lacken så att den blev en geleklump istället. Rådlös fick jag tag på en Biltema thinner, den funkade och trädgårdsmöblerna blev vackert mahognyfärgade. Så vad Biltema kör med undrar man men vill inte veta, det verkar vara starka grejer. Av den anledningen tror jag det mycket väl kan gå med deras klarlack inomhus, på bilen är den inte bättre än andra märken. Jag har lackat dörrhandtagen med sånt där modernt skräp och det löses upp av handkräm. Får väl klina på lite 50-talslack på de också, kanske.
Prova på en lös rostig bit med lite olika metoder.....
Förmodligen en rätt stadigt luktande polyuretanfernissa. Liknande produkter säljs även på sprejburk, men tyvärr kan jag inte minnas något specifikt fabrikat.danielte skrev: