Urtaget i slutblecket är för stort eller slutblecket felplacerat, har det alltid varit lika?
Det är möjligt att byta till ett annat slutbleck som med rätt placing löser problemet.

1 123abc skrev:
Urtaget i slutblecket är för stort eller slutblecket felplacerat, har det alltid varit lika?
Det är möjligt att byta till ett annat slutbleck som med rätt placing löser problemet.
Det är hyreslägenhet och varit så när jag flyttade in. Placeringen tror jag inte går att ändra. Men varför man nöjt sig med ett slutbleck som inte passar dörren känns ju knäppt. Det påverkar ju funktionen i dörren som inte tätar ordentligt, och dörren är kärvig att öppna och stänga. Blir ju ett fel i lägenhet som värden då bör vara skyldig att åtgärda.

Ser att det sitter med skruv. Antar att det rent praktiskt är ganska enkelt att byta slutbleck, om man gör det själv. Största utmaningen kanske är att hitta ett som är kompatibelt?

Vad söker man på för den här typen av slutbleck? Jag hittar mest för vanliga dörrlås, men inte sånt som sitter nedtill i tröskel, och upptill ovan dörr.

Farstatjej90
Jag tycker du ska felanmäla det till hyresvärden och låta dom sköta det.
Lösningen är säkert den som 123abc skriver, det brukar det vara.
Om du vill inte vill ha en lösning utan en "lösning" så kan jag bidra med att man kanske bara kan ta en hammare och slå på insidan så blecket buktar lite inåt för att täppa till mellanrummet. ....

Ja, det får nog bli felanmälan på detta. Men om någon har tips på vart man hittar dessa typer av slutbleck så vore det intressant att veta.

Bästa svaret

Låssmeder har lämpliga slutbleck.
Det ser ut som om det du har är nernött det ska avsmalna lika på båda sidor men det ser rakt ut på den sidan som är mot insidan men tycker det ser ut som det skulle glappa oavsett.
Ring hyresvärden och påvisa problemet så får han ombesörja att det blir åtgärdat.

Slutblecket du har ser ut som Slutbleck 4698.

Redigerat:
  • Gilla
Henrik Eriksson4305 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.