Hej.

Jag håller på att försöka underhålla vårt hus, byggt 1950.

(Jag har frågat spridda skurar av frågor genom åren, nu senast hur jag ska göra med ställning vid balkongen: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-goer-jag-med-staellning-vid-balkong.519317/#post-5763095 ).

Vi har en balkong, som är gjuten i betong. *Jag är osäker på hur jag ska gå tillväga.* På några ställen vid kanterna så har betongen undertill släppt och armeringsjärnet tittar fram, rostigt. Den korrigerade sinus-plåten runt om är i behov av ommålning, liksom övrigt smide.

Bör jag
1) Bila bort betong tills man ser armeringsjärn och slipa dessa, och gjuta på ny betong
2) Bila bort allt och gjuta en helt ny balkong, förslagsvis med lättare material än betong rakt igenom.
3) Låta bygga en ny betong med träram eller liknande?

Eller något annat?

Jag känner att jag nog inte kommer kunna eller mäkta med att göra detta själv, försöker nog snarare att ta mig an fönstren på huset när målning av fasad är klar.

Är det någon som har tips på firmor som kan tänkas göra detta? (de jag hittat genom enkel googling verkar mest vara inriktade på bostadsrättsföreningar och inte privatpersoner).
 
  • Gammal balkong med synligt rostigt armeringsjärn och skadad sinusplåt på ett hus byggt 1950.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad balkongkant med synligt rostigt armeringsjärn och flagnande målfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad balkongundersida med synligt rostigt armeringsjärn och skalad betong nära gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal balkong med korrigerad sinus-plåt och synlig rostig armeringsjärn samt en sopkvast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Plattan har ju bara spruckit lite, högtryckstvätta, stålborsta lite, rostskyddsfärg på armering.
Eventuellt byta plattor på balkongen, och renovera metallräcket.
Men att bila bort känns helt onödigt.
Kanske att klä med trä kan ge en ny look, men mer underhåll sen.
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Plattan har ju bara spruckit lite, högtryckstvätta, stålborsta lite, rostskyddsfärg på armering.
Eventuellt byta plattor på balkongen, och renovera metallräcket.
Men att bila bort känns helt onödigt.
Kanske att klä med trä kan ge en ny look, men mer underhåll sen.
Tack för svar. Jag gillar nuvarande utseende (minus flagor och sprickor och rost..) . Balkongen hade gärna fått vara runt trettio cm djupare så den blev mer användbar, men inte så sugen på att göra det om det ändå inte behöver göras om.

Jag är dock fortsatt lite orolig för hur jag kan veta om kvaliteten på betongen är okej. Jag vill ju inte att balkongen ska rasa plötsligt…
 
N
Ser inte ut som det är något fel på betongen i helhet.
Jag hade inte oroat mig för att den ska rasa.
Såvida du inte upptäckt mer saker som inte bilderna förtäljer.
 
Spontant utifrån bilder känns ju inget jättefarligt, men känner du dig orolig att balkongen kommer att rasa ned en dag så skulle jag rekommendera att anlita en konstruktör som kommer att ge dig ett besked där du kommer att veta svart på vitt. Antigen är det inget allvarligt och endast lite underhåll som behövs eller så riskerar balkongen att rasa ned inom några år om ingen åtgärd genomförs snarast.
 
Jättesnygg 50-tals påhängd balkong. Klassiskt sinusplåt och krumelurer på krönet.
Jag är som många andra här inte orolig för plattan som sticker utanför huset men... Hur sitter den fast i ert trähus? Vid ena bilden är det ett hål rakt in i väggen och murknar träväggen, ja då kan det bli full fart neråt.
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
R
Det är med allra största säkerhet ett betongbjälklag som balkongen är ingjuten i..
 
Ja. Huset är från början ett putsat hus, med lättbetong (fast översta våningen är delvis trä). Det tilläggsisolerades på 80-talet, då kläddes det in med träpanel. Balkongen är gjuten i betongbjälklaget.
 
Vid temperaturskiftningar så knakar det i golvet/huset vid balkongen. Antingen är det parkettgolvet som vill röra sig, men som inte kan det för att jag byggt en innervägg som står dikt an på parketten, eller så är det rör, eller så skulle det kunna vara metall-delarna som är ingjutna för balkongen, som spänner och ger ifrån sig ljud.

Det har varit så i många år, men det spär på oron för balkongen.
 
Så här såg den ut 1965 :)
 
  • Rosa hus från 1965 omgivet av höstlöv och träd längs en grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vintage foto av ett hus från 1965 med en gammal bil parkerad, omgivet av lövträd och en gräsmatta täckt av löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.