Vi bygger just ett nytt hus, jag vill bygga in högtalare i taket i kök, matdel och vardagsrum, totalt 4st par högtalare, bakgrundsmusik. Hade jag haft råd hade jag kört 3st sonos, men det behöver egentligen inte vara olika ljud då dessa rum står i öppen förbindelse. Så jag klarar mig med 1st sonos spelare.

Dock är sonos med inbyggd förstärkaren andelens för klen för att driva 4st par högtalare. Jag behöver dessutom kunna ställa volymen för varje par.
http://www.sonos.com/shop/products/connectamp

Då har jag fyra val som jag förstår det:1. sonos+ förstärkare + speaker selector med volymkontroll
http://www.outdoorspeakerdepot.com/high-power-stereo-amplifier.htmlhttp://www.outdoorspeakerdepot.com/vsduso4pasps.html
3200kr+2800kr+1200kr=7200kr

2. sonos med inbyggd förstärkare + slutsteg, 8st kanaler med volykkontroll.
http://www.eluxson.se/flerkanals/802-sta-850d.html
4500k5+4000kr=8500kr

3. sonos+ försärkare med 4zoner ut.
http://www.outdoorspeakerdepot.com/rxduso4pasps.html
3200kr+1200kr=4600kr

4. sonos+ 4st små förstärkare, en för varje par
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=8192&art=8156446&ref_lp=prisjakt
3200kr+3600kr=6800kr

Vissa av dessa alternativ är säkert helt åt helvete dåliga, men vilket är det bästa?

Om du är ok med att justera volymen manuellt vid förstärkaren så kör med alternativ 3 som är billigast, såvida den har nog med effekt för era behov.

Du kan eventuellt köra 2 st connect:amp och sätta två högtalarpar på varje, lite beroende på vad högtalarna kräver. Visserligen blir det dyrare, 4500 + 4500 men å andra sidan så kan du reglera ljudet i två olika zoner genom sonossystemet och behöver inte vara och pilla på de manuella reglagen om du inte vill.

4-zonsförstärkaren - kostar den verkligen 1200 med frakt och tull?

Vill du ha volymreglage i varje rum så kan du använda en Zachry INW-PSV som du bygger in i väggen. Den passar dock inte i en apparatdosa. Om du vill ha något som passar i en apparatdosa så kan du köpa ett blindlock som passar ditt system, borra håli det och montera en potentiometer som volymkontroll.

Jag sitter själv med samma funderingar som du, och försöker hitta någon lösning som kostar mindre pengar än sonos. Jag funderar på någonting i stil med raspberry pi med raspyfi + DAC + Dayton Audio MA1240a + 4 st potentiometrar med blindlock.
Landar på omkring 500 + 800 + 4000 + 1200 = 6500 (Högtalare tillkommer)

Redigerat:
Ett squeezeboxsystem kan inte vara en lösning då? Om du vill komma billigare undan :). Eller är det helt nerlagt av Logitech kanske?

Redigerat:
pelpet skrev:
Du kan eventuellt köra 2 st connect:amp och sätta två högtalarpar på varje, lite beroende på vad högtalarna kräver. Visserligen blir det dyrare, 4500 + 4500 men å andra sidan så kan du reglera ljudet i två olika zoner genom sonossystemet och behöver inte vara och pilla på de manuella reglagen om du inte vill.

4-zonsförstärkaren - kostar den verkligen 1200 med frakt och tull?

Vill du ha volymreglage i varje rum så kan du använda en Zachry INW-PSV som du bygger in i väggen. Den passar dock inte i en apparatdosa. Om du vill ha något som passar i en apparatdosa så kan du köpa ett blindlock som passar ditt system, borra håli det och montera en potentiometer som volymkontroll.

Jag sitter själv med samma funderingar som du, och försöker hitta någon lösning som kostar mindre pengar än sonos. Jag funderar på någonting i stil med raspberry pi med raspyfi + DAC + Dayton Audio MA1240a + 4 st potentiometrar med blindlock.
Landar på omkring 500 + 800 + 4000 + 1200 = 6500 (Högtalare tillkommer)

Gissar att när jag väl har ställt in volymen för de högtalarna jag har så kommer jag inte behöva ändra så mycket i volymförhållandet mellan de olika paren, mastervolymen styr jag ju med sonos.

Av samma anledning finner jag inte heller något behov att ha potentiometrarna.

Nä, tull tillkommer, men fortfarande en bra lösning. Högtalarna ska ändå beställas så frakten blir minimal.

Källan ska vara sonos i mitt fall, frågan är bara hur jag ska hantera alla högtalare.

Elina Blom Westergren skrev:
Ett squeezeboxsystem kan inte vara en lösning då? Om du vill komma billigare undan :). Eller är det helt nerlagt av Logitech kanske?
Squeezebox är i allt väsentligt nerlagt, man kan köpa UE Radio och med Logitechs goda minne byta mjukvara till SB Radio, men det är ju ändå inte någon ideal produkt för denna applikation.
Det finns däremot en uppsjö projekt drivna av entusiaster som bygger på Squeezebox-plattformen och som skulle kunna fungera väl i ett sånt här system för den som är beredd på lite pyssel-

toube83 skrev:
Källan ska vara sonos i mitt fall, frågan är bara hur jag ska hantera alla högtalare.
Du har säkert läst in dig ordentligt. Men jag har precis satt upp ett multirumssystem hos föräldrarna. Då Sonos har kommit ner i pris sedan vi valde system till vårt hus (det blev AirPlay medelst Air Port Express + liten klass D förstärkare till varje zon) så slog vi till på ett sådant. Sonos är fortfarande bra, men utvecklingen har gått framåt och vare sig iTunes Radio eller Spotify Radio fungerar från scratch på Sonos. I forumet rapporteras det också om att Spotify "What's new" laggar efter. Eftersom du är inne på att använda en Connect eller Connect: Amp kan man ju så klart komma runt detta genom att koppla in en AirPort Express i dessa och till skillnad från ett renodlat AirPlay system så kan man ju då spela samma källa i flera zoner (inte applicerbart i ditt fall).

För den som gillar konceptet med Spotify Connect så har ju Sonos valt att stå utanför och det blev spiken i kistan för vårt projekt, vilket är väldigt synd eftersom jag verkligen gillar den nya Play: 1 som är både snygg, välljudande och smidig.

Som sagt, allt det här kände du säkert till, men eftersom det inte har framkommit i tråden så skriver jag det för andras gagn.

Du tror inte att förstärkaren blir i princip lika billig från en svensk ÅF? Verkar ligga på 2495:- vilket motsvarar $280 när man drar bort momsen.

toube83 skrev:
Gissar att när jag väl har ställt in volymen för de högtalarna jag har så kommer jag inte behöva ändra så mycket i volymförhållandet mellan de olika paren, mastervolymen styr jag ju med sonos.

Av samma anledning finner jag inte heller något behov att ha potentiometrarna.
Det där har jag funderat på en del också. Hur mycket behöver man kontrollera volymen egentligen? Jag har inte kommit fram till något svar ännu.

Jag har funderat på en massa idéer hur man ska få ihop ett multiroom-system till vettig peng. Squeezeplug ska jag kolla på. Har även funderat på att dra ett rejält, gammaldags nät av dubbel koaxialkabel i hela huset. Har man ett sånt så kan man köra någnivåljud utan störningar (då koaxen jag tänkte använda är skärmad) och använda aktiva högtalare - eller köra koaxen som högtalarkabel. Har även funderat på någon lösning med FM-sändare. Men jag har inte räknat särskilt noga ännu.

Jag har kollat lite lätt på sonos på sonos och tyckte att en connect:amp + dali zensor 1 lät väldigt bra men att en vanlig play:5 lät lite burkigt. Vilket var förvånande, så jag ska nog lyssna om.

Jag är osäker på om sonos passar mig, vi kör mycket musik via datorn här. Och det är ett dyrt sätt att driva inbyggnadshögtalare.

Nu har jag varit och kollat på BRL och de kunde det här med multiroom. Och det behöver inte bli så dyrt. Deras förslag för en grundläggande lösning var att helt enkelt parallellkoppla högtalarna och sedan bygga in impedanskorrigerande volymkontroller i varje rum. Högtalarna kan man antingen driva via en dedikerad förstärkare eller via zon2 i en multizon-reciever.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.