Byggahus.se
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Men Bo, har ni haft Telias Öppen Fiber det senaste decenniet? Det är det Skanova-arrangemanget jag misstänker kan ställa till det för oss och ge en inlåsningseffekt till ett begränsat antal leverantörer, vilka jag tror att man kan se samtliga (?) på www.bredbandsval.se. Men den begränsningen kanske är borta nu?
Hemma i Järfälla har vi haft fiber i snart 10 år, till att börja med 100/100 tills bindningstiden för gratisabonnemanget tog slut och jag anslöt till Bahnhof 2016.
Hemma är det Svensk Infrastruktur som grävde fiber och nätägaren heter numera OpenInfra.

Ute på landet (Roslagen i närheten av Furusund) fick vi fibern nergrävd av IP-Only hösten 2021 och uppstartad 1/1 2022.

Innan dess var det ADSL hemma och på landet mobilt bredband via olika operatörer tills jag slutligen körde med Telia 4G. Det funkade OK för att vara mobilt utom när det var mycket folk ute på ön när farten gick ner nåt väldigt...
Den sista routern där var TPLink MR600, som var riktigt bra för 4G.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Hur låser du? Byter du bolag?
Bla Telenor och Ownit kör obundna avtal när man förhandlar om priset för nykund.
Bolagen jag använder har bundna avtal.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som att publik IP inte är standard?
Kanske som att dom inte säljer sina kunder?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Du har gjort två inlägg i tråden.
Det första var ett kort inlägg som bara avhandlade min påstådda sinnesstämning och behov av tarmtömning. Jag skulle gärna vilja att du utvecklar hur det relaterar till Bahnhofs prisstrategi och kunderbjudanden för jag förstår faktiskt inte det, och då anser jag mig ändå åtminstonde vara normalbegåvad.

I ditt andra inlägg påstår du nu att jag som TS inte för diskussionen framåt - det är milt uttryckt ganska absurt :crysmile:. Till att börja har du mitt inlägg som startade tråden och i åtminstonde inlägg # 7, 15,16, 19, 33, 58, 76, 109, 188 ser du raka motsatsen.

Så om du inte uppfattade mitt råd tidigare tar jag tillfället i akt och upprepar det ännu en gång: Har du inget att tillföra i sak så scrolla vidare och låt bli att posta ovidkommande inlägg. Har du något att tillföra är du mer än välkommen att diskutera i tråden.

Ett tips i all välmening är att du läser forumets regler och då särskilt 5.4 och 5.5. Har du frågor på dessa så vänder du dig till forumets ägare.
Kanske att du inte uppskattar en leverantör som inte säljer sina kunder till den som betalar?
För mig är detta mycket värt. Uppenbarligen så är det inte värt något i din värld.
 
E Eloffen skrev:
Kanske att du inte uppskattar en leverantör som inte säljer sina kunder till den som betalar?
För mig är detta mycket värt. Uppenbarligen så är det inte värt något i din värld.
Vad menar du?
Säljer de sina betalande kunder? Till vem då - och varför?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vad menar du?
Säljer de sina betalande kunder? Till vem då - och varför?
Det är mycket enkelt att ta reda på, alla leverantörer förutom en gör detta. Syftet är stålars.
 
OK, om du nu har tagit reda på det så berätta vad det handlar om.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Kanske att du inte uppskattar en leverantör som inte säljer sina kunder till den som betalar?
För mig är detta mycket värt. Uppenbarligen så är det inte värt något i din värld.
Förklara, vem säljer och vad säljer man till vem? Och det är en tråd om bredbandsabonnemang och tjänsteleverantörer/operatörer. Jag förstår inte vad du avser.
Sedan så säljs och köps bolag i branschen men det görs inom alla områden.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Det är mycket enkelt att ta reda på, alla leverantörer förutom en gör detta. Syftet är stålars.
Det där har du missförstått, så är det inte alls.
 
E Eloffen skrev:
Det är mycket enkelt att ta reda på, alla leverantörer förutom en gör detta. Syftet är stålars.
jasså, vilken leverantör säljer sina kunder? Och då antar jag att du menar information om kunden och inte kunden i sig?

jag antar att du snubblat på något i ett avtal du valt att tolka som du vill själv?
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
jasså, vilken leverantör säljer sina kunder? Och då antar jag att du menar information om kunden och inte kunden i sig?

jag antar att du snubblat på något i ett avtal du valt att tolka som du vill själv?
inte helt ovanligt att företag säljer kontakt info
 
Kanske inte ovanligt, men de kan inte föra dina personuppgifter vidare till andra hur som helst och att @Eloffen påstående om att alla utom Bahnhof säljer sina kunder tror jag inte ett dyft på.

Men, återigen, detta är helt OT.
 
Jag har bahnhof villafiber, tycker inte jag betalar särskilt mycket. Binder om på 24 mån vartannat år. Ska sänka till 1000/1000 igen när det är dags nästa gång.
 
  • Internetabonnemangsfaktura med 10000 Mbit/s hastighet, månadskostnad 349 kr, Bahnhof-logotyp överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte omöjligt att få till ett bra pris i "öppna nät" som Zitius heller
 
  • Bredbandsabonnemang, 100/10 Mbit/s, 119 SEK/mån, ingen bindningstid, 1 månads uppsägningstid, aktiverat 2022-02-03.
A AndersS skrev:
Och det är en tråd om bredbandsabonnemang och tjänsteleverantörer/operatörer.
Fast det stämmer inte! Det är en tråd specifikt om Bahnhof som tjänsteleverantör. Allt annat är OT....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.