Byggahus.se
M mrmlz skrev:
Wat?

.... Det kan man väl? Eller vafan säger du egentligen?
Inte om den ska vara auktorativ, då måste man ha ett skarpt statiskt IP, i alla fall var det så förr.

Det var nog över 10 år sen jag admade DNS yrkesmässigt dock, men jag har svårt att tro att just det är ändrat.

Att ha en lokal DNS som bara cachar är ju förstås okej, den är ju inte åtkomlig utifrån, men du kan inte peka din egen domän mot den heller utan måste då använda någon annans.
 
M MrBoes skrev:
Och nu fick jag mail om att de ska höja, igen. Tredje eller fjärde gången gillt nu på kort tid, och skyller detta på deras samarbetspartner.

Förväntar mig att de i vanlig ordning sänker igen efter 2-3 månader som man själv får upptäcka 🙄.
Kolla vad konkurrenterna tar, hittar du en billigare så ring och säg det till bahnhof och dom kommer att sänka, det verkar vara deras policy.

Jag fick ju precis som det står tidigare i tråden dubbla hastigheten för lägre pris efter att jag påpekat att bredband2 var billigare än vad jag betalade hos bahnhof.
 
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Inte om den ska vara auktorativ, då måste man ha ett skarpt statiskt IP, i alla fall var det så förr.

Det var nog över 10 år sen jag admade DNS yrkesmässigt dock, men jag har svårt att tro att just det är ändrat.

Att ha en lokal DNS som bara cachar är ju förstås okej, den är ju inte åtkomlig utifrån, men du kan inte peka din egen domän mot den heller utan måste då använda någon annans.
Jag är på hal is men det är ju inga problem att göra din lokala resolvande dns tillgänglig utifrån bara öppna port 53 :)

Ännu halare is men jag tror nog det går men det bygger väl på att e.g. Loopia låter dig peka vidare dina NS-records? Det är ju en hyffsat dum ide att köra på ett dynamiskt ip förvisso..

Update: var tvungen att googla men Ghandi låter en sätta ett gluerecord, har man sen ett lokalt script som pollar om man ändrar ip så kan man uppdatera Ghandis record med sitt nya ip. Visst du är ju körd i cachen ttl-mässigt men det kommer du ju inte undan tyvärr.
 
Redigerat:
M mrmlz skrev:
Update: var tvungen att googla men Ghandi låter en sätta ett gluerecord, har man sen ett lokalt script som pollar om man ändrar ip så kan man uppdatera Ghandis record med sitt nya ip. Visst du är ju körd i cachen ttl-mässigt men det kommer du ju inte undan tyvärr.
Det andra problemet är väl att de flesta toppdomäner kräver minst 2 namnservrar också... Och om man skaffar en tjänst med backup-DNS, varför inte skaffa en riktig? Jag körde egen namnserver tidigare (ADSL-dagar), men kom fram till att det var en dålig idé.
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
Jag bytte ju som bekant till Telenor och i går hade jag anledning att testa kundtjänsten som får toppbetyg!

För några år sedan gick fiberconverterns Ethernetport ner till 100Mbps av okänd anledning. Bahnhof vägrade göra något med motiveringen att jag ändå bara hade 100Mbps tjänst…

Ringde så Telenor igår på peak-tid men ändå bara 11 minuters väntetid. 10 minuters felsökning senare ligger det ett ärende hos fiberoperatören att byta ut fiberconvertern. Professionellt rakt igenom. Kan inte ge dem mindre än 10/10 👍
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Kolla vad konkurrenterna tar, hittar du en billigare så ring och säg det till bahnhof och dom kommer att sänka, det verkar vara deras policy.

Jag fick ju precis som det står tidigare i tråden dubbla hastigheten för lägre pris efter att jag påpekat att bredband2 var billigare än vad jag betalade hos bahnhof.
GlennB GlennB skrev:
Kolla vad konkurrenterna tar, hittar du en billigare så ring och säg det till bahnhof och dom kommer att sänka, det verkar vara deras policy.

Jag fick ju precis som det står tidigare i tråden dubbla hastigheten för lägre pris efter att jag påpekat att bredband2 var billigare än vad jag betalade hos bahnhof.
Flertalet ligger lägre, mellan 329-359 för samma hastighet som BH tar 409 för. Kanske inte mycket man spar men har som sagt tröttnat på deras småök hela tiden.

Ringde iaf BH och de vägrar sänka trots att konkurrenterna är billigare. Sa upp abonnemanget där och då, de kontrade inte med något erbjudande i över huvud taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.