Hade en otroligt envis säljare i morse som aggressivt ville få mig att förstå nödvändigheten av en laddbox till min fastighet. Det slutade med att jag la på luren - något som jag tycker väldigt illa om.

Min telefon är nixad (försäljaren visste inte vad det är) och jag har ingen elbil.

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vykort nämndes tidigare och jag är fascinerand över hur många min sambo får där de vill sälja huset som jag lustigt nog äger helt själv och inte hon... :thinking:

• Gilla
  • Haha
prebbs_se och 1 till
  • Laddar…
Mäklaren som var inblandad när vi köpte huset för tre år sen hörde av sig för några månader sen och frågade om vi var nöjda med huset och hans mäklande och så erbjöd han en kostnadsfri värdering.

Han var välkommen på besök då vi var på gång att förhandla om lånet. Värderingen gick i positiv riktning, plus 35% ungefär, så nu vet vi att det finns utrymme att låna till t.ex en badrumsrenovering om vi vill det.

På köpet fick vi lite skvaller om hur marknaden ser ut just nu och om vilka hus i närheten som strax blir till salu. Sånt som är kul att veta. Så det var bara lite marknadsföring och inget scamförsök. Han frågade inte ens om vi skulle sälja.

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Tog tre veckor efter jag köpte nuvarande huset (Köpt 2020) innan mäklarna började ringa. När huspriserna slog i taket under Covid så var det ca en mäklare varannan vecka som ringde och vilja sälja.

Nu lär det inte ringas på några månader hoppas jag:crysmile:

hsd
Från freqa:s länk
2013 kan man ”nixa” även sin mobiltelefon, en förändring som kritiserades eftersom branschen samtidigt släppte sitt förbud mot att ringa mobiltelefoner.
Varför i helvete ringer en jäkla massa på mobilen om det finns ett förbud

PNO PNO skrev:
Kanske funkar i stan där folk verkar se hus som något slags investering men här är ett hus något man bor i.
Värdeökning sker väl även på landet. Din kåk lär inte vara värd idag var den var för 10 år sen? Sen är det ju både dyrare och svårare att hitta objekt i stan = större rörlighet. Folk köper oftast det man behöver, inte mer. När familjen växer, eller krymper (skilsmässa, utflyttade barn) avyttrar man och köper nytt som passar den nya situationen bättre. Om bostaden ökat i värde under tiden är väl knappast något att klaga på, det tror jag inte heller en bonnläpp skulle göra?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
hsd hsd skrev:

Min inställning är att inget erbjudande finns över telefon som jag inte själv kan greja på nätet. Så jag är aldrig intresserad av något. De har slutat ringa. De som ringer säger jag bara rakt upp och ner ”tack för samtalet, men jag är inte intresserad” och lägger på. Det sparar även på säljarens tid.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Har redan provat nix. Det hjälper inte idag. Endera skiter säljarna i nix eller så hittar dom på någon ursäkt för att just deras samtal inte faller under nix regler.

Men nu var det inte telefonförsäljning i allmänhet som jag var intresserad av utan mer att förstå varför någon skulle vilja värdera ett hus "gratis".
Du råkar inte vara företagare genom att äga typ en skogsfastighet eller dylikt, då går det inte att nixa telefonnumret har jag blivit tillsagd.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
hsd
Det vore en sak om en vanligt funtad normal människa ronger och har ett erbjudande samt slutar när man säger nej tack
Men de där jäkla uppringningsdatorerna som inte svarar när man svarar och de förb..... försäljarna som inte tar ett nej
Förbjud callcenterverksamhet

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det vore en sak om en vanligt funtad normal människa ronger och har ett erbjudande samt slutar när man säger nej tack
Men de där jäkla uppringningsdatorerna som inte svarar när man svarar och de förb..... försäljarna som inte tar ett nej
Förbjud callcenterverksamhet
Lägg på, och lägg till numret i blacklist-en på telefonen. Problemet löst.

• Gilla
kia9 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Lägg på, och lägg till numret i blacklist-en på telefonen. Problemet löst.
Problemet kvarstår eftersom de byter nummer titt som tätt
Det är synnerligen irriterande tidstjyvar

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
NIX "gäller" inte riktigt på samma sätt efter detta
Jodå, NIX gäller fortfarande. Jag var tidigare ordförande i föreningen som administrerar NIX-systemet. Men det finns tre undantag när företag får ringa dig, även om du nixat ditt nummer:
1) Om du och det uppringande företaget har en relation sedan tidigsre
2) Om du på annat sätt godkänt att bli kontaktad av företaget
3) Om du har ett företagsnummer. Dessa kan inte nixas.

Om företag ringer ändå bryter de mot god marknadsföringssed. Anmäl dem till DM-nämnden eller, vid grova övertramp, till Konsumentverket.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
NIX "gäller" inte riktigt på samma sätt efter de gav upp nåt samarbete eller vad det var.
S saltis99 skrev:
Jodå, NIX gäller fortfarande. Jag var tidigare ordförande i föreningen som administrerar NIX-systemet. Men det finns tre undantag när företag får ringa dig, även om du nixat ditt nummer:
1) Om du och det uppringande företaget har en relation sedan tidigsre
2) Om du på annat sätt godkänt att bli kontaktad av företaget
3) Om du har ett företagsnummer. Dessa kan inte nixas.

Om företag ringer ändå bryter de mot god marknadsföringssed. Anmäl dem till DM-nämnden eller, vid grova övertramp, till Konsumentverket.
Jo NIX gäller men Konsumentverket tycker det är för luddiga krav, därför försvarar sig ett antal säljare med detta.
Många säljare som ringer ursäktar sig och frågar om man vill bli borttagen från deras listor.

hsd hsd skrev:

Finns inga förbud endast starka rekommendationer. Schyssta säljare kollar NIX först men några andra inte, om man få inte har företag av något slag.

FreQa FreQa skrev:
Jo NIX gäller men Konsumentverket tycker det är för luddiga krav, därför försvarar sig ett antal säljare med detta.
Många säljare som ringer ursäktar sig och frågar om man vill bli borttagen från deras listor.
NIX är det som kallas för självreglering, d.v.s. där branschen gemensamt har bestämt vilka etiska regler som gäller. Kraven är extremt tydliga, men (som i all självreglering) fungerar enbart om branschen följer dem. KV vill gärna se mer tvingande bestämmelser, men har inte förmågan eller resurserna att hantera dessa och därför "tolererar" KV att NIX hanterar frågan.

• Gilla
Bellarini och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.