Byggahus.se
Vi har ett mellanbjälklag av Kerto-balk, 260mm tjockt. I detta ligger 145mm stenull och på det ligger spårad golvspån med golvvärmeslang. På detta ska läggas en vanlig 14mm-parkett men för att få ner stegljuden så mycket jag kan vill jag lägga en mer rejäl foam eller stegljudsdämpning mellan spånet och parketten. En jag hittade på Bauhaus är denna 5mm tjock och med 22dB dämpning av stegljud nedåt. Många andra märkens absolut dyraste varianter är bara 2mm tjocka. Spontant tänker jag på det gamla uttrycket "there is no substitute for cui" och utgår ifrån att 5mm dämpning är bättre än 2mm, men är det verkligen så? Jag hittar en hel del andra stegljudsmattor osv men de verkar som att de ska flytspacklas in och det är jag inte intresserad av utan det ska vara en matta som jag kan lägga direkt på spånet och sen lägga parketten direkt på. Så frågan är egentligen, vilka modeller är de absolut bästa på det här området? https://www.bauhaus.se/underlag-xps-maxima-5mm?gclid=CjwKCAjw8e7mBRBsEiwAPVxxiHymh42u2bBZYIsG5RqR6cffmqnb4M59kwdiLS_WOPSeUAI2bqqJxxoCyUkQAvD_BwE#go-to-description
 
Ett till tips är att skruva gips på spångolvet innan foamen. Blir både tystare och stadigare för parketten. Fungerar bra med vanliga 13 mm skivor.
 
  • Gilla
ja_visst
  • Laddar…
Den tjockare är nog bättre, det handlar ju bara om att minska stötarna.
Matta ovanpå parketten är nog effektivare dock..
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
Mm, jag vet. Jag hade den planen också tills snickaren skrek och började räkna på tidsåtgång för detta. Eftersom det ligger golvvärmerör i spånet så blev de väldigt nervösa och konstaterade att merkostnaden för att lägga gips blev lite väl. Men annars hade jag gärna gjort det.
 
Det är inga problem bara snörslå på gipset där det skall skruvas. Tar inte många timmar. Och det är det värt.
 
Skulle inte lagt 5mm stegljudsmatta på spånet/gipsen. Parketten kommer troligen bli lite sjösjuk av det pga flexen i mattan. Vanlig foam, tex Kährs Tuplex eller motsvarande bör ge tillräckligt. Oavsett vad värdena från tillverkarna säger begränsas den reella stegljudsdämpningen av den övriga konstruktionen, som här är ganska vek. Jag skulle precis som RoBo lägga mer massa undertill - alternativt lägga sylomerer eller motsvarande redan under golvspånet. Men det kanske är försent?
 
K Karl P skrev:
Skulle inte lagt 5mm stegljudsmatta på spånet/gipsen. Parketten kommer troligen bli lite sjösjuk av det pga flexen i mattan. Vanlig foam, tex Kährs Tuplex eller motsvarande bör ge tillräckligt. Oavsett vad värdena från tillverkarna säger begränsas den reella stegljudsdämpningen av den övriga konstruktionen, som här är ganska vek. Jag skulle precis som RoBo lägga mer massa undertill - alternativt lägga sylomerer eller motsvarande redan under golvspånet. Men det kanske är försent?
Måste instämma med att parketten riskerar att svikta lite med den typen av foam, har lagt liknande och det dämpade stegljud bra men man märker att materialet under golvet är lite mjukare.
 
Bör inte värmeslangen ligga så nära parketten som möjligt för att ta tillvara värmen? Det är förstås inget man gör i det här fallet men kanske vid nybyggen.

Alltså bjälklag med isolering - golvspån - stegljudsdämpning - värmeslang på något sätt - parkett.
 
  • Gilla
Karl P
  • Laddar…
Finns kork med att lägga under so. Ska vara bra . mvh a
 
S Storpontus skrev:
Vid studiobyggen o liknande limmar man tydligen ofta ihop flera skickt tex gips. Ingen riskt med golvvärmen m.a.o.

[länk]
Vid seriösa studiobyggen får studion "flyta" på ett lager sand, som en byggnad inuti byggnaden. Även väggarna kan vara sandfyllda. Vill man ha golvvärme i sådana konstruktioner måste värmeslingorna definitivt ligga närmare ytan.
 
När de skriver 22 dB dämpning så är den siffran tagen från mätning på betongbjälklag och överhuvudtaget inte relevant för lätta träbjälklag.
En tjockare matta ger ett mjukt golv att gå på, men det är inte säkert att dämpningen blir bättre för det. Om man har otur får man istället problem med parkettresonans.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Grundprincipen vid all ljudisolering är tunga material mot källan. I det här fallet alltså gipsskiva som har fördelen att inte isolera bort värmen på samma sätt som skum. Mineralull borde det vara under värmeslingorna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.