Byggahus.se

Bästa svaret

1, tveksamt att skala lampsladd med den tången. Inte direkt fel, men...
2. för kort jordtråd i kontakten. Den skall vara lite längre än övriga, så att den blir den sista som släpper om kabeln dras loss ur kontakten
3. Manteln på kabeln går inte in i sockeln, enkelisolerade trådar utanför lampsockeln.
4. Kopplingslisten i basen på lampan ligger direkt mot netallen. Det bör ligga en plastsskiva där som hindrar att eneklisolerade trådar kan komma i kontakt med metallen. På samma sätt bör plåtbotten vara isolerad mot trådarna till kopplingsplinten.
5. Strömbrytarens ioslationsklass tveksam, det fanns visserligen en plastkopp runt den. Men frågan är hur mycket krypavstånd det är mellan strömförande delar och genomföringen genom metallbasen av lampan. Inte tvärsäkert fel, men troligen.
6 Lampan fick skyddsjord inkopplad bara i själva lamphållaren. Sedan är det tveksam metallisk koppling mellan de olika delarna. Som jag ser det bör man betrakta kopplingsutrymmet i lampbasen som ojordat här. Detta hade ev. varit OK om lampsladden hade gått obruten hela vägen till den jordade lamphållaren.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Det hade ju fungerat precis lika bra med en 2-polig kabel. De anslöt ju aldrig jorden till lampans metalhölje 👎👎👎👎.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
R roli skrev:
De anslöt ju aldrig jorden till lampans metalhölje
Jo. Jorden sitter i lamphållarens mutter som i sin tur är kopplad till svanhalsen, lampskärmen och mässingsröret.

Dock håller jag med om att hade blivit minst lika bra med ett euro-sladdställ och en dubbelisolerad lampsockel. Jordning kan vara svårt om det är flera delar som sitter ihop.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo. Jorden sitter i lamphållarens mutter som i sin tur är kopplad till svanhalsen, lampskärmen och mässingsröret. Dock håller jag med om att hade blivit minst lika bra med ett euro-sladdställ och en dubbelisolerad lampsockel. Jordning kan vara svårt om det är flera delar som sitter ihop.
Jo, jag såg det men den jordningen känns ju inte speciellt säker. Frågan är ju om det ens är elektrisk kontakt mellan alla målade och lackade delar. Sedan såg ju den gamla "sockerbiten" bättre ut än den nya eftersom den hade en isolerande plastbricka under sig men den saknades på den nya.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
R roli skrev:
Frågan är ju om det ens är elektrisk kontakt mellan alla målade och lackade delar.
Nä, precis. Därför är det ofta bättre att satsa på dubbelisolering istället.
 
  • Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo. Jorden sitter i lamphållarens mutter som i sin tur är kopplad till svanhalsen, lampskärmen och mässingsröret.

Dock håller jag med om att hade blivit minst lika bra med ett euro-sladdställ och en dubbelisolerad lampsockel. Jordning kan vara svårt om det är flera delar som sitter ihop.
fast det är rätt tveksamt om man uppnår dubbelisolering med den gamla strömbrytaren. Lösningen med kopplingslisten är inte ens i närheten av dubbelisolerad. Men det borde gå att lösa. Brytaren däremot är svårt att göra något åt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Jag hade låtit brytaren sitta kvar som dekoration och dragit SKX-kabel med sladdströmbrytare hela vägen upp till lamphållaren,
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag ser att motsvarande brytare finns att köpa nya idag ex. på Amazon (påstås vara tillverkade i UK). De borde vara OK enl. modern standard.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
H hempularen skrev:
Jag ser att motsvarande brytare finns att köpa nya idag ex. på Amazon (påstås vara tillverkade i UK). De borde vara OK enl. modern standard.
Hittar inte dem, hur skiljer de sig rent tekniskt?
 
Största bristen anser jag är den enkelisolerade kopplingslisten och avmantlade ledarna inne i lampfoten i metall.

Det hade man sluppit om man skippat strömbrytaren där och dragit kabeln rakt igenom.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Det gjordes ingen kontroll av skyddsjordningen. Tex att alla utsatta delar har god jordförbindelse. Det borde ha varit med i filmen även om den är för hemmabruk.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Där skulle jag vilja säga "bingo" - det är absolut oseriöst att de inte utför någon kontroll.
 
C
De borde insett problemet redan när de formulerade den första textrutan - "Vi rekommenderar inte det här om du inte har någon erfarenhet"... Varför då göra en instruktionsvideo överhuvudtaget?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.