Tja!

Nu är jag trött på att gå upp mitt i natten för att släppa ut våra katter.
Har läst på nätet men inte hittat nått vettigt svar.
Nu måste jag ha en kattlucka!!!

Var i stan och kollade och blev tipsad om Petsafe men enligt recensioner äter den batterier och tappar kontakten med kattchippet.
Även Sureflap ska vara en av dom bästa.

Nån med bra tips?
Den bör vara välisolerad, använda chip och inte dra en massa batterier.

Tackar...

Redigerat:
Jag har en Sureflap Cat Flap Connect och den fungerar men det finns en del som kan förbättras.
Batteribyte ca 74 dagar vilket jag tycker är för ofta.

Det finns en del jag tycker saknas i produkten samt att det låter en del om luckan när den låset upp, tickar eller gnissel om den inte stänger helt när det blåser ute.

• Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Finns ju nätansluten också, om det är ett alternativ.

Katterna som jag bor hos har en Petsafe och så länge husse kommer ihåg att byta batterier tycker katterna att det fungerar bra.

Husse har tagit för vana att kolla så att batteridioden lyser grönt varje dag innan jobbet.

Det låter en del om luckan när det går katter igenom, och man får byta batterier ibland, men det är lågt pris att betala för att hålla andra katter ute. Förra luckan kunde forceras av inkräktarkatter, men denna släpper bara igenom de rätta katterna.

Kanske skulle du få fler och bättre råd om du frågade i katttråden. https://www.byggahus.se/forum/threads/alla-som-gillar-katter-raeck-upp-en-hand.271787/

• Gilla
L.I och 2 till
  • Laddar…
Har en sureflap i uterummet, funkar klockrent.
Byter batterier så sällan att jag inte minns senast, iofs minns jag knappt vad jag åt till lunch igår 😉
In till huset så skulle jag bygga en isolerad tunnnel med en lucka i var ände för att minimera drag. Bara en chiplucka då...

• Haha
AFMIH
  • Laddar…
Har en petsafe. Funkar jättebra men tycker också den låter lite för mkt. Men störst minus är att vår katt är så gammal så han är bara tatuerad och inte Chippad så då fick vi köpa ett chip att hänga i halsbandet men det var löjligt stort. Typ 6cm i diameter. Så det tyckte han inte om vilket gjort att nu är det smarta avstängt. Skulle köpt en sureflap för de chipen är mkt mindre

O olofh skrev:
Har en petsafe. Funkar jättebra men tycker också den låter lite för mkt. Men störst minus är att vår katt är så gammal så han är bara tatuerad och inte Chippad så då fick vi köpa ett chip att hänga i halsbandet men det var löjligt stort. Typ 6cm i diameter. Så det tyckte han inte om vilket gjort att nu är det smarta avstängt. Skulle köpt en sureflap för de chipen är mkt mindre
Eller bara chippa katten?

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Har en sure flap. Bytt batteri en gång på 4 år. Men nu e d dags igen.

Vi använder dock inge chipfunktionen. Bara tid eller fast läge.

V Viktorbyggahus skrev:
Har en sure flap. Bytt batteri en gång på 4 år. Men nu e d dags igen.

Vi använder dock inge chipfunktionen. Bara tid eller fast läge.
Tidsstyr du någon uppställning?
På det äldre tror jag man lämna låsningen av luckan uppställd i önskad riktning något som inte är möjligt med connect.

74 dagar är det mellan batteribyten i sureflap connect och jag har använt min i mer än 15månader så det har blivit en del batteribyten.
Jag tror det är kommunikationen mellan lucka och hub som slukar batterier.
Appen är inte speciellt bra och den senaste versionen kan jag inte ens öppna utan den fastnar på startskärmen och så har det varit sedan oktober.

Personligen finner jag Sureflap connect undermålig och rekommenderar den inte.
Visst det fungerar men imponerar inte samt är det dålig antenn för insidan vilket gör att katten klagar ibland att den inte kommer ut.
Utifrån fungerar det bra men inifrån är det inte alltid det fungerar även om min katt ofta tittar ut genom luckan så blir det bekymmer när den vill öppna med tassen men fungerar om den går med huvudet först.

1 123abc skrev:
Tidsstyr du någon uppställning?
På det äldre tror jag man lämna låsningen av luckan uppställd i önskad riktning något som inte är möjligt med connect.

74 dagar är det mellan batteribyten i sureflap connect och jag har använt min i mer än 15månader så det har blivit en del batteribyten.
Jag tror det är kommunikationen mellan lucka och hub som slukar batterier.
Appen är inte speciellt bra och den senaste versionen kan jag inte ens öppna utan den fastnar på startskärmen och så har det varit sedan oktober.

Personligen finner jag Sureflap connect undermålig och rekommenderar den inte.
Visst det fungerar men imponerar inte samt är det dålig antenn för insidan vilket gör att katten klagar ibland att den inte kommer ut.
Utifrån fungerar det bra men inifrån är det inte alltid det fungerar även om min katt ofta tittar ut genom luckan så blir det bekymmer när den vill öppna med tassen men fungerar om den går med huvudet först.
Jag har tidsstyrning på på vintern. Annars är den alltid öppen. Alternativt stänger vi i en riktning manuellt emellanåt vid behov. Typ när katterna behöver springa av sig utomhus.

V Viktorbyggahus skrev:
Jag har tidsstyrning på på vintern. Annars är den alltid öppen. Alternativt stänger vi i en riktning manuellt emellanåt vid behov. Typ när katterna behöver springa av sig utomhus.
Vilken modell har du som är möjlig att ställa upp?
Går den att ställa upp även om batterierna tar slut?

1 123abc skrev:
Vilken modell har du som är möjlig att ställa upp?
Går den att ställa upp även om batterierna tar slut?
När jag säger ställa upp menar jag förståss låsa upp i båda riktningarna bara.

Nu har jag pluggat och läst massor med bäst i test.
Den som brukar vinna är Sureflat med chip.
Nån connect har jag inte användning av.

Tänker sätta den i tvättstugedörren.

Vissa säger att den slukar batterier och vissa verkar byta nån gång per år.
Hur är det med isolering på den? Ser bara ut att vara en tunn plastlucka, kan bli kallt om det är -20 ute.

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
J jdaniels skrev:
Nu har jag pluggat och läst massor med bäst i test.
Den som brukar vinna är Sureflat med chip.
Nån connect har jag inte användning av.

Tänker sätta den i tvättstugedörren.

Vissa säger att den slukar batterier och vissa verkar byta nån gång per år.
Hur är det med isolering på den? Ser bara ut att vara en tunn plastlucka, kan bli kallt om det är -20 ute.
Ytan på luckan är så liten att det mer är tätningen runt luckan som är problemet.

Men det borde väl kunna tätas ordentligt av hemmapularen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.