Byggahus.se

Bästa elavtalet just nu att köpa/sälja?

1. T
    Medlem · 32 inlägg
    Som rubriken lyder. Har en villa. Gör av med ca 20000 kw per år.
    Kommer få upp en solcellsanläggning som ska ge ca 18000 kw per år.
    Vill ha rörligt elavtal då timpris inte kommer bli till vår fördel här.
    Bor i elområde 3.

Ni som är "insatta". Vilket elbolag är seriöst och ger bäst valuta för pengarna i slutsumma?
    Har sett det finns dom som säljer när spotpriserna är högst och betalar ut senare, frågan är ju vad det då kostar att köpa el från dom osv? Är inte ute efter att spara 100 kr i månaden utan en enkel och bra helhetslösning.

När jag kollade runt nån timme verkar ju Eon ge 10 öre per såld kw och ha bra avtal. Men jag är för "okunnig" och det finns för många olika alternativ att hjärnan kokar över.

Evig tacksam för tips vilka man ska ta en närmare titt på och gärna varför.
    Tack på förhand.

2. M
    Renoverare · Norrköping · 2 421 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Du måste göra en egen jämförelse då alla bolag ändrar priser hela tiden på både vad de säljer och köper för.
    Tar du Göteborg Energi som jag har så behöver man inte ta timpris på det man köper in då det är ett skiljt avtal mot det man säljer till dem.

Dock som priserna ser ut nu så tror jag inte det spelar så stor roll vilket bolag du väljer då du troligen vill ha timpris på det du köper in med (blir nog satans dyrt annars)

Så det du behöver kolla runt på bolagen är
    * fast kostnad för att köpa el
    * ev extra kostnad per kWh för att köpa el på timpris
    * ev fast kostnad för att sälja el
    * vad du får för din sålda el

Och sen jämföra de olika bolagen

En sabb koll på några olika bolag ger då du säljer el
    Göteborg energi köper för spot + 5öre
    Skellefteå Kraft spot +2 öre i 5år
    Eon spot -4 öre
    Vattenfall spot +-0
    mälarenergi: spot +-0
    Jämtkraft: säger inte på hemsidan
    Kraftringen: spot +- 0

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 32 inlägg
    Tack för tipsen. Tyvärr blir jag tvungen att köra rörligt. Kan inte ha timpris då familjen är stor och ingen kommer lyssna på vad jag säger utan använda maskiner när det är som dyrast. =D

Därav måste det bli ett rörligt avtal. Men jag får sätta mig och försöka räkna på vem man ska sälja till och köpa av. Eon gav 10 öre per kw i försäljning + spotpris om man även köpte in sin el från dom.

Hur sjukt det än låter saknar jag ibland när det inte fanns några val och allt var statligt för då slapp man få hjärnkramp av alla valmöjligheter. =D

Finns det någon som "mäklar" elen? Dvs tar emot den och säljer den när elen är som dyrast istället för att man får spotpris för elen?

Tack igen.

4. M
    Renoverare · Norrköping · 2 421 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Vet inte av något bolag som "mäklar" elen på det stättet.
    Dock är elmarknaden så att spot-pris är per standard det mesta man kan få för den , typ inbyggd mäklarfunktion.
    Dvs spotpriset är det pris som den som kan sälja sin el dyrast. (j* sjuk uppätting av elmarknaden enl mitt tycke)

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 32 inlägg
    Förstår. Tack för lite snabba tips. Jag får helt enkelt ta telefon och sätta mig och ringa runt och se vad jag kan få tag på för något. =) Många verkar inte ta emot kunder om man levererar mer än 10K per år heller. Klurigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.