Byggahus.se

Bästa arbetsbyxorna

1. V
    Medlem · Halland · 3 992 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Oftast handlar det inte om hur länge ett par arbetsbyxor skall hålla utan att det sitter bra, jag själv går i arbetsbyxor från 06.00-17.00 6 dagar i veckan och då gäller det att det passar perfekt på min kropp. Att hålla på o "rätta" till byxorna 100 gånger om dagen håller inte. Sen måste fickorna vara väl anpassade till själva yrket. Många byxor har så små fickor att jag inte ens får ner händerna eller att karborrebanden till telefonfickan lossar hela tiden till följd att man tappar telefonen hela tiden. Att hitta rätt byxa för sin kropp och yrke är inte helt lätt därför är det svårt att nominera den bästa arbetsbyxan. Jag har provat många byxor En del billiga och en del dyra men har hittat min favorit hos Björnkläder (carpenter Ace).

• Laddar…
  2. E
    Medlem · Västra Götaland · 1 inlägg

emil_s

Medlem
    • Laddar…
  3. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Självklart är det så att det för en yrkesperson kan vara väl värt med byxor för 2 papp, är de riktigt bra kan det till och med vara ekonomiskt fördelaktigt. Men nu råkar ju detta vara ett konsumentforum... ;)
    Och de flesta hittar nog byxor som passar bra för under halva det priset och fortfarande till "yrkeskvalitet" ;)
    Just nu har jag ett par som jag fick gratis, de är mycket slitstarka, har jag märkt, de sitter ok, enda kruxet är att gylfen åker ner hela tiden. Men jag jobbar ju mest hemma och märker det inte själv, så det kan jag leva med :) Tyvärr verkar det dock ta lång tid att slita ut dessa, och två par fick jag också :confused: ;)

4. jac
    Medlem · Skåne · 3 320 inlägg

jac

Medlem
    Jag undrade samma sak för drygt ett år sedan. Svaret jag fick antyder att det kan vara en generationsfråga...
    http://www.byggahus.se/forum/verkty...stridsvast-vad-anvander-ni-2.html#post1448680

Men gammaldags eller inte så vidhåller jag att hängslebyxor är skönast. Bytte mina gamla AD-51 mot ett par FAS-51 men trivs inte riktigt med de nya. FAS byxorna är tjockare i tyget och därmed både tyngre och varmare. Är faktiskt just på jakt efter ett par nya AD-51 eller liknande. Jag tänkte försöka ta mig till Grolls för att känna på Carpenter byxorna som hyllas ovan men jag misstänker att tyget är av samma typ som Fristads FAS byxor. Annars får turen gå vidare till Prevex som verkar ha AD-51 i sortimentet.

5. V
    Medlem · Halland · 3 992 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Carpenterbyxan är av canvas på 350g/kvm så det är ett ganska tjockt tyg.

6. jac
    Medlem · Skåne · 3 320 inlägg

jac

Medlem
    Det blev ett par Jubileums-Carpenter hängslebyxor. Trots att det verkar vara samma spec på materialet som FAS byxorna så känns de både mjukare och lättare. Fickornas placering är också bättre jämfört med (gamla?) Fristads byxor. Man skall t.ex. slippa problem med tumstocken när man sätter sig i bilen då tumstocksfickan flyttats fram en aning.

Säljaren på Grolls kunde också bekräfta misstankarna om hängslebyxor. De flesta som efterfrågat dessa har nu gått i pension. Huvudanledningen är troligen att det är väldigt svårt att visa arslet i ett par hängslbyxor. ;) Även nya modellen av midjebyxor är lägre skurna än tidigare. När det gäller färg så är det dessutom nästan bara svart som efterfrågas oavsett yrkeskategori. OK, att jag är gammal och konservativ var ju inget nytt, skönt att få det bekräftat. ;)

I övrigt så hittade jag också ett par nya skyddsskor från Jalas. Underbart sköna kan jag säga efter att ha gått i dem hela helgen.

• Laddar…
  7. MB77
    Medlem · Jönköping · 2 314 inlägg

MB77

Medlem
  8. Remne
    Verktygstokig · Jönköpings Län · 1 192 inlägg

Remne

Verktygstokig
    Beställde ett bar L-brador på Lantmännen i Ullared för 50 spänn...:D
    Jag tror iofs dom är lite mer åt shortshållet än den 3/4-byxa jag hellre vill ha....så jag får väl vänta och se...är dom kass får man väl skänka dom till Erikshjälpen.....

• Laddar…
  9. S
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

Soduda

Medlem
    Är det bara jag som gillar Bluewear-shortsen som Jula säljer? De är jävligt vanliga att se på somrarna!
    Lätta och rätt utplacering på fickor, däremot så kan de ju vara lite bättre mot slitage men men!

10. K
    Husägare · Skåne · 2 326 inlägg

knipo

Husägare
    Jag köpte precis de Bluewear piratbyxorna förra veckan som Soduda länkade till, och har använt dem några dagar nu. Jämfört med andra byxor jag har haft blev jag väldigt svettig över knäna! Det verkar vara något annat tyg där som gör att det blir varmare över just knäna. Dessutom blev mobilen som jag hade i en liten ficka nere på vänster ben helt kladdig av svett. När jag skulle svara på ett samtal fick jag torka av den för jag såg knappt skärmen. Jag blir i och för sig lätt varm och svettas lätt, men jag har inte upplevt detta med några andra byxor jag haft. ( Blåkläder och Fristads.)
    Tveksam till om jag skall fortsätta använda dem för det är inte skönt att vara kladdig av svett. Synd, för annars var de sköna. Och billiga.

11. S
    Medlem · Stockholm · 4 inlägg

Soduda

Medlem
    Kanske dags att satsa på nån annan sommarbyxa i år då? Alltid kört på Bluewear-shortsen och har tyckt att de blir ganska kladdiga även jag, men har tänkt att det mer beror på värmen i kombination med takjobb. Någon som kan tipsa om några liknande shorts med knäskydd som sitter bra?

12. Remne
    Verktygstokig · Jönköpings Län · 1 192 inlägg

Remne

Verktygstokig
    Beror på vad du vill betala, jämför man med Jula-byxorna så kan dessa Jobman 2190 kanske passa både kropp o plånbok :D
    De har ett bra pris och sitter dom lika bra som långbyxan är dom lätt värda det priset ....

13. O
    Medlem · Västra Götalandslän · 72 inlägg

olzon

Medlem
    Har kört med Fristads i fem år, praktiskt taget outslitliga, färgas däremot och blir gröna i mitt arbete.
    Har fått chansen att prova L'Bradors nya med stretch.
    Otroligt skön byxa, dock ger komforten en viss avkall på hållbarheten.
    Är van att bära kläderna från 05-20, 6 dagar i veckan.
    Så kan väl inte riktigt klassas som normalt slitage.

14. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Köpte exakt dessa inför säsongen och dom är jättesköna att ha på sig och praktiska till stor del
    MEN

Dom känns varma, dom andas liksom inte
    Den smala Telefonfickan konstruerades långt innan smartphones var påtänkta
    Finns inget bra ställe att sätta min stiftpenna på utan att både hållare och penna dras upp
    Tycker knäskydden hamnar någon cm för lågt
    Kör med hängslen och hangsellåsen har en förmåga att inte kunna bita fast ordentligt.

men ett med pris under 300kr så var det ändå ett klipp.

15. T
    Allvetare · Skåne · 5 296 inlägg

tank77

Allvetare
    Att köpa byxor på Jula är detsamma som att slänga pengarna i sjön, totalt värdelös komfort och dom håller max en månad, för dåliga sömmar.

Bättre då att köpa Swedols billighetsmärke (Colt). Byxorna kostar 500 kr och håller nästan lika länge som Fristad, Blåkläder m.m.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.