Hej! Några som har lust att ge sina synpunkter på ännu ett case om bärande vägg? :)

Vi vill ta ner väggen mellan kök och vardagsrum som rödmarkerats på bilderna. Jag har även skickat med två bilder från vinden där jag rödmarkerat vart väggen går. Vad jag kunnat läsa mig till så är oftast inte innerväggarna bärande när man har fackverkstakstol/W-takstol, men man vill ju inte gärna chansa.

Husleverantören kan tyvärr inte svara på frågan då husmodellen är för gammal. Är väldigt tacksam för er input!

• Byggår: 2003
  • Husleverantör: Hjältevadshus
  • Typ: 1-plansvilla med trästomme, takstolar i fackverkskonstruktion
  • Tak: Sadeltak med betongpannor
  • Stomme: Trä
  • Grund: Krypgrund

• Vind med fackverkstakstolar och rödmarkering visar var väggen går mellan kök och vardagsrum. Förvaring av lådor och inpackade möbler syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild från vinden med fackverkstakstolar i trä. En röd linje markerar var den potentiellt bärande väggen är placerad.
    Skapa konto
  • Innervägg markerad med röd linje mellan kök och vardagsrum i ett enplanshus, med trägolv och vit byrå. Diskussion om eventuell bärande vägg.
    Skapa konto
  • Bilden visar vinden med takstolar i fackverkskonstruktion. En röd linje markerar väggen som planeras rivas mellan kök och vardagsrum.
    Skapa konto
  • Planritning över ett hus med rödmarkerad vägg mellan kök och vardagsrum som diskussionsämne om eventuell bärande funktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Har du ingen sektionsritning?
Tyvärr inte, har bara lite olika ritningar för dragning av el, avlopp etc.

Tompaskogsberg Tompaskogsberg skrev:
Tyvärr inte, har bara lite olika ritningar för dragning av el, avlopp etc.
Kolla om det finns bygglovshandlingar hos din kommun! Många kommuner har digitala ritningsarkiv med sökfunktion.

BirgitS
På första bilden från vinden ser det ut att vara en rätt komplicerad takstolskonstruktion i och med att huset ändrar bredd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.